Det isländska språket

S

samtson

Jag har noterat att det finns en del människor inne på detta forum som är insatta i det isländska språket och tänkte slänga in en lite fråga rörande detta. Hur ska jag linda in det för att det ska handla om att tävla islandshäst....? :o Jo vi kan säga så här: jag vill veta vad jag ska kalla en häst som liksom hoppar, skuttar fram på tävlings banan.... :D

Någon som vet vad Groda / Grodan heter på isländska?

Tack på förhand :bow: - en som inte har något lexikon!

Är du säker?! :eek: Det är ju super! :bump: (Söker namn till ett föl och tanken var att det skulle börja på "F"!)

Många tack!

Jo jag är säker. Vad roligt att det stämde med den bokstav ni hade tänkt redan.

Glöm inte att tänka på ändelserna. Froskur passar väl bara på på hingstar/valacker eftersom det slutar på -ur

Ord som slutar på -ur är i huvudsak maskulina, men det finns undantag t. ex: Gerdur, Audur, Hildigunnur är alla kvinnliga namn...

Det VAR till en hingst unge, en liten pigg fux. Han var alltså inte GRÖN - men jag tror det blir bra ändå! Studsar runt gör han ju iallafall! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 752
Senast: Milosari
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar