Det stinker kattpiss!

supersara

Trådstartare
Gaahhhh!!!!:eek:

Nu är vi nästan färdiga med renoveringarna i vårat hus. Vi har äntligen (efter 6 mån) kunnat flytta in i våra sovrum på den nedre våningen.

Tyvärr har vi märkt en väldigt otrevlig odör från lilltjejens sovrum. Det STINKER kattpiss :eek::eek::eek:

Det har nog luktat ett tag eftersom förra ägarna hade ca 10 katter. Men vi har ju inte vistats på den våningen förrän nu. Tyvärr så stinker det från parketten. HUR ska jag få bort stanken??? Har verkligen ingen lust att byta hela golvet. Det blir så jäkla dyrt. Det måste finnas en annan lösning!!!
HJÄLP!!!

Mvh Sara

Sv: Det stinker kattpiss!

Dränka golvet i ättikssprit (12%) eller klorinlösning ska kunna fixa doften.

Men parketten lär inte må så bra av behandlingen, stor risk att den blir ful och fuktskadad. Men om det är katter som pinkat på den så är den kanske inte så snygg från början.

Kattpiss är väl en av de anledningarna som finns att totalsanera en bostad. Visst kan ni prova att tvätta bort det, men risken är stor att det sitter i själva trägolvet (och t o m under!) och då blir det betydligt jobbigare.

Det kan ju tyvärr vara så att det är pissat ända ner i trossbotten. Då tror jag tyvärr att byte av golv (och kanske till och med en del av det som finns under) är enda lösningen....

*KL*

Men borde inte lukten försvinna med tiden? Eller rör det sig om typ 10 år innan den försvinner av sig självt?

Just kattpiss försvinner inte utan mognar och djupnar i doft. Det är ett jätteproblem för fastighetsägare, kan förpesta grannlägenheter om det är så att en lägenhetsinnehavare varit kattsamlare.

Har ni talat med förra ägaren och försökt nå en överenskommelse?
Fastän det var minst 10 år sedan som jag hade katt kom kattpisslukt fram när nya ägarna började riva i saker och ting. Ingenting kändes innan. Jag betalade en del av kostnaderna för att riva och byta ut en del av innerväggen.

Nu svarar jag alla!

Det här verkar ju inget vidare :( Att det fanns en viss lukt framkom vid besiktningen av huset men jag hade ingen aning om att det var så illa eller så svårt att få bort.

Det verkar alltså som vi får byta ut parketten? FAN!!! Det blir så dyrt :mad: Men lilltjejen kan ju inte bo så där!

Men jag hoppas fortfarande att någon ska komma med en mirakelkur som inte förstör parketten!

Tyvärr finns inga mirakelkurer för att få bort ingrott kattpiss i parkettgolv. Det måste rivas ut och bytas. Med tur så är det bara golvet som är förstört, med otur, så har det grott in även i trossbottnen = MKT mer jobb och ännu större kostnad att sanera eländet.

Jag skulle vilja säga att det billiga budgetalternativet är att bara behöva byta parketten. Har det gått vidare ner, så pratar vi rejäla summor i saneringskostnader.

Jag skulle nog ozonsanera sen när parketten är borta. Finns inget som tar bort kiss-lukt så bra som ozon.

River man ut golvet är det lika bra att byta isoleringen också det kostar inte så mycket mer.
Kolla regelvirket noga och behandla med klorin/ättika och låt stå öppet innan ni bygger igen.
Är det länge sen ni köpte kåken? Finns det någon möjlighet att klaga och pruta?

Jag skulle nog ozonsanera sen när parketten är borta. Finns inget som tar bort kiss-lukt så bra som ozon.

Jag håller med cewe, ozon är grymt!
Vi fick vårt hus "foggat" med ozon efter en brand och jag trodde aldrig det skulle ta bort lukten men den försvann! Då var ändå röklukten så stark att det inte gick att vistas i huset så det borde väl hjälpa på kattkiss också. Testa!

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar