Det här med vaccinationer..

-Catherine-

Trådstartare
Vaccinerar ni er häst mot både mot hästinfluensa och stelkramp, eller väljer ni bort ngt?

Jag pratade just med min distriktsveterinär om detta med hästinfluensan. Jag ville veta hur det står till egentligen, blir de sjuk oavsett vaccinet eller inte? Är det ngn mening att vaccinera?
Svaret jag fick var att vaccinet inte garderar mot influensan, men den mildrar den ngt. Jag kan inte säga att det svaret gjorde mig så mkt mindre fundersam :(

Jag har flera "hästägarkollegor" som har valt bort just influensavaccinet med motiveringen att det inte är ngn idé eftersom hästana blir sjuka oavsett. Det är endast om de skall tävla som de vaccinerar (och då enbart för att de måste).
Stelkramp vaccinerar de dock mot...

Av mina två hästar var endast den ena vaccinerad mot både stelkramp & influensa (kombivaccin) när jag köpte dem. Nu är det dags för påfyllnad av vaccinet och jag är lite villrådig, skall jag influensavaccinera även häst nr två?

Hur gör ni?

Sv: Det här med vaccinationer..

Det är stor skillnad på hur sjuka de blir om de är vaccinerade eller inte, det är även väldigt stor skillnad på hur lång återhämtningstiden är. En häst som varit så sjuk som de blir ovaccinerade med så hög feber har många månaders konvalecens innan man vågar anstränga dem riskfritt medans de som vaccinerade bara får en lätt släng med lite förhöjd temp lite hostiga några dagar och behöver därför ingen längre återhämtningstid.

Anledningen till att vaccinet inte funkar 100% är att vi har för lång intervall mellan vaccineringarna om man väljer 1 år, tillverkarna rekommenderar 6 mån intervall efter det så sjunker skyddet. Utomlands krävs 6 månaders intervall för tävling, vet faktiskt inte varför Sverige inte har det.
Tex så nu med det kraftiga influensa utbrottet så gick de ut med en rekommendation att alla som var mer än 5 månader från sista sprutan bör vaccinera.

Jag hade för något år sedan en släng av influensa i stallet (även om vi först inte förstod att det var det framkom senare), fick hem en unghäst från utlandet med transportör som blev smittad på bussen. Två av hästarna här hemma blev lite hostiga och det var de ända två som var mer än 6 månader ifrån sin vaccination, de övriga som alla hade färskare vaccinering höll sig helt friska.

Vis av erfarenheten så lät jag vet fylla på vaccin här hemma nu när influensan härjade så nu står alla med färska vaccineringar för att ha maximalt skydd.

Vaccinerar både mot flunsa, stelkram o botulism, känner att då har vi gjort vad vi kan i alla fall, kostar inte mycket om man slår ut det på hela året så det är det värt tycker vi. Skulle dom få nåt och man inte gjort vad man kan så skulle jag i alla fall ångra mig.

För mig är det självklart att vaccinera mot både influensa och stelkramp. Får man a2 på en häst så blir den mycket sjukare och svårare att få frisk om den inte är vaccinerad. Och dina veterinärkostnader kommer ju kosta mer än sprutan.

Nej, båda mina hästar är fullt vaccinerade mot a2, stelkramp och botulism. Och jag själv har svårt att förstå mig på de som inte vill vaccinera sina.

Känns som en självklarhet att vaccinera mot både influensa och stelkramp. Sen även mot botulism och man fodrar med hösligae....

Jag vaccinerar alltid mot både hästinfluensa, stelkramp och botulism,. vare sig de äter hö eller hösilage. Men en fråga: Får era hästar kombisprutan varje år? Eller hur gör ni, får dom den ena varje år och den andra vart tredje eller vad det är. ?

Vaccinerar mot stelkramp och influensa, fattar inte varför man inte skulle göra det?
I vårat stall så måste man ha hästarna vaccinerade och jag tävlar så vaccinerar av den anledning oxå.
Men jag skulle självklart vaccinera även om ovanstående krav inte fanns.

Vaccinerar även mot botulism, fast den är jag lite mer skeptisk till, men det är ändå skönt att ha den.

Influensasprutan en gång om året. Stelkramp var tredje årm och då blir det ju kombinerat vaccin.

A2 och stelkramp med rekommenderade intervaller (A2 gärna 7-8 månader istället för stipulerade 12). Tycker det är självklart, inte minst sedan t o m travet insett fördelarna med att vaccinera.

Jag vaccinerar mina mot både och.

Mina vaccineras var 6e månad mot hästinfluensa, sen vartannat år mot stelkramp och årligen mot botulism.

Där ser man, ja då var det inte bara jag som tycker det är lite konstigt att man väljer bort ett vaccin.
Vaccin får det bli för min del, båda pållarna :)

Tack för alla synpunkter!

Fast jag är tveksam..
Hade ett fullblod innan och han var ju vaccinerad. När veterinären var ut för att fylla på, så bad jag honom påbörja grundvaccinering (alltså influensa menar jag nu) på min shettis också och han ville inte det.
Han tyckte att om hon bara skall gå hemma med oss, så finns det ingen mening med att vaccinera. Risken var större en vinsten tyckte han.
Nu skall mitt russsto ut och tävla till sommaren, så hon skall ju vaccineras, så klart.
Min kallblodstravare (som kommer från Järvsöfaks ena ägare) är var inte vaccinerad när jag köpte honom för ett år sedan.

Det är ett konstigt resonemang. Om russet stöter på smittan på någon tävling (inte alls osannolikt på ställen där flera hästar träffas) kommer h*n att dra hem infektionen till dina ovaccinerade hästar därhemma. Och så får du ett rejält utbrott.

Även vaccinerade hästar kan alltså smitta, det är ju inte så att viruset studsar mot dem och inte får fäste.

Riskerna med influensavaccinet är mycket små.

Min häst är vaccinerad för både stelkramp och hästinfluensa.

Man får väl inte ens tävla om man inte har ett fullgott skydd mot hästinfluensa? (dvs klar grundvaccinering och påfylllning med 1-2sprutor/år)

Jag vaccinerar mot både influensa och stelkramp såklart.Fölis fick direkt hon blev två månader (ungefär,dom var inte mottagliga innan det tydligen) Tar även dräktiga ston med abortvirus så klart! Brukar fylla på efter ca 10 månader med influensan..stelkramp vart tredje år tror jag det är. Hörde av min vet sist om hästar som hade dött av abortvirus..en valack och ett sto som ej var dräktigt,det är hjärnhinneinflammation-sorten som har spökat runt litet.han tyckte det kunde vara bra att vaccinera alla hästar mot abortvirus.Har faktiskt bara tagit dräktiga hittils,men funderar på att ta alla.

Svårigheten med A2 är att den har en förmåga att komma i olika strängar och även mutera. Så gäller att ha tur att hästen drabbas av det som vaccinet tar för annars blir hästen lika sjuk ändå. Det som en del bla haft som resonemang med att inte vaccinera mot influensa är att hästen kan drabbas av en infektion utan att det märks och man fortsätter att träna och hästen kanske måste tas bort.

Vi har våra vaccinerad mot influensa och stelkramp för det kommer och går mkt hästar hos oss. Botulism är svårt att vaccinera mot då sprutan bara tar några av varianterna som de kan drabbas av så vår veterinär anser att det i de flesta fall är bortkastade pengar.

Mina hästar vaccineras mot A2, stelkramp och eftersom dom äter hösilage vaccineras dom även mot botuslism. Tycker inte att det är någon större kostnad, men jag har ju inte så många hästar. Tycker att fördelarna uppväger nackdelarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej har 2 ponnier som endast har stelkramp...men tänkte influensavaccinera också. ponnierna på 3 resp 4 år har fått Equip T: då...
Svar
1
· Visningar
782
Senast: Gallardo
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 273
Senast: Summerwind
·
M
Hästvård Hej! Har köpt en häst som har stått på landet och ej blivit vaccinerad på flera år och ska då grundvaccineras. Har jag fattat rätt...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: EnSomUndrar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka