Det snällaste bettet?

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Vilket bett anser Ni är snällast mot hästens mun. Jag vill gärna köpa ett bett där jag med säkerhet kan veta att detta inte skadar min häst.

Jag skall ta ut tandläkare till min häst senare under året, men tills dess undrar jag vad ni rekommenderar?

Rakt (oledat) tränsbett gillar jag.
Gummibeklätt som novabetten är bra, om inte hästen tuggar på det. Tuggar det kan det bli vassa kanter i gummit som ger skavsår eller irritation i munnen.

Men som Lovisaleonora säger är det viktigaste att lyssna till vad hästen verkar trivas på.

Gummiklädda bett kan vara rena döden i vissa hästmunnar. Kan ge elak friktion i mungipan hos känsliga individer, gummi är ju känt för att ha just den där "glidminskande" effekten. Vill man att något ska låta bli att glida (mattor, sadel etc) lägger man ju gärna gummi emellan.

Hejsan! Vilket bett anser Ni är snällast mot hästens mun. Jag vill gärna köpa ett bett där jag med säkerhet kan veta att detta inte skadar min häst.

Jag skall ta ut tandläkare till min häst senare under året, men tills dess undrar jag vad ni rekommenderar?

En mjuk och följsam hand är i alla lägen det snällaste. Rikta in dig på att börja ibland alla de varianter som finns av vanliga tränsbett och eggbett. Tumregel förr var att ju fler brytpunkter, desto skarpare bett men sen kan man inte neka till att tredelade ligger generellt sett bättre i munnen trots en extra brytpunkt. Hör med dina stallkompisar vad de har i sina bettlådor och prova dig fram. Din häst kanske gillar fasta ringar, då kan man börja med att testa delade, tredelade, olika material, olika tjocklekar. Det finns en hel uppsjö med bett så det är ett riktigt evighetsarbete. Lycka till!

Det är det bettet som hästen tycker om och trivs med.
Skador kan de få av alla bett om det används fel eller inte passar.

Jag har tex poponcini till min. Ett bett som är väldigt snällt men det är inget universalbett som passar alla.

... och jag som haft en gammal ridskoletant med pullvalkar på lanterna kan säga att hon blev bindgalen av tredelat. Enda gången hon i blind skräck stod rätt upp på bakbenen. Hade kunnat gå riktigt illa.

Det är vanskligt att tro att det finns regler för vad hästen trivs med. Däremot finns det fysikens lagar som ger att t ex hävstångsbett blir "starkare".

Tack för alla svar!

Precis nu så har jag ett rakt bett med fasta ringar till min unghäst. Det har fungerat väldigt bra, men nu har hon börjat reagera när jag ska träna henne ; och hon tar alltså inte bettet i munnen på samma sätt som tidigare, då hon snällt tog in bettet direkt. Nu så håller hon inte huvudet still. Hon är inte helt svår, men inte så lätt som tidigare.

Jag har läst att det är viktigt att byta bett ofta. Men häromdagen såg jag en video på hur två och tre delade bett trycker på gommen i hästens mun. Därför blev jag lite avskräckt.

Vilka bett bör jag prova?

Du kan prova vilket du vill, så länge du är sensitiv till hur hästen reagerar. Oavsett vilka råd vi kommer med här, så kan hästen vara av en annan åsikt.

Unghästar förändras mycket i munnen under tandsättning, så bettlöst kan vara en bra idé under en period.

Du får pröva dig fram.

Det sägs att ett vanligt rakt bett ska vara snällt men när jag testade det på min häst så fick han panik. Det gick inte alls. Jag testade några olika och det allra bästa var ett tredelat eggbett med fasta ringar, så vi kör på det. Och detta bettet kan ju lika väl ge någon annan häst panik.
Sedan vill min häst att bettet ligger så stilla som möjligt i munnen och jag har testat engelsk nosgrimma, aachen, Remont och micklemtränset på honom och utan tvekan går han bäst med Micklemtränset när clipsen är på. Han vill ha det extra stödet. Han är väldigt känslig i munnen helt enkelt men fördelen med detta har varit att jag sett direkt om något funkat eller inte.
Har det inte funkat har det varit ett väldigt tydligt nej från hans sida direkt.

@walkaway-; Precis som @Lovisaleonora skriver så händer det en hel del i munnen på en häst fram till dess att den är sju (lite olika från häst till häst men typ) så man får ha känselspröten ute. Prova ett bettlöst och se om den trivs på det, även där finns det en mängd olika varianter.
Hästar är ofta väldigt tydliga med vad de gillar och vad de inte gillar, det går ibland att se redan i stallgången om det funkar eller inte

Novabett är inget som passar alla hästar. Min som går lika bra på nästan allt, bara man har en mjuk hand hatade Novabettet. Det var troligtvis för tjockt och hon och gapade frenetiskt.

Eller gör tvärtom; ta ut tandläkaren först och passa på att prova olika bett när hen är där. Då kan du i alla fall få en uppfattning om vilka som ligger bra i munnen, och så kan du prova att rida på dem. :)

Eller gör tvärtom; ta ut tandläkaren först och passa på att prova olika bett när hen är där. Då kan du i alla fall få en uppfattning om vilka som ligger bra i munnen, och så kan du prova att rida på dem. :)

Jag håller absolut med dig! Tyvärr räcker inte ekonomin till för det just nu.

Ja, absolut ska man vara vaksam över hur hästen reagerar. Men lite tips är aldrig fel! :) Jag har funderat på att prova ett rakt med lösa ringar. Även om betten är raka så ger de väl ändå olika tryck? I sammanhanget: att variera bett. Jag vill också Prov med gummibett, men jag tycker dock att alla verkar vara för tjocka.

Vilket är det bästa bettlösa alternativet?

Även det är en smaksak, hack skulle jag dock inte rekommendera. Det är skarpt och kan ge lite sämre styrbarhet.

Jag använder remontnosgrimma som jag spänner upp en bit och sätter tyglar i ringarna, fungerar toppen.

Jag använder ett sk Billy Allenbett till min häst, (sök på Billy Allen snafflebit)
Det ligger bra i munnen, är snällt och de flesta hästar tycker om det! Det tar inte för mkt plats i munnen på hästen vilket ofta är fallet med många vanliga tränsbett.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
514
Senast: Elo
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka