Det kliar som bara den...?!

E

Elwis_86

Jag har ett litet sto här hemma som kliar sig otroligt mkt.
Hon hittade en tistel som hon stodoch kliade sig med undermagen. Och hon tyckte det var sååå himla skönt...

Så fort hon kommer in i en box så kliar hon rumpen mot väggar och allt. Det kliar från öron till svans.

Och nu när jag titta till henne så låg hon ner och kliade sig på magen....

Men nu till saken.. hon är livrädd för vatten och slangar...
Har försökt duscha henne flera ggr, med det går inte.. vad ska jag göra? Hon går på bakbenen hela tiden..

Så kaxig.. Man tror det ska vara lätt att duscha henne eftersom hon är en minishetland :D Men nej nej.. inte det..

Nån som har några råd/tips om hur jag kan göra?
Jag har aldrig lyckats shamponera henne.. jag har knappt kunnat ta en svamp med vatten på henne...

hmm..... :smirk:

Sv: Det kliar som bara den...?!

Hej!

För det första.... Med risk för att du blir arg eller så.

Och om hon stegrar. Se bara till att hon inte slår bak. Tvinga henne fram!

När hon är så låter du henne slippa?

Använd inte något torrshampo.

Vad gör du när hon "dummar" sig?

Jag har försökt flera ggr. men hon får panik.
Så reser hon sig och slår med frambenen
Jag är inte rädd för henne utan fortsätter.

Men hon ger sig inte heller. Utan reser sig hela tiden.
Ska jag prova att binda upp henne i en stallgång?

Eller kan hon ramla om kull om hon nu skulle resa sig?

Jag säger till henne när hon reser sig och då blir det ännu värre.

Hon har gått helt orörd i 6 år. Så hon är inte så van att man håller på med henne heller.

Det är nog dags att börja miljöträna henner verkar det som. Hon är väl inte dummare än andra hästar och dom flesta har lärt sig sånt som du tar upp.

Har du kollat så hon inte har löss eller annan ohyra i pälsen? Min minishettis kliade sig extremt mkt när jag fick honom. När jag delade på pälsen kryllade det av löss!!! Han behandlades för detta och är nu bra igen.

Det här med att hon är rädd för vatten kan jag nog inte hjälpa dig så mkt med. Det är väldigt sällan jag duschar eller svampar av mina hästar. Min ena häst var rädd för vattnet i början, då tog jag ganska varmt vatten i en spann och testade, efter ett tag var det inte så farligt längre. Slangen har jag inte testat med än. Vi jobbar fortfarande på att svampa!

okej! jo, jag ska försöka duscha henne idag. jag ser inget som krylalr i pälsen.. men hon har kliat så mkt så att hon dragit bort all päls som en rand på ryggen.

jaja, jag ska allt få henne ren!!

Kör en omgång med switch pour on, det tar bort eventuella löss som inte alltid syns. Sen kan de ju ha klåda i svans och man, sk skorv, dränk i jodopax och kör på lite helosan när det torkat.

Det kan ju lösa ditt nuvarande problem utan vattentvånget. Sen är det ju en sak som du måste jobba med men det är en annan historia...

det finns många trådar om eksem du kan läsa.
det är något som shettisar kan drabbas av.
kan du inte svampa av henne med vatten?
oftast kliar eksemhästar sig för att huden blir torr och kliar.
vanlig olivolja funkar bra nu när det är svalare ute att gnida in i man och svans. under magen kan man ha det hela sommaren på utsatta ställen. helst skall det göras på fuktig rengjordhäst men efter ett regn kan du ju smörja henne.

Det finns som sagt mycket skrivet om eksem här så sök på det. Din häst kan vara allergisk mot knotten, prova att ta in henne vid skymmning när de där odjuren är som värst. Det gäller att sätta in alla resurser tidigt om man tror man har en eksemhäst. Hästarna kan klia sig blodiga om de inte får hjälp. Min gjorde det i början, men med exsemtäcke, mycket stallvistelse varma, knottiga dagar och lindrande salvor har hon blivit mycket bättre.

Så tänk dig för innan du provar olika krämer eller schampo så att det inte svider på din pålle. Hon kommer inte att bli mycket mer lätthanterlig om du sätter på henne något medel som svider.
Kontrollera så hon inte har sår där hon har kliat sig.
Min kliade rumpan sittandes på en tistel :)
Sår lite roligt ut i allt eländet.
Lycka till med din häst

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 290
Senast: Turelur
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 763

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka