Detta med försäkringar, dags att använda?

movi

Trådstartare
Ska till vetten idag och ta lite prover och undersökning, då hunden har lite diffusa symtom.

Misstänker att det kan vara något fästingrelaterat.

Men hur funkar detta med försäkring?
Man vet ju inte just nu vad det är, vad slutsumman blir, hur långdraget det blir osv.

Kontaktar jag försäkringsbolaget redan idag efter besöket eller väntar man och ser var det hela slutar?
För om det bara blir ett besök, då är det ju inte ens värt att kontakta dom.
Men om jag skickar in allt och det inte blir något mer, så händer väl inget mer? Jag betalar och är nöjd?

Helt novis vad det gäller försäkringar, då jag aldrig utnyttjat dessa, bara betalat premien...

Sv: Detta med försäkringar, dags att använda?

Du kan göra precis som du vill. :)
Antingen skickar du in på en gång (om du överstiger självrisken) eller väntar och ser vartåt det bär iväg. Många kliniker kan direktreglera, då sköter kliniken om kontakten med bolaget och du behöver bara betala självrisken.

Betalar jag självrisken hos vetten eller kommer det en räkning från försäkringsbolaget?

När vi var iväg med hästen så betalade vi inget hos vetten, det kom en räkning från försäkringsbolaget.

Klinikerna gör lite olika, endel vill att man betalar självrisken direkt på plats medans vissa skickar faktura. Jag har aldrig varit med om att försäkringsbolaget skickar fakturan utan det har varit kliniken som har gjort det isåfall.

Jag har gjort så att jag har väntat med att skicka in tills jag ser vartåt det bär. Når det bara precis över självrisken så skickar inte jag in alls.

Beror lite på vilket bolag du har:

Har du If börja med att ringa, när du kommit upp i självrisken.
I de flesta fall fixar de det direkt per telefon (inte riktigt allt, men det mesta är väl bäst att skriva) du bör för att spara tid för både dig och handläggaren ha : Kvittot och ditt konto (inkl Clearingsnr) framme när du ringer (har du If så PM mig så ska du få direkt nr till skade hanterarna så slipper du sitta i den längsta kön)

Övriga bolag vet jag inte om man måste skicka in till = tar längre tid, men det är ju bara att ringa och fråga

Alla försäkringsbolag har något som kallas direkt reglering vilket innebär att kliniken fixar det med försäkringsbolaget, du betalar alltså enbart din självrisk.
Dock tar de flesta kliniker betalt för det tjänsten och den avgiften ersätts inte av försäkringen
Så det kan vara värt att kolla vad dom tar och om du själv kan ringa och fixa det direkt (vilket man alltså kan på If och kanske på fler bolag?)

Vad som är viktigt det är att hålla reda på självrisk perioden det vill säga den period som försäkrings bolaget har för att det ska gå på samma självrisk
Varierar lite hos de olika bolagen, kolla i villkoren eller ring ditt bolag
viktigt att hålla reda på vid tex återbesök och annat över den tiden = lika med ny självrisk

Senast ändrad:

Jag har gjort så att jag har väntat med att skicka in tills jag ser vartåt det bär. Når det bara precis över självrisken så skickar inte jag in alls.

Har bara betydelse att låta bli om det är precis över självrisken på de bolag som har bonus system vid skaddefria år (Tror att det enbart är Sveland och If?) Då kan man förlora med på bonusen än det man får ut.
Har inte ditt bolag det så finns det ingen orsak att inte ta ut på försäkringen

Tack för alla svar!

Jag ringde förs-bol innan jag åkte, och antingen så kunde jag betala allt själv och sen skicka in, eller så kunde kliniken direktreglera och då betalade jag i sånt fall självrisken på plats.

125 dagar på samma självrisk, och då behövde det inte vara samma "sjuka", utan flera "sjukor" får tillkomma.

Bra! Det är ju det vi har sagt också:D
Men alltid klokt att ringa och få exakt vad som gäller på det bolag du har
Hoppas det nu går bra med hunden all lycka

Har bara betydelse att låta bli om det är precis över självrisken på de bolag som har bonus system vid skaddefria år (Tror att det enbart är Sveland och If?) Då kan man förlora med på bonusen än det man får ut.
Har inte ditt bolag det så finns det ingen orsak att inte ta ut på försäkringen

För mej är det mer att är det precis över självrisken så känns pappersexercisen mer jobbig än att betala någon hundralapp mer själv.

Senast ändrad:

För mej är det mer att är det precis över självrisken så känns pappersexercisen mer jobbig än att betala någon hundralapp mer själv.

Pappersexercisen:confused:
direkt reg. på kliniken = du gör inget själv
Eller ett telefonsamtal eller kvitto som du stoppar i ett kuvärt
Vad är det jobbiga:confused:

Om summan blir högre än din självrisk så skulle jag be om direktreglering på plats. Då skickar kliniken in din faktura och du får vänta tills de får svar från bolaget (kan ta allt från 5 min till någon timma). Sen betalar du bara självrisk + sånt som ev inte ersätts direkt på plats.

Om du inte kommer upp i självrisken så betalar du allt på plats och ser till att du får papper med dig så att du kan skicka in själv om det blir fler besök inom den närmsta tiden.

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 401
Senast: McFlurry
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka