Det här med TV och spädbarn

Mitten

Trådstartare
Hur gör ni med TV och bebisar? Jag har en dålig ovana att ha på TVn i bakgrunden när jag är hemma, typ nyhetsmorgon och lite annat på em. Jag sitter inte och tittar utan den är lite sällskap bara. Och min sambo är likadan ... men det bekymrar mig, att Elina (8 månader) utsätts så mycket för TVn, hon tittar ju gärna också :o. Hon leker på golvet och hör och ser TVn, ibland struntar hon i den och ibland tittar hon fascinerat. Kan det vara dåligt för henne? Framför allt att ha det ljudet omkring sig, och snabbt växlande bilder. Jag hade den knappt alls igång när hon var mindre, men sen vintern och mörkret kom känns det skönt att ha den på :crazy:
Hur gör ni? Tänker ni på vad som är på TVn eller har ni inte igång den alls?

Gah detta mammasamvete, alltid är det något :D

Skall väl tillägga att jag har den ju inte igång hela tiden varje dag, men vissa dagar skvalar den lite väl mycket ...

Sv: Det här med TV och spädbarn

Ja, nog är den på lite titt som tätt "dumburken"

Ser till att ljudet inte är högt och att Frida (också åtta månader) kan välja om hon vill se tv:n eller inte.
Men visst undrar jag också hur mycket som är ok.

Vad är det som gör att TV är så dåligt för mindre barn ?

Om man ( som ni säger ) har den på i bakrunden, är det verkligen skadligt för barnet och varför...

Jag tror inte att det är skadligt om du inte sätter fast henne framför tv´n;)
Jag tror att det är bättre att barn är vana vid ljud än att det är helt tyst, det är lättare för ett barn att somna borta om de är vana vid ljud.

Frågade min bvc-sköterska förra gången jag var där då Isak är helt facinerad av TV:n och tydligen är det ljudet som inte är okej och då särskilt reklamjinglarna. Bebis blir så fascinerad att den slutar ta in omgivningen typ... att den blir lite störd av tv:ns ljud och fastnar där istället för att ta in omgivningen om jag förstod henne rätt dvs att det kan hämna den psykologiska utvecklingen? Förstod inte riktigt men att det hade med ljudet att göra och så tagen som Isak kan bli av tv:n tror jag nog det ligger något i det så vi försöker undvika att han ser/hör på tv:n.

Ahaa så det är ljudet som är "boven", hur fungerar det om man har extra lågt på ?

jag vet inte men det borde väl hjälpa? Tror det främst var reklamjinglarna hon pratade om då det är väl gjorda för att fånga intresse... Hur många av oss har inte gått och nynnat på ngn jäkla reklamjingel utan att vilja. Typ "jag är ipren den..."

Men om man sätter på ljudlöst under reklamerna då ? :D

Hmm nej men jag förstår...

Jag som trott det var bilden som var problemet... Elina är lika intresserad om ljudet är av. Jag har mest oroat mig för blink och så, om det kan påverka hjärnan så de får koncentrationssvårigheter eller nåt. Undra om det finns nån forskning på området? Jag tror inte det, jag har mest hört en massa 'jag tror ' och 'jag har hört', men inte hittat fakta.

Men reklamen är hemsk, ser hon inte på tv:n så kollar hon direkt när reklamen sätter igång :eek:

Jag är rätt säker på att de ska finnas en amerikansk studie om kopllingar mellan ADHD och tidigt tv-tittande, men jag hinner inte googla nu, lagar mat.

Vi låter inte vår 10½ månaders se på tv, har aldrig gjort. Brukar oftast inte titta på tv när han är vaken. Är inte säker på att det är superdåligt för honom att se på tv, men vad jag är säker på är att han inte får ut någonting av det. Därför verkar det mycket onödigt att låta honom förtrollas av tv:ns ljud och bild istället för att leka och hitta på bus. :)

Som jag stött på i litteratur då och då under lärarutbildningen så är det bilderna. Varför just reklamen är dålig är för att det är så snabba klipp. Jag blir mycket förvånad över att höra att det skulle vara ljudet som är boven i dramat. Barns hjärnor klarar helt enkelt inte av att sortera alla intryck som kommer. (Det är också orsaken till att barn ska åka bakåtvända i vagn tills de är lite större)

Jag brukar sätta på text-tv om han börjar titta på reklam :angel: Däremot får han titta på debattprogram ;)

Just så tänker jag - hon får inte ut nåt av det och liksom pausar i sitt lekande och upptäckande. Och det måste ju vara dåligt. Jag försöker sluta med TVn, nu är den oftast på lite under nyhetsmorgon och nån stund på eftermiddagen, kanske 2 timmar totalt, men hon är ju inte där hela tiden.

ADHDgrejen var det jag också hört, men hittade den inte - i ett annat forum hörde jag dock att det fanns motsägande studier också. Det är nog en ganska svår studie att göra...

Vi ser nästan aldrig på tv här, enda stunden som sonen ser på den är vid halvåtta på kvällen när det är kvällsvällingdags. Då brukar vi se på Animal planet eller möjligtvis Sjukhuset om det inte tjuter för mycket/visas barnovänliga bilder. Den stunden håller vi till max en halvtimma, oftast blir det bara en kvart.

Om vi vill se något för underhållningen kan jag slå på någon film som jag och sonen ser, sist såg vi en film om delfiner, det tyckte han var roligt. Iallafall inbillar jag mig det, han pekade och skrattade när de hoppade ur vattnet :laugh:. Oftast ser vi inte en hel film, kanske halva och då landar vi på 20 minuter ungefär. Vi ser inte heller på film varje dag, kanske blir 2 gånger i veckan som mest.

Att vi är så restriktiva är för alla rapporter om att bilderna är skadliga för barnen, och vi är hellre lite nojiga än utsätter honom för något som kan vara skadligt.

Kanske ska nämna att lillen är 15 månader.

Min 2-åring blev lite besatt av reklam när han var runt 6 mån. Satt och stirrade och så fort det var annat sprang han iväg...
Men nu när han är 2 så tittar han knappt på tv:n fast den står på mycket. Ibland sitter han i sin saccosäck och ser vissa barnprogram , men för det mesta springer han runt och leker med annat.

Dumburken här är på ganska ofta faktiskt. Väldigt ofta.

Loke (1 år) älskar att se på Teletubbies på morgonen, när man väl kommer ihåg det. Tomas tåget och Postis Pär går bra, men enbart när de sjunger. Tubbiesarna älskar han rakt igenom!

Reklamen är han galen i! Släpper allt vad han håller på med och rusar (!!) till teven när han hör att det är reklam. Tittar vi även på ett program och han uppmärksammar att eftertexterna kommer, så väntar han tills reklamen börjar.:p

Min bror älskade också reklamen när han var liten.

Min bror är läkare och forskare på neontalavd. på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm, hans handledare Hugo Lagercrantz är professor och har forskat mycket på små barns hjärnor, och föreläser över hela världen. Han har bl a skrivit boken I barnets hjärna som handlar om hjärnans utveckling. Han är väldigt aktiv att sprida bl a att barn under 2 år inte bör se på tv.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_225983.svd

"Hugo Lagercrantz är till exempel emot tv för barn under två år. Därefter tycker han att någon timme om dagen, helst tillsammans med en vuxen, kan vara lämpligt. Det är även de rekommendationer som amerikanska barnläkarakademien går ut med.

-Det är att det är så fragmentariskt. en vuxen klarar av de snabba klippen som flimrar förbi och kan välja att fokusera på en sak i taget på tv-rutan. Ett litet barn däremot har svårt att sålla och försöker ta in allting, vilket lätt skapar kaos i huvudet. Risken är att kontakterna mellan nervcellerna, synapserna, kopplas fel. Hos det lilla barnet kan det bildas upp till en miljon synapser per sekund. Om den omogna hjärnan utsätts för väldigt mycket intryck samtidigt, kan det teoretiskt sett uppstå felkopplingar vilket leder till att barnet blir okoncentrerat, säger Hugo Lagercrantz.

Han hänvisar också till en stor amerikansk studie som visat att för mycket tv-tittande ökar risken för att utveckla ADHD.

- Samtidigt får man ju vara lite försiktig och inte dra allt för stora växlar på den nya hjärnforskningen. Jag har ibland fått frågor från oroliga föräldrar som undrar om deras barn har fått hjärnskador av att titta en timme om dagen på Bolibompa och så är det förstås inte. För lite äldre barn kan vissa tv-program vara utvecklande. Som vanligt handlar det om att lagom är bäst. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=731178

Reklamen är han galen i! Släpper allt vad han håller på med och rusar (!!) till teven när han hör att det är reklam. Tittar vi även på ett program och han uppmärksammar att eftertexterna kommer, så väntar han tills reklamen börjar.:p

Min bror älskade också reklamen när han var liten.

Min son älskar också reklam och har tittat på det sedan han var ca 6 mån och gör fortfarande vid 19 mån. Numer kan dock andra saker vara mer intressanta än reklamen. Han säger inte jättemånga ord än, men "klam" är ett och håller vi på med något annat kan han helt plötsligt säga "klam" och rusa in till TV:n.

Ibland är reklamen en räddning för mig när jag är själv hemma och måste springa ut med hundarna i hundgården eller springa ner i källaren med tvätt eller t o m för att jag ska kunna äta lite.

Jag är inte orolig för att reklam ska vara skadligt. Angående ADHD, så tror jag att det är en mängd olika faktorer som kan inverka att ADHD utvecklas.

Jo, och hur har man mätt sambanden TV-ADHD? Jag menar, ett barn som har ADHD kanske kräver mycket av föräldrarna så att de gärna sätter barnen framför TVn för att få andas en stund. Vad är hönan och ägget liksom :p.

Måttliga mängder tror jag inte är farligt. Samtidigt är man ju dödligt rädd att göra fel :crazy: och det som jag de facto MÄRKT är att hon slutar leka/krypträna när TVn är på men när den är av har hon mer upptäckarglädje. Det är nog det som gör att jag oroar mig. Samtidigt är det skönt att ha lite TVsällskap de dagar man är trött, och hon vill att jag skall sitta med henne på mattan. 100% bebisuppmärksamhet orkar inte jag SÅ många timmar i sträck, då kan jag tjyvkika på dåliga TVprogram :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka