Det har skett ett mord i mitt hus.

Sophia_

Trådstartare
Som vissa redan vet så tog jag för några veckor sedan hem en herrelös stallkatt som blivit dräktig. Hon har nu lärt sig att gå på låda och det har fungerat bra, hon verkar njuta av att få ligga på varma, mjuka mattor osv.

Idag när jag kommer hem kommer katten som vanligt och hälsar högt och tydligt. Det första jag ser är en stor fläck med blod på mattan i hallen.
Första tanken är att det är katten som blodat ned och att födseln är på gång.

Men det hemska sanningen uppenbarar sig snart då jag hittar den huvudlösa kroppen av en av mina tamråttor i garderoben. :eek:

Tydligen har ena råttan lyckats rymma ur buren och gått detta hemska öde till mötes.
Kvar i buren sitter den andra råttan och skakar, jag misstänker starkt att den också varit ute på rymmen men tagit till flykten, eftersom den inte ens kommer fram när jag lockar med mat.

Jag är inte känslig för att katter tar hem döda eller halvt levande möss, hade förut en utekatt som släpade in både det ena ochd et andra och placerade det gärna på min kudde.

Men det var betydligt mer makabert när det var en av mina råttor, som jag haft i över ett år, som blivit halshuggen. Kändes hemskt att plocka upp dne fortfarande varma kroppen och slänga. :(

Jaja, katten fick sig en vitaminboost iaf, kanske blir det friskare ungar nu? :smirk:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Hoppsan :eek: Kan förstå att det känns när det är ens husdjur. Men det måste väl gå att göra buren 110% rymningssäker? Så att den kvarvarande stackaren inte blir kattmat...
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Duktig kise som vågar ta råttor:angel:.


Fast det hade kanske varit bättre om det varit en vild:crazy:.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Duktig kise som vågar ta råttor:angel:.


Fast det hade kanske varit bättre om det varit en vild:crazy:.

Ja och högdräktig är hon också!
Jag har själv försökt jaga den där råttan när den varit på vift och vet hur snabb den är, så visst är jag lite imponerad. :angel:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Våran gammelkatta fick massvis med beröm av sambon när han upptäckte en död "mus" på golvet. Sedan upptäckte han att det fattades en gerbil i buren. :crazy:

Tycker det är helt i sin ordning att katten städat upp lägenheten din på skadedjur. ;) Synd bara att det är så hiskelig dyr kattmat. Hoppas din andra råtta repar sig.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Hmm man kanske skulle ha råttorna i ett rum där dörren är stängd när ni inte är hemma?

Min kompis hade också en katt och råttor samtidigt. En dag så var en råtta borta. Hittades lätt massakerad bakom toaletten. Hon trodde först att råttan hade smitit och katten då passat på att leka med den lite då det hade fungerat utan problem i nästan ett år.

Några dagar senare så kom hon på katten att lekte med den råttan som var kvar. Katten hade på något sätt lyckats peta in tassen i buren och försökte få tag på råttan. Hon lyckades dock avstyra det hela och råttan överlevde. Men efter det så hade hon alltid råttorna i ett rum dit dörren var stängd när hon inte var hemma.

Mvh

Tora
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Hmm man kanske skulle ha råttorna i ett rum där dörren är stängd när ni inte är hemma?

Jo, det är redan ordnat med det... :angel:
Mina råttor har alltid varit riktiga rymmare men eftersom jag inte haft katt tidigare har det aldrig slagit mig att det skulle vara ett problem. Mitt fel, helt och hållet... (kanske medhjälp till mord?!) Men nu är andra råttan satt i säkerhet iaf. :)
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Jag hade också ett mord hemma för lääääänge sen,men det var inte katt/råtta..
Det var riesenschnauzer mot kanin..och dom hade bott ihop i 3år..
Men det är så typiskt mord,det är oftast någon inom familjen/släkten som utför dom på andra familjemedlemmar!

Jag fick använda degspade på köksluckorna och skrapa bort Matilda,ja kaninen...

Så,jag vet hur det är att bli drabbad,men mordutredningen var lättlöst,precis som i ditt fall!
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Här också, i slutet på förra veckan... Och en kidnappning före det.



Jag var (är) sugen på att skaffa marsvin men nu vette tusan. Bor dessutom i en etta.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Är det din kanin?!

Usch, jag hade blivit tokledsen om mina katter hade rört mina smådjur. Visst vet jag att det är deras naturliga beteende att ta råttor o.s.v. men ändå. Även smådjuren är ju familjemedlemmar, åtminstone för en annan. Usch.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Nej, det är en harpalt som han har tagit ute.

Fem minuter senare kom han in med en till, levande... :crazy: Men den klarade sig så jag satte ut den igen.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Okej. Jag tyckte väl att det såg ut mer som en hare, man man vet ju aldrig. ;)

Jag är glad att min utekatt håller sin jakt utomhus i alla fall... :crazy:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Våran gamla katt tog 4 hamstrar och 2 ökenråttor, så vi var ganska vana av att något var dött när vi kom hem trots vi regalde burarna ordentligt.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

På tal om mord....

Jag födde upp kycklingar för att antal år sedan ,dessa bodde i en kaninbur med värmelampa under mina barns säng (sängen satt på väggen högt upp) En kväll hörde vi ett rysligt pipande från över våningen, jag sprang upp. och vem sitter där...

Jo, min favorit katt sittandes med tassen inne i buren och en kyckling på klon, när jag sen räknade så hade ytterligare två små kycklingar "försvunnit" (kycklingarna var bara 1-2 dygn gamla)

Nog för att jag vet att katterna älskar kyckling men det här gick till överdrifft.
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Jag måste erkänna att jag skrattar lite åt ett par inlägg i denna tråd. Jag förstår att det måste vara hemskt, men det verkar som att de flesta kommit över förlusten.

Jag citerar: "Jag fick använda degspade på köksluckorna och skrapa bort Matilda,ja kaninen..."

Jag är den blödiga typen som även räddar utomstående gnagare som hamnat i klorna på mina katter. Är dom skadade så får det vara, det är ju trots allt naturens gång, men om de lever och inte verkar skadade så kan jag inte se katterna leka med dom små liven. Hade de tagit min råtta eller kanin skulle jag bli väldigt besviken, men som sagt, vad ska man göra? Det är ju så naturen fungerar. Mitt hjärta hade gråtit men det finns värre saker i världen.

Jag och sambon pratade häromdagen om att skaffa en kameliont (sambon har alltid velat ha en) och den skulle vi inte ha i terrarium då, utan endast i en växt med värmelampa, för vi tycker inte om att låsa in djur. Men kom till slut fram till att på våra 42 kvm hus, med en hund och FEM katter, så kan det bli knepigt och en ganska otrygg miljö för reptilen så det får tyvärr vänta. Sambon har dock blivit lovad en sådan så fort katterna vandrat vidare - om en sånär 20 år eller så. :angel:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

:rofl: även jag har suttit och småskrattat lite även om det givetvis är sorgligt. Just nu har jag dock en riktigt aggressiv kaninhona så den hade räven kunnat få ta när helst den önskar... :angel: :devil:

Helt OT, men en kameleont kräver mycket luftfuktighet, så jag tror nog att ett terrarium ändå skulle vara för dens bästa. Dessutom behöver de mig veterligen UV-belysning. :idea:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Nej, det är en harpalt som han har tagit ute.

Fem minuter senare kom han in med en till, levande... :crazy: Men den klarade sig så jag satte ut den igen.



Min kisse skulle aldrig våga ge sej på en hare, hon är livrädd för min tamkanin som är mkt mindre en hon;)... En gång skulle hon ge sej på kaninen men hon kom flygande ut ur buren lika fort:D...(har en stor ute bur)
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

Enl djuraffärerna behöver de inget terrarium - just kameleonten då. Men det tål att undersökas närmre innan man bestämmer sig för att göra ngt sådant. Och om 20 år kan ju ny information kommit fram och andra rekomendationer finnas. No worrys, vi kommer inte att göra ngt förhastat. :bow:
 
Sv: Det har skett ett mord i mitt hus.

:D Hmm,jag var tvungen att kommentera att det var just kaninen som fick tas bort på skåpluckorna..
För i det läget när jag såg hur köket såg ut,just i den stunden höll nog hunden också på att hamna på köksluckorna!
För synen var inte trevlig!
Även fast jag vet,för det säger dom lärde,att man inte ska straffa efteråt,så det går inte att sticka under stol,ja jag blev arg på hunden...För det var faktiskt min kanin som hunden dekorerade köket med!
 

Liknande trådar

H
Övr. Katt Var går er gräns för hur kallt det får vara när ni inte längre låter era katter gå ut vintertid? Jag har själv både stallkatter och...
2
Svar
23
· Visningar
5 838
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp