Det rinner mjölk ur näsborrarna

Aladdin

Trådstartare
I natt har vårt sto äntligen fått det hett efterlängtade stoföl jag önskat efter 3 hingstar. Och allt vore frid och fröjd om det inte vore för att jag nu är livrädd för att hon har gomspalt. Ialla fall rinner det mjölk ur näsborrarna på henne när hon diar och vid diandet låter hon som när en kaffebryggare nästan är färdigbryggd (om ni fattar vad jag menar). Är så rädd att det är allvarligt och att hon ska få lunginflamation.

Har läst lite gamla trådar om att en del glupska föl kan det rinna ur nosen på och att det slutar rinna efter några dagar. Men detta gurglande ljud? Någon med erfarenhet? Ska ringa veterinär det första jag gör när telefontiden öppnar, men förstår inte hur jag ska orka sova tills dess. Usch vad orolig jag är. Mitt söta lilla sto.

Sv: Det rinner mjölk ur näsborrarna

Försök att titta i munnen på fölet så kanske du kan se hur det ser ut.

Det sa veterinären också - att jag skulle titta i munnen på henne. Så jag ska göra det när jag får hjälp med det och jag skulle ringa vet. igen om jag ändå ville att de skulle komma ut och titta på henne. När hon diat nu på morgonen så är tack och lov gurglandet borta men det rinner fortfarande mjölk ur nosen. Vet. trodde inte att det var någon fara för lunginflammation så länge som hon har sug och sväljreflex.

Jag har haft ett föl som gurglade som en kaffebryggare och det rann ur näsan när han diade precis som din :) Jag pratade med min vet som rådde mig till att försiktigt gå in med fingrarna och känna så långt upp i gommen som gick, för att försöka känna/se om det var gomspalt. Jag hittade ingenting, veterinären kom ut och konstaterade samma sak. Gurglandet försvann successivt, och likaså att det rann mjölk ur näsan :) Hoppas att det går bra med din lilla :) Lycka till! :)

Hoppas det går bra med föl och undersökningar! Min häst hade samma problem som liten fölis, och för honom berodde det på att han åt för glupskt och det gav med sig av sig själv. :)

Vad skönt att det gav med sig på era föl. Hoppas att det är övergående på mitt sto också. Gurglandet är ialla fall borta.

Idag har det inte runnit något alls! Så det var nog bara sugtekniken i kombination med att mjölken ibland står som en fontän från spenarna! Man blir så nojjig för allt som man inte varit med om tidigare.:crazy:

Vad skönt att det går bra nu.

ja det här med avel begriper jag mig inte på varför man håller på med igentligen. Först går man och oroar sig i början på om de är dräktiga eller ej, även om man gjort UL, och sedan oroar man sig inför att fölninge ska gå bra och när det lilla livet är fött är man super glad att de klarat sig för att i nästa stund börja orora sig för att fölingen får i sig det den ska ha och att magen fungerar som den ska men visst är det för härligt när allt är på plats då känner man att det är värt det eller.... :D Finns det något bättre än att sitta och bara titta på när fölen skuttar omkring:love:

Vad skönt att det går bra nu.

ja det här med avel begriper jag mig inte på varför man håller på med igentligen. Först går man och oroar sig i början på om de är dräktiga eller ej, även om man gjort UL, och sedan oroar man sig inför att fölninge ska gå bra och när det lilla livet är fött är man super glad att de klarat sig för att i nästa stund börja orora sig för att fölingen får i sig det den ska ha och att magen fungerar som den ska men visst är det för härligt när allt är på plats då känner man att det är värt det eller.... :D Finns det något bättre än att sitta och bara titta på när fölen skuttar omkring:love:
Håller med till fullo!:D Man tror att man kan slappna av när den väl är född, men nej då.:crazy:

Så underbart skrivet asterix_zaphir.. Skattade gott och länge och kände igen mig helt och hållet!

Så underbart skrivet asterix_zaphir.. Skattade gott och länge och kände igen mig helt och hållet!

:D Är man klok eller vad som utsätter sig för detta, ha ha ha.
Men gisses vad man saknar att ha föl när man inte betäckt så nästa år ska jag gå igenom samma helsike igen :rofl::banana:

Det är ju bra att kolla i munnen, sånt ska ju gå att se. Har aldrig haft någon häst med den defekten. Jag brukar titta ganska mycket på fölet i början när den diar, kolla sugteknik och se på strupranden om den sväljer ned något och håll gärna en hand emot strupranden så känns det förvånansvärt väl när det dräller ned vätska.

Liknande trådar

A
Avel Mitt sto fölade igår och allt har gått väldigt bra men jag är orolig för att fölet har gomspalt då det rinner lite mjölk ur näsborrarna...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen