Det här med vargtänder och hakar

kingkong

Trådstartare
.. hur är det egentligen??
att våra tamhästar får hjälp med sina tändet när de krånglar är ju självklart, men hästar i det fria allså vildhästarna om de får vargtänder som växer illa- typ upp i gommen och gör sår- hur reden den ut det- tappar de sina vargtänder av sig själva tillslut eller kommer de dö av att inte kunna äta ordentligt allså dö av svält?. Om de får hakar på tänderrna så kan de väl inte heller tugga ordentligt. vem hjälper vildhästarna med sina tänder- eller är det bara tamhästar som kan få problem med tänderna pga av att vi provocerar deras tänder med olika bett?
Undrar lite stilla bara.... /Kingkong

Sv: Det här med vargtänder och hakar

Vargtänder sitter i vägen för bettet. Så endast om vildhästar har bett i munnen så kommer dom att störas av detta.

Vargtänder brukar inte vålla vilda hästar problem. Det är vår användning av hästar som ställer till det just vid förekomst av vargtänder.

Vilda djur som har problem med sina tänder av något slag dör av svält om inte något rovdjur fått tag på dem innan.
Jag skriver vilda djur för det gäller inte bara hästar.

Det är som tidigare talare säger; vargtänder är enbart ett problem om du stoppar in ett bett i munnen på hästen. De är inte till någon nytta, men de vållar heller inga problem. Därför har de fått vara kvar. Precis som kastanjerna.

Gällande bettproblem är det mer sällsynt hos vilda hästar dels eftersom de äter i en mer naturlig ställning, men dels även för att (OBS det är en teori jag hört) de vid tillfällen även äter jord för vissa mineraler. De tvättar säkerligen heller inte bort jorden ifrån rötter och annat nyttigt. Detta skall eventuellt hjälpa till att slipa bort tidiga ojämnheter.

Men rent krasst, om en vildhäst har ett så allvarligt bettfel att den skulle behöva tandvård för att överleva, då dör de och får heller inte många avkommor som kan föra de dåliga generna vidare. Evolutionens under.

Att en ställning med huvudet lågt minskar effekterna av ett ev överbett på kindtändernas nötning o därmed uppkomsten av hakar kan nog betraktas som anatomiskt fakta.
PL

Detta hade jag ingen aning om.

Att ätställningen påverkar ev hakar odyl.
Kan du förklara lite närmare hur det kommer sig?

Kul att lära sig något nytt!

Om jag inte får det hela galet nu så beror det på att underkäken vid låg huvudställning sjunker neråt varpå tandytorna får förändrad slitageyta.

Vore roligt om de med mer kunskap i ämnet kunde komma med den verkliga anledningen. *skrattar* Helena? Peter?

Det är som du säger.
En annan sak är att när hästen tuggar spannmål rör den inte käkarna i sidled på samma sätt som när den tuggar grovfoder vilket ökar risken för vassa kanter o skarpbett.
PL

Hej!
Hur gamla e hästar när dom får sina vargtänder? Confused

Sen är finns det en till ganska viktig faktor när man pratar om tandproblem på tamhästen jämfört med vildhästen, det är att vår avel även den påverkar tänderna framförallt att hästar med tandproblem slå inte ut på det sättet som vildhästarna gjort.

Mvh
Camilla

tror nog att dom kan bli ivägen för vildhästar med :( har stött på en häst nu som har en varg tand som är på väg att gå upp och trycka på bihålan .. det kan ju drabba vilken häst som helst.:/

Vargtand? Låter otroligt, dels har vargtänder inte rötter ens inärheten av den bakomliggande riktiga kindtandens storlek dels finns ingen bihåla så långt fram.
PL

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Trav Min passhäst har haft lite problem med sin mun nu på senare tid. Han bröt överkäken förra året i oktober/november, fick tandställning...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: Tagliabue
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka