Det här med vila för unghäst...

milly

Trådstartare
Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på hösten) och innan dess hade han inte gjorts nåt med (andra unghästar har ju tömkörts fr o m de är 1-åringar). Vi kom så långt att han hunnit köras för vagn några ggr (räknat ända fram till dagens datum) och prövat på att trava också ett par ggr.
I mitten av hösten (slutet på oktober då han körts in för vagn precis) satt jag på honom också för att pröva och det gick bra och sen har jag ridit på honom ett tiotal ggr (både med o utan sadel) i skritt och lite trav. Den senaste månaden har han nästan bara stått (går på lösdrift). Jag har ridit eller tömkört några ggr ca 10-15 min bara. Och ridit ut med kompisen på en 30-40min pass EN gång.
Han har hittills aldrig riktigt JOBBATS fysiskt utan mest mentalt...

Nu ska han iväg på en månads utbildning/tillridning hos en utbildare i januari. Han kommer att ridas 6 ggri veckan och få lära sig galoppfattning o sånna grundläggande grejer... får väl se vad som hinns med... Längden på passen
anpassas givetvis efter ålder och individ och
de kommer varieras med uteritter och
ridhusridning.
NU till min fråga:
Hur skulle ni göra sen efter detta? När han
kommer hem? Vila HELT ett tag? I s f hur
länge? Jag skulle vilja behålla konditionen
som han kommer få under de där veckorna
(plus de här två veckorna före avfärd då jag
sätter igång honom) så min tanke var om det
kanske räcker att han vilar HELT i två veckor
när han kommer hem? Och sen bara
motionsrids o körs? Inget nytt att lära utan
bara upprepning av det han nyss lärt sig?
Eller helt enkelt bara ren MOTION som inte
kräver mental närvaro? (om ni förstår hur
jag menar)
Eller bör han helst få vila HELT minst en månad?
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

jag tycker genrellt det här med vila är överskattat. hästar är gjorda för att röra på sig, dock kan man märka på vissa individer att de behöver ett break rent mentalt, det behver dock inte betyda att man ställer dom i hagen i en månad, det finns andra saker man kan träna vidare på då anser jag. Är han pig och glad och arbetsvillig när du kommer hem fortsätt träna, är han det inte ta ett break med lite promenader i skog o mark, tömkörning mm i små pass tills han verkar piggare igen. Alla individer är olika, man får anpassa sig efter dom. Men jag skulle iten ställa ut honom i hagen några veckor, gör nått med hästen även om du lägger in vila. Som sagt, promenader är toppen!

har inte lagt in nån vila på min unghäst, men varierar arbetet mellan ridning, långa tyglar, trickträning, miljöträning, promenader mm. målet är nån aktivitet varje dag. MEN kan tillägga att nu i all kyla o snö har hon nog en liten vila för jag hinner/orkar inte ut och träna. :) Hon vill inte vila utan trivs bäst med nån sorts aktivitet varje dag, hon blir helt rabiat och grinig om vi inte tränr regelbundet.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Okej så du tycker alltså att det är helt okej att fortsätta motionera honom när han kommit hem? Ingen HEL vila? (dvs bara gå o skrota i hagen på lösdriften)
Jag tänker på att det kommer va mycket intensivt under den månaden hos utbildaren... inte bara att han får utbildning och kommer ridas/tränas som aldrig förr men också befinna sig i en ny miljö med nya rutiner... han kommer ju va uppstallad där.

Andra som har synpunkter?
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Jag hade gett hästen någon månad vila iaf. Även fast man tar det lugnt och inte kör slut på sin unghäst fysiskt är det mycket som händer uppe i huvudet på dom och dom små behöver smälta det. Sen får man faktiskt tänka på att våra små växer fortfarande och det tar på deras kroppar också.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Okej tack för din synpunkt.

Jag tror jag gör så att han får vila HELT två veckor, för att han ska få vila både kropp o huvud lite efter den intensiva månaden, sen kör jag igång med motionsridning o körning men lägger inte in nåt nytt på ett tag. Dock kommer vi fortsätta med inkörningen senare på våren. Sen kommer han få vila nån mer gång under vår och/eller sommaren.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Nordsvenskar är ju sena i utvecklingen, jag hade gett hästen en månads hel ledigt utan vare sig mental eller fysisk träning. whats the rush liksom? Omställningen för tillridnings stället låter rätt intensiv dessutom, är du säker på att det är önskvärt med sån intensiv tillridnings program? Är hästen tex i en tillväxperiod just då, sliter det rejält.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Nej han verkar inte växa fysiskt nu. Har inte gjort på det senaste året...

Det får givetvis anpassas efter honom på tillridningsstället. Korta pass och kanske får man lägga in två vilodagar istället för bara en i veckan. Det verkade hon vara duktig på att se till hästens individuella behov. Är det inte ungefär så det går till då man lämnar in för inridning en månad? Då blir det ju från noll (i princip) till plötslig ridning i en månad? Sen lite vila.

Nä jag har ingen brådska, han kan få vila en månad om det behövs. Men han blir ju tjock lätt också... och maten går inte att minska ner på.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Okej så du tycker alltså att det är helt okej att fortsätta motionera honom när han kommit hem? Ingen HEL vila? (dvs bara gå o skrota i hagen på lösdriften)
Jag tänker på att det kommer va mycket intensivt under den månaden hos utbildaren... inte bara att han får utbildning och kommer ridas/tränas som aldrig förr men också befinna sig i en ny miljö med nya rutiner... han kommer ju va uppstallad där.

Andra som har synpunkter?

nej jag ahde inte gett hel vila, om han inte tydligt visar att han behöver det. Efter att ha varit på en intensivutbildning kan det vara väldigt skönt för hästen att få fortsätta i de rutiner som skapats när han kommer hem. Att ha jobbat regelbundet och sen helt plötsligt inte göra något när han kommer hem kan skapa frustrationer i hästen. Kanske hålla igång lite när han kommer hem och efter några veckor ge lite vila om du nu vill ha vila.

hästen har svaret, bestäm inget innan du får hem hästen och ser hur han mår.

bara för att man inte ger vila betyder inte att man går fort fram. Det beror helt på vad man gör med hästen.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Skulle nog ha låtit honom vila, eftersom det han lärt sig under perioden får smälta in och bearbetas. Prova och du kommer att märka att allt sitter kvar ändå, och med råge! :)

Lycka till!
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Okej tack för svaren! Jag ska se då hur det känns då han kommer hem. :) Han är inte direkt den typen som klättrar på väggarna om han inte får att göra... han är lugn o nöjd med tillvaron ändå. Kela lite matte och göra nåt litet bara ibland räcker för att han ska va nöjd! ;) Iaf hittills. Det kan ju ändras när han bygger upp lite kondis och muskler och/eller vänjer sig vid att bli motionerad/arbetad regelbundet!

Jag tyckte inte min förra nordis (också bruks) sto (hon va 14-22år när jag hade henne) blev påverkad så särskilt mycket om hon fick stå ett tag. Och hon var den HETA typen! Men visst, liite piggare var hon väl efter vila och dessutom stod hon på stall så det inte samma som när de går på lösdrift och är ute dygnet runt (som min nuvarande är).

Jag känner inte igen det där med att om man låter en häst stå några dagar så blir den jättehet sen... Kanske för att jag aldrig haft en varmblodig häst?
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Det är lätt att säga att hästen får bestämma men har du en arbetsglad häst är det inte säkert att den säger ifrån förrän det är försent. Att jobba med unghästar är alltid en avvägning, att ge lite extra vila skadar aldrig men att arbeta för mycket kan skapa en häst som tröttnar och som inte håller i längden. Sen är det kanske inte så att man arbetar fysiskt tungt men dom måste få vila huvudet ibland när dom är små.

Om hästen blir "knäpp" av att bara gå i hagen skulle jag faktiskt se över hur stall och hagmiljön ser ut.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Det är lätt att säga att hästen får bestämma men har du en arbetsglad häst är det inte säkert att den säger ifrån förrän det är försent. Att jobba med unghästar är alltid en avvägning, att ge lite extra vila skadar aldrig men att arbeta för mycket kan skapa en häst som tröttnar och som inte håller i längden. Sen är det kanske inte så att man arbetar fysiskt tungt men dom måste få vila huvudet ibland när dom är små.

Om hästen blir "knäpp" av att bara gå i hagen skulle jag faktiskt se över hur stall och hagmiljön ser ut.

javisst är det så men jag anser fortfarande att vi vilar våra hästar för mycket. hur trötta de blir och utråkade beror på hur du tränar. Hästen står i hagen/stallet 24 timmar och vi arbetar dom typ 1 timme om dagen på sin höjd, de har massa tid att "fundera" och vila sig och vara häst. Fysiskt ska man ju alltid bygga upp hästen långsiktigt såklart. Hästen har alla svar, behöver den mot all förmodan en period med vila så visar den det. Men vi måste lära oss vara uppmärksamma.

nu kändes ju det där sista som ett smärre påhopp då du inte vet det minsta om mig, min träning och min häst och hage och stall. ingen kan nog anklaga mig för att slita ut hästarna hemma varken psykiskt eller fysiskt :) Men eftersom du skriver som du skriver känner jag mig tvingad att svara. De står på uteboxar, har ett tunnland vinterhage, utegång från 7 på morgonen till 9 på kvällen. Ja jag har en arbetsglad häst som alltid kommer fram till grinden och vill med ut och jobba. har till och med krupti under tråden för att få följa med. ser inte det som att hon är knäpp utan på att vi har en god relation och min träning är positiv för henne.

jag red in henne under våren och red under sommaren, nu under vintern har jag lagt undan ridningen och fortsätter träna henne via långa tyglar och markarbete/miljöträning och sköna promendader i skogen. till våren kommer jag börja rida mer ordentligt igen. För mig är det vila från en sak men jag ställer inte bara ner henne i hagen, det mår hon inte bra av. Hon vill ut och se världen :)

alla hästar är olika, som jag skrev längre ner och man måste anpassa sig efter dom, inte förutbestämma vad som ska ske oavsett hur hästen mår.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Jag håller inte riktigt med dig fast samtidigt gör jag det. Jag anser att anledningen att hobby svenssons hästar inte håller är att man helt enkelt rider dem i för halvtaskig form, för mycket konstant under året. samtidigt som man ofta överskattar hur mycket arbete ens häst utför, som du är inne på. en svår ekvation : )
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Jag håller inte riktigt med dig fast samtidigt gör jag det. Jag anser att anledningen att hobby svenssons hästar inte håller är att man helt enkelt rider dem i för halvtaskig form, för mycket konstant under året. samtidigt som man ofta överskattar hur mycket arbete ens häst utför, som du är inne på. en svår ekvation : )

det kan jag skriva under på!

det varieras inte tillräckligt i arbetet.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med vila för unghäst...

Då är detju bra att ha körning att variera med! :) Jag ser framemot våren då vi ska fortsätta med utvecklingen av körningen.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

*KL*

Det där med vila tycker jag är jättesvårt med min. Han reds in som 5-åring i våras, sen gick han från typ maj till september på bete och gjorde ingenting. Under hösten har jag så smått börjat rida igång och utbilda honom, och inser mer och mer att det är en SVÅR häst jag har köpt mig, åtminstone för en hobbyryttare som jag själv. I nuläget går han 4-5 dagar i veckan, jobbas lätt två dagar i ridhus och resten ute. Vi tränar för dressyrinstruktör varje vecka och för hopptränare varannan.

Jag hade tänkt mig typ en månads vila nu i vinter, problemet är att han är som en duracellkanin... Jag gör allt jag kan för att hålla nere arbetet så att han inte tar ut sig mer än vad som är nyttigt för honom men han är grymt spänd av sig och jag märker att han mår mycket bättre av att gå regelbundet.

Jag diskuterade detta med min tränare senast ikväll och hon tycker inte att jag ska ställa av honom helt, utan köra lugnt i några veckor med mycket promenader och skogsturer.
Själv är jag för att låta hästarna vila några veckor på vinterhalvåret, men jag tvivlar på att det är lösningen för min kille då våra hagar är usla och de står inne 13 timmar per dygn. Om det skulle vara så att han tydligt visar att han behöver det så kommer jag dock att ge honom några veckors vila.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

*kl*

Och jag tycker vila är UNDERSKATTAT ;)

Först nu när min vilade som 6-åring i november (då reds han inte utan gick bara i skogen som handhäst, på skrittpromenader eller på töm i skogen i skritt) så märktes det på honom att han inte behövt så mycket vila. Och det är också första gången han varit "jobbig" att sätta igång, eller ja, han låg på och var spänd de två första turerna, nu är han sitt normala överpigga glada jag igen men reglerbar.

ALLA hans vilor, helvilor som skrittvilor har utvecklat honom enormt sedan 2,5-års ålder. Jag är mer för effektivt arbete i perioder och vilor/lugnare arbete däremellan.

Så jag har inte alls samma erfarenhet som vanimelde, men alla gör ju olika och alla hästar är olika :) Jag tror det som sliter mest är monoton/felaktig träning men dåligt känsla för om ökning/minskning/vila krävs i arbetsintensiteten.

Däremot är jag jättejättemycket för avsutten skritt! Det tror jag ger en hållbar häst. Tex hade min en månads helvila efter treårstestet (efter 2 veckors nedtrappning) och sedan skrittades han avsuttet en månad innan han började ridas igen. Sedan har det självklart varvats med ridning/annan träning sedan han kom som 2,5-åring.

Men nej, hästen vilar sig inte i form fysiskt sett om man ser till ökad hållbarhet som resultat av träning men lågintensiv träning tror jag lätt det blir för lite av. Och på tok för mycket ridning på bana. Jag är fortfarande mycket sparsam med att rida på bana (dvs endast på träning) och vill nog knappt fortfarande inte rida ett dressyrpass/vecka, min häst blir sju i april. Jag rider aktivt "dressyr" varje dag i skogen på varierande underlag i stället :)

Och körning är ju kanon! Mina körpass är uteslutande travpass längre sträckor, han travar mycket bättre framför vagn än med mig i sadeln längre sträckor, jag är inte bra på att rida trav ;) Eller så får han dra pulka nu på vintern :D
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Det var inte menat som ett påhopp mot dig personligen utan mer generellt, med tanke på hur många håller sina hästar i dagens läge.
Men jag står fortfarande fast vid att jag tror att vila under hästens utbildning (unghäst år) är bra. Och även fast du är bra på att läsa av din häst är det tyvärr många andra som inte är det och som tyvärr arbetar sina hästar för enformigt. Som jag ser det så finns det en anledning till att man i många år har vila som en del i utbildningtrappan. Jag ser tydligt på min egen 3-åring att han växer till sig och mognar under sina viloperioder och blir mer stabil i både ridning och på töm efter det.
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

men det är ju det jag har försökt få fram, mycket varierat arbete, vilan behöver inte betyda att man ställer av hästen utan man gör lättare arbete en perido eller/och varierar med annat arbete. :) Det är väl en definitionsfråga av vad vila är som kanske behövs :)

Jag tycker folk ställer av sina hästar hit och dit utan plan och koll på vad hästen egentligen behöver, men kan utan problem harva på ridbanan dag ut och dag in.

kontentan som jag ville få fram var ju mer att vila behöver inte vara att hästen går i hagen, och alla hästar är olika och behöver olika vilor/arbeten för att bli hållabara och fina ridhästar.

måste ha skrivit tokluddigt i mina inlägg. :) Känner mig djupt missförstådd:rofl:

jag anser oxå att det är det enformiga arbetet som förstör våra hästar, o kombo med halvtaskig ridning.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 149
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp