Ja att det är samma ställe hade jag fattat. Jag menade att jag trodde att om man lämnar in skjortor så gör man det för (vanlig) tvätt och inte för kemtvätt
Mitt ex lämnade ofta sina skjortor för (vatten-) tvätt, och de få gånger jag lämnat in damskjortor i bomull har det kostar exakt lika mycket. Likaså kavajer som har haft samma kemtvättpris. Just skjorttvätt är ju påfallande billigt med tanke på hur mycket tid det tar att få dem riktigt bra strukna. (Numera har jag mest sidenskjortor som tål handtvätt och har en tillräckligt mjuk passform för att man ska komma undan med lite halvtafflig strykning. )
Jag lämnar in en hög kavajer med jämna mellanrum, vädring räcker ju inte i evigheter när man har dem på sig långa dagar, och inte sällan i ytterst varierade klimat.
Däremot kostar ju balklänningarna multum att tvätta. De är helt enkelt inte sydda för att man ska kunna ta hand om dem på något annat sätt än med enorma mängder handpåläggning iom olika material i olika delar, och inget som tål att bli vikt eller tillknycklat.