milly
Trådstartare
Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på hösten) och innan dess hade han inte gjorts nåt med (andra unghästar har ju tömkörts fr o m de är 1-åringar). Vi kom så långt att han hunnit köras för vagn några ggr (räknat ända fram till dagens datum) och prövat på att trava också ett par ggr.
I mitten av hösten (slutet på oktober då han körts in för vagn precis) satt jag på honom också för att pröva och det gick bra och sen har jag ridit på honom ett tiotal ggr (både med o utan sadel) i skritt och lite trav. Den senaste månaden har han nästan bara stått (går på lösdrift). Jag har ridit eller tömkört några ggr ca 10-15 min bara. Och ridit ut med kompisen på en 30-40min pass EN gång.
Han har hittills aldrig riktigt JOBBATS fysiskt utan mest mentalt...
Nu ska han iväg på en månads utbildning/tillridning hos en utbildare i januari. Han kommer att ridas 6 ggri veckan och få lära sig galoppfattning o sånna grundläggande grejer... får väl se vad som hinns med... Längden på passen
anpassas givetvis efter ålder och individ och
de kommer varieras med uteritter och
ridhusridning.
NU till min fråga:
Hur skulle ni göra sen efter detta? När han
kommer hem? Vila HELT ett tag? I s f hur
länge? Jag skulle vilja behålla konditionen
som han kommer få under de där veckorna
(plus de här två veckorna före avfärd då jag
sätter igång honom) så min tanke var om det
kanske räcker att han vilar HELT i två veckor
när han kommer hem? Och sen bara
motionsrids o körs? Inget nytt att lära utan
bara upprepning av det han nyss lärt sig?
Eller helt enkelt bara ren MOTION som inte
kräver mental närvaro? (om ni förstår hur
jag menar)
Eller bör han helst få vila HELT minst en månad?
I mitten av hösten (slutet på oktober då han körts in för vagn precis) satt jag på honom också för att pröva och det gick bra och sen har jag ridit på honom ett tiotal ggr (både med o utan sadel) i skritt och lite trav. Den senaste månaden har han nästan bara stått (går på lösdrift). Jag har ridit eller tömkört några ggr ca 10-15 min bara. Och ridit ut med kompisen på en 30-40min pass EN gång.
Han har hittills aldrig riktigt JOBBATS fysiskt utan mest mentalt...
Nu ska han iväg på en månads utbildning/tillridning hos en utbildare i januari. Han kommer att ridas 6 ggri veckan och få lära sig galoppfattning o sånna grundläggande grejer... får väl se vad som hinns med... Längden på passen
anpassas givetvis efter ålder och individ och
de kommer varieras med uteritter och
ridhusridning.
NU till min fråga:
Hur skulle ni göra sen efter detta? När han
kommer hem? Vila HELT ett tag? I s f hur
länge? Jag skulle vilja behålla konditionen
som han kommer få under de där veckorna
(plus de här två veckorna före avfärd då jag
sätter igång honom) så min tanke var om det
kanske räcker att han vilar HELT i två veckor
när han kommer hem? Och sen bara
motionsrids o körs? Inget nytt att lära utan
bara upprepning av det han nyss lärt sig?
Eller helt enkelt bara ren MOTION som inte
kräver mental närvaro? (om ni förstår hur
jag menar)
Eller bör han helst få vila HELT minst en månad?