Detta eviga bråk till och från hagen..

W

Walentine

Jag har en häst, hon är väldigt snäll i stallet, under ridturen, visar inga tecken på ilska eller dylikt.
Men så kommer det i början av ridturen, när man ska hämta henna från hagen.
För det första så vill hon aldrig följa med mig till grinden. Utan ska förjävles stanna och frysa till i backen. Jag har försökt med det mesta.
- Låta glad och rolig
- Locka med godis/frukt/Gott. (dock spottar hon ut allt man ger henne ur handen..)
- Ta ut alla andra ur hagen (då kommer hon iofs, men det tar ett tag..)

Sedan kommer det andra problemet.
När jag väl har fått ut henne ur hagen, så blir hon ständigt så arg och grinig.
Hon kastar med huvudet, hugger i luften, stannar och allmänt bråkar.
Jag blir tokig. För just detta får min motivation till ridningen att sjunka. Det känns ju inge kul alls om hästen hela tiden ska kännas sur på mig för att jag ska rida..
Hjälp mig innan jag gör mitt livs misstag!

Sv: Detta eviga bråk till och från hagen..

Har du provat bli lite arg och t.ex. viffta med grimskaftet?

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer, fast var snarare bestämd än arg. Min häst fryser också fast när hon ska lämna hagen, men förhoppningsvis är det för att jag inte haft henne så länge och hon vill hålla sig i närheten av sina nya hästkompisar...

Jag har börjat leda henne med repgrimma och rep (4 meters), och trots att hon är en envis bulldozer så har hon börjat ta till sig att det betyder att det är dags att röra sig framåt när jag vevar med repet snett bakom henne. Kom bara ihåg att sluta veva så fort hon börjar gå för att bekräfta att du är nöjd!

Kanske bättre ordval :) nog för att jag skulle bli smått galen om min häst inte gick att leda från hagen :P

Om hästen är sur på dig för att du ska rida - ta reda på varför!

Har den ont, illasittande utrustning, osv? Eller tycker den helt enkelt inte att det är roligt när du ska rida? Det är Ditt jobb som ryttare att motivera hästen till att göra det du ber den om! Är hästen ovillig så har du helt enkelt inte lyckats motivera den.

F ö så tycker jag att det är en tumregel att aldrig bestraffa ett djur utan att veta orsaken till beteendet. Så du ska definitivt inte börja skälla på henne och vifta med grimskaft.

Senast ändrad:

Kolla upp om hästen har ont någonstans. Hästen kan förknippa dig med smärta om den har spänningar eller värk. Precis så som du beskriver gjorde mitt sto förra året och då visade det sig att hon hade spänningar i manken.
Kolla upp hästen med hjälp utav kiropraktor eller equiterapeft.

Just att gå med en häst och få den att följa en är en dominas handlig. Vill inte hästen följa så har den helt enkelt inge respekt för dig. Ha som föreställning att hästen aldrig får stanna men om den är på väg så sväng den, backa eller hur du nu vill men låt aldrig benen stå still. Träna gärna på ridbanan först och använd dig av samma utrusting i hagen som du kan manöverera din häst bäst i. Träns och spö, repgrimma och lina eller vad du vill.

Du är inte bestämd nog.

Be ngn med stor erfarenhet hjälpa dig med hur du måste agera.

Varför skulle den hugga i luften sen du fått ut den?

Låter som trollvarning.:rofl:

Om hästen är sur på dig för att du ska rida - ta reda på varför!

Har den ont, illasittande utrustning, osv? Eller tycker den helt enkelt inte att det är roligt när du ska rida? Det är Ditt jobb som ryttare att motivera hästen till att göra det du ber den om! Är hästen ovillig så har du helt enkelt inte lyckats motivera den.

F ö så tycker jag att det är en tumregel att aldrig bestraffa ett djur utan att veta orsaken till beteendet. Så du ska definitivt inte börja skälla på henne och vifta med grimskaft.

Jag håller med om att du ska ta reda på varför hon inte vill följa med, och varför hon blir grinig, innan du bestämmer dig för en metod att åtgärda det med. Är det rädsla, flockbundenhet, smärta eller respektlöshet...? Jag är tämligen säker på att min häst fryser fast för att hon är nervös då hon inte bott in sig än och inte vill lämna tryggheten i hagen. Samtidigt ska jag få henne att respektera mig i egenskap av hennes nya matte...
Min taktik har på sistone blivit att vänligt men bestämt mana på henne genom att vifta med repet, sluta så fort hon går, och sen på mitt initiativ låta henne beta här och var längs vägen (obs! När jag bestämmer att hon får det, inte när hon försöker dra iväg till en tuva...)Tanken är att hon ska börja associera detta detta med att lämna hagen med trevliga saker, för det blev bara bakslag när jag tidigt ställde krav på henne när hon skildes från kompisarna.
Du kanske ska försöka bryta mönstret genom mer avslappnade umgängesformer där ni båda slipper frustrationen? Kanske lättare sagt än gjort :laugh: Men det är kanske ett delmål för att ni ska kunna komma vidare?

Har haft samma problem i flera månader nu. Provat det du gjort + en jävla massa saker till. Nu här på slutet har jag knäppt på grimskaftet i grimman, gått så långt grimskaftet räckt och sen lagt mig ner på marken. Då går han minnsan framåt. Riksen är dock att jag kan bli trampad. Inte så kul heller nu på hösten och vintern.
Ska för övrigt börja med en ny metod nu; om han inte vill gå framåt så går vi helt enkelt bakåt istället. Får se hur det funkar xD.
Lycka till förresten, hör av dig när du hittat ett sätt att lösa detta på ;d

när min häst inte vill följa med ur hagen så backar jag honom och det krävs inte många steg bakåt innan han kommer med mig. Detta tipset fick jag ganska nyligen och det har gjort susen.

Hej, är en tämligen ny bukefantast, och det är första gången jag skriver.
Har ett ponnysto som var helt för dj... med allt, köpt som 4åring. Oj, oj vad tid jag har lagt ned på henne. Gick inte att fånga i hage, sparkade mot hovslagare (fått bremsa), skitsur i box osv osv. Men man måste bara vara envisare!
Lugn och envis, berätta mentalt att du kommer inte att ge dig. Skicka sådana signaler till hästen "Du är envis men jag är ännu mer envis!"
Faktum är att rygga ngr steg är ett redskap man kan använda sig av som ledare. Hon ska flytta sig om du begär det - i vilket riktning du bestämmer. Likaväl att när hon gör som du vill får hon eftergift.
Prova, kanske svårt, om hon kastar sig bakåt - att hålla emot om hon börjar backa, så fort hon slutar släpp trycket.
Du måste också hitta ditt sätt att förhålla dig till henne. Och hon måste känna att du gillar henne (?). Man kan ju också ogilla sin häst - bra att inse det och i så fall försöka göra något åt det. Ibland får man rannsaka sig själv.
Lycka till, och ta dig en funderare!

Skulle inte vilja rekommendera det där med att backa. Köpte en häst som de hade gjort exakt detta med. Så när hon inte ville framåt, backade hon automatiskt (det hade hon ju fått lära sig att man skulle). Ville hon då ex. inte gå in i transporten så stannade hon och backade, plötsligt var vi 20 meter längre bort och inte alls nära transporten längre. Försökte få få henne framåt, vips var vi 40 meter därifrån. Jag fick tillslut vända hästen så hon fick backa TILL transporten. Alltså, lär INTE hästen att backa om den inte vill gå framåt. Låt den då hellre gå i cirkel, det tycker den snart e jobbigare än att följa med er.

Mycket klokt.
Stor del av hästars grundhantering och vid ridning är just att de ska FRAMÅT.

Har haft samma problem i flera månader nu. Provat det du gjort + en jävla massa saker till. Nu här på slutet har jag knäppt på grimskaftet i grimman, gått så långt grimskaftet räckt och sen lagt mig ner på marken. Då går han minnsan framåt. Riksen är dock att jag kan bli trampad. Inte så kul heller nu på hösten och vintern.
Ska för övrigt börja med en ny metod nu; om han inte vill gå framåt så går vi helt enkelt bakåt istället. Får se hur det funkar xD.
Lycka till förresten, hör av dig när du hittat ett sätt att lösa detta på ;d

Ursäkta, men det låter ganska kul :)

Du får gärna komma och testa detta i våra leriga hagar :D

Förutom alla andra tips att prova efter vad jag tror skulle fungera (på plats) så kan man ju alltid se till att det finns en näve av kraftfoder, lite morot och en tugga hö inne i boxen när du tar in henne. Kanske skönt att få koppla av lite och hinna kissa mm för hästen. Då tar du ju in henne så att hon får det gott och trevligt, inte för att rida ut (i hennes värld alltså). Sen beror det ju helt på hästen men ibland har jag tagit kedja under hakan bara för att det inte ska vara trevligt att stanna = nu får det räcka, jag har provat allt. (Personligen gillar jag kedjan under nosen bäst men många talar för att ha den över nosen hellre pga stegringsrisk. Har dock mer med hur man använder kedjan att göra tycker jag -personligen då. Sitter bättre och bekvämare under nos tycker jag.) Ibland är det bättre att bara sätta ner foten och säga till hästen att nu räcker det med svammel. Man kan ju fortfarande göra det på ett bra sätt. Glöm inte beröm och omedelbar eftergift så fort hästen "tänker" rätt, eller ännu hellre när den funderar på att tänka rätt för då blir det det bekväma och trevliga alternativet.

Hur skulle det gå om du hoppade upp på hästen och red till grinden?
Vid grinden hoppa av och hoppa sedan upp och rid till stallet...Med hjälm så klart. Väl uppe sitt av och ta in henne i stallet ge henne mat i boxen...

Hur är hon annars att leda? Går det bra på vägar osv? Är det bara en fix ide hon fått i hagen?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Sleepy
·
Träning Hej på er 👋 Jag har tagit mig an en ponny som verkligen har fått mig att förstå innebörden av omotiverad. Jag har aldrig varit med om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka