---detta sojamjöl...---

M

Mifellen

Har fått rådet av veterinären att börja fodra med sojamjöl. Men jag har ingen aning om hur mycket. Det står inte något på förpackningen. Så om nån är duktig på foderstater så...
Hon är ett varmblodssto på 14 år som fritidsrids, uteritter på à 1 h ca 4 ggr i veckan. Två av de resterande är dressyr och den sista en lugn skrittur i skogen. Jag har inga värden på höet men det är ganska medelmåttigt. Hennes foderstat ser ur såhär:

ca 8-9 kg hö
8 dl korn
4 dl havre
8 dl betfor (blöt)
mineraler
salt

Hur mycket ungefär ska jag behöva ge henne? Jag förstår ju att hon ska ha väldigt lite i början och sedan öka succesivt, men till hur mycket? Veterinären sa några deciliter, på internet läser jag om halvlitrar??? ge mig lite vägledning!!!
 
Sv: ---detta sojamjöl...---

Det måste du ju ställa i propotion till övriga foderstaten...Varför ska du ge Soja ? Menar att: exakt varför tyckte veterinären det ? Har du någon analys på höet ? Vad är det för mineraler du ger ?
 
Sv: ---detta sojamjöl...---

Har hästen fallit ur eller tappat muskler? Varför ska den ha SOJA? Det är ett rent proteintillskott och då måste väl veterinären menat att han är muskelfattig eller nåt?

Det är jättesvårt, OMÖJLIGT, att säga hur mycket du ska ge när du inte har värdena på höet.
Jag skulle inte våga ge mer än max 2-3dl, ifall att ditt hö redan innehåller en hel del protein.
Men skulle vi veta att det innhåller väldigt lite protein (som är fallet för MÅNGA i år) så skulle du kanske behöva ge en halvliter. (Det är maxgivan/dag för en häst på 500kg)
 
Sv: ---detta sojamjöl...---

Sojamjöl är definitivt inget som jag skulle lägga på utan att veta näringsinnehållet i höt....
Sojamjöl är något jag tar till när proteinet verkligen är i underkant, inget jag experimenterar med. Maxdos finns dessutom, 100g/100kg häst.
Har du höanalys?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 199
Senast: isafore
·
Foder & Strö Min häst går ute i gräshage ca 8-19. Hagen är drygt 1 ha (två hästar) och består av vall som inte blivit omsådd på ett par år. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 009
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp