Det mest kostnadseffektiva avloppssystemet?

Diamonian

Trådstartare
Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som sa vad jag skulle ha. I sista sekunden valde jag en 5 kubik tank istället för 3 som han rekommenderade.

Det blev en sluten tank och ecofluch toaletter. Toaletterna är ganska dåliga och för att det inte ska lukta måste man spola mer än de utger sig för att behöva.

Den här tanken måste jag tömma minst 4 ggr om året, tror det kostar mig ca minst 20 000 om året. Det är sommartaxa här på sommaren pga för många sommargäster 😆… bor på en större ö.

Vad kan man göra för att minska kostnaderna? Ibland har jag tänkt att jag skulle borra ett hål och ansluta en slang men är för feg och mån om att göra rätt.
 
Är det permanent boende? Vad har du för förutsättningar?

Det billigaste i drift torde vara en infiltration. Men det kanske inte går hos dig?
 
Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som sa vad jag skulle ha. I sista sekunden valde jag en 5 kubik tank istället för 3 som han rekommenderade.

Det blev en sluten tank och ecofluch toaletter. Toaletterna är ganska dåliga och för att det inte ska lukta måste man spola mer än de utger sig för att behöva.

Den här tanken måste jag tömma minst 4 ggr om året, tror det kostar mig ca minst 20 000 om året. Det är sommartaxa här på sommaren pga för många sommargäster 😆… bor på en större ö.

Vad kan man göra för att minska kostnaderna? Ibland har jag tänkt att jag skulle borra ett hål och ansluta en slang men är för feg och mån om att göra rätt.
Jag skulle nog försöka sära på gråvatten och vatten från toalett. Gråvatten till infiltration och toalett vatten till tanken. Då behöver du inte tömma lika ofta. Men det är bara min tanke, vet inte vilka förutsättningar du har för infiltration.
 
Antar att sluten tank valdes eftersom det är en ö och att infiltration av toalettvatten inte var möjlig. Tycker @zarmino råd att undersöka om det går att skilja på bad-disk-tvättvatten (BDT) och det från toaletten så att BDT-vattnet inte går till den slutna tanken. Kraven på rening av BDT-vatten brukar vara lägre och det är där den stora vattenmängden ligger så om det vattnet inte går till tanken behövs det mycket färre tömningar.
 
Jag skulle nog försöka sära på gråvatten och vatten från toalett. Gråvatten till infiltration och toalett vatten till tanken. Då behöver du inte tömma lika ofta. Men det är bara min tanke, vet inte vilka förutsättningar du har för infiltration.
Det är det som kallas BDT? Det har jag en annan tank för redan.
 
Är du ensam i hushållet? Att fylla fem kubik fyra gånger på ett år som ensam boende låter lite i överkant, kanske ska titta på att byta ut toaletten till en som faktiskt funkar med den lilla mängd vatten det är meningen.
 
Kanske inte riktigt vad du frågade efter men ett alternativ kan vara att införskaffa en förbränningstoalett. Den drar ström så det får man kanske räkna på hur dyrt det blir. Ska vara lite meckigt innan man vant sig, enligt vissa, men när man väl vant sig så ska det funka bra. Har aldrig provat själv så kan tyvärr inte uttala mig om saken men vi övervägde det alternativet när vi tittade på ett hus med sluten tank.
 
Sepparett eller liknande system. Om inte annat som en lindring av symtomen till lite rimligare peng. Finns de som är nöjda med förbränningstoalett, men de kostar.
De är inte gratis och lite meck att hantera, men en hyfsad lösning.

Sommartid går det kanske att tvätta sig ute. Spla av sig med solvarma trädgårdsslangen är inte så dumt.

Sen var det det där med om det står och tjuvläceker någonstans. Blir snabbt betydligt mer vatten ett att spola några extra gånger i toaletten.
 
Det är det som kallas BDT? Det har jag en annan tank för redan.
Aha, du har två tankar och delar alltså på svartvatten och bdt? Hmm, det låter lite konstigt att en fem kubiks tank inte skulle räcka till bara toaletten.. Läcker det någonstans kanske? Eller är det felkopplat någonstans? Svårt att veta förstås. Jag vet ett par permanenta boenden med bdt till infiltration och svartvatten till tank på 3 kubik, och det har räckt.
Hmm.. konstigt..
 
Det är det som kallas BDT? Det har jag en annan tank för redan.
Bra.
Då så är det ju redan separerat.
Antingen kan du välja något av typen Separett Villa eller en förbränningstoalett.
Din kostnad borde minska avsevärt.

Kontrollera också att rätt avlopp går till rätt tank.
Och kanske om någon toalett läcker vatten.
Med lågspolande toaletter så borde det räcka mycket längre med 5 kubik.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi har haft ett par i kommunen som har problem med de snålspolande toaletter, precis som du beskriver.
Blir det skillnad om du inte spolar ner toapappret i toaletten utan slänger det bredvid?

Är det krav på sluten tank så tänker jag att ett reningsverk eller infiltration inte är gjörbart pga skyddsnivån.
Men en torr lösning kan också vara alternativ om du inte har något emot det.
För förbränningtoalett så är det viktigt att sköta den ordentligt, och det bör inte vara för tätbebyggt då det är risk för lukt. Väljer du mulltoalett så behöver det finnas jordmån nog för att sprida komposterad latrin.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 171
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp