Det snyggaste anatomiska tränset

Vad menar du med anatomiskt? Vad som är snyggt är väl högst subjektivt, men jag hade börjat med att kolla på Hööks modeller och kanske PS, de har ju några olika att välja på.

Vad menar du med anatomiskt? Vad som är snyggt är väl högst subjektivt, men jag hade börjat med att kolla på Hööks modeller och kanske PS, de har ju några olika att välja på.
Ett träns med anpassar nackstycke och nosgrimma som inte trycker på de känsliga delarna :)

Ett träns med anpassar nackstycke och nosgrimma som inte trycker på de känsliga delarna :)

Det tråkiga svaret är att alla nosgrimmor och nackstycken trycker. Sen kallas olika varianter "anatomiska" osv men hade de inte varit anatomiska hade de ramlat av... Men skriver man anatomiskt på tränset (eller gjorden, eller sadeln eller hjälmen eller whatever) så kan man lätt dubbla priset.

Jag, personligen, ogillar träns med tjocka nackstycken då jag tycker att dessa har en tendens att resa sig i ena sidan och därför bli ganska smalt. Dessutom har hästar olika långt mellan öronen så är de utskurna för öron så kan de ändå trycka på dem genom att vara fel för just den hästen.

Det tråkiga svaret är att alla nosgrimmor och nackstycken trycker. Sen kallas olika varianter "anatomiska" osv men hade de inte varit anatomiska hade de ramlat av... Men skriver man anatomiskt på tränset (eller gjorden, eller sadeln eller hjälmen eller whatever) så kan man lätt dubbla priset.

Jag, personligen, ogillar träns med tjocka nackstycken då jag tycker att dessa har en tendens att resa sig i ena sidan och därför bli ganska smalt. Dessutom har hästar olika långt mellan öronen så är de utskurna för öron så kan de ändå trycka på dem genom att vara fel för just den hästen.
Skönt att läsa att fler tycker som jag! Jag tycker de tränsen är väldigt överreklamerade och har faktiskt inte sett en enda häst med ett sådant på där det ser bekvämt ut. Vill man ha snälla grejer på hästen så har man det som passar individen man har och man själv har snälla händer.

Vilket är det? Helst inte svindyrt och ska kunna använda vilka pannband som helst 😂
Micklem verkar många trivas på. Dock gränsfall smalt vid pannbandet om du vill kunna ha vad som helst.
Jag har både ett begagnat Micklem och ett Fairfield Lingus II från Hööks och tycker de är snarlika i utformning. Hästen trivs bra med båda (har två för att kunna växla bett ofta), och egentligen tycker jag nog Lingus II är snyggare. Ser lite mer ut som ”ett vanligt träns”, men nätt och fint då nosgrimma och sidostycke är i ett.

Min häst trivs med micklem, har även detta med liknande funktion. Tycker det är snyggare och modellen finns hos flera märken.
IMG_20210507_110806.webp

Jag skulle nog inte säga att den modellen är liknande Miklem i funktion, har för mig att Dyon menat det som en lite mer designad pullarnosgrimma.

Tycker det sitter ganska likt på hästen, iaf på min 😊
Han trivs bra med bägge tränsen, stadiga och inget som trycker över tänderna.

jag tycker micklem är de bästa, jag själv kan ha de flesta pannband på mina. Visst det kostar en slant, men det är bra läderkvalite om det sköts om och mitt har hållit i flera år utan större slitage.

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar