Det här med tjock (överviktig) eller inte...

milly

Trådstartare
Alltid detta tjafsande hästmänniskor emellan... så många hästar som har "höbuk" men ingen övervikt (snarare tvärtom i många fall!) och så behandlas hästen som "tjock". S U C K. Stackars djur... (för då är ofta den okunniges åtgärd att minska på grovfodret vilket kanske redan är minimalt)

Man måste förstå att hästar som inte tränas så hårt inte har så mycket magmuskler som håller upp den där stora buken (fylld av grovfoder, vilket är helt rätt) och bara för att de har en stor buk betyder det INTE ÖVERVIKTIG!
Hästen är INTE tjock bara för det. Den ser ut så så länge den inte får använda sina muskler tillräckligt!

Jag blir riktigt besviken när folk som ska vara riktigt erfarna o kunniga på hästar fortfarande inte kan bedöma HULL på en häst! De ser bara magen!! Om den dessutom SKULLE ha ett litet fettlager på revbenen så är den "JÄTTEFET!". (tro mig, jag är van att alltid få höra detta då jag har kallblod)

Måste bara gnälla av mig lite då stallägaren påpekat både min häst (som ÄR lite överviktig då han går på lösdrift med fri tillgång och han tränas ej ännu) och en annan inackordering (ej kallblod och helt normalviktig vars revben går att känna) att vara "sååå tjocka!". Och det är bara han som har rätt för han han minsann si o så många års erfarenhet av hästar!! PUNKT SLUT. :eek:

Sv: Det här med tjock (överviktig) eller inte...

Ja jag känner igen detta, det är många som är såna Tyvärr!! Oj hästen har lite rund mage, han är FET! *oja sig* Men motionera hästen mera då kanske i stället för att ta bort en massa hö.

Håller med dig till 100%.

Vet precis hur det är! Och har man dessutom hästar som har sinnessjukt mycket och tjock vinterpäls så ser dom ännu tjockare ut, men går man fram och känner på dom "innanför" pälsen så märker man ju att dom är i bra hull.

Men det finns ju människor som är helt inriktade på vissa raser och förväntar sig att alla hästar ska se ut så och ha liknande hull.

Ja jag känner igen detta, det är många som är såna Tyvärr!! Oj hästen har lite rund mage, han är FET! *oja sig* Men motionera hästen mera då kanske i stället för att ta bort en massa hö.

Ja, eller acceptera LITE övervikt för att hästen ska få må bra både psykiskt och fysiskt genom att den får gott om grovfoder!
Det VÄRSTA är när det handlar om SNÅLHET- som i vårt stall. *morr* Och då menar jag snålhet där man bråkar om nån tuss hö för mycket!

Jag menar - jag lät min häst ta några tuggor på balen som är till för inne-hästarna (min går på lösdriften), den står på vägen ut i lösdriftshagen och får nu höra att stallägaren "var så förrbannnadd!" på det (hade sagt till den andra inackorderade). :confused: Vad spelar det för roll??? Jag betalar för fri tillgång... och de där tussarna hade han ändå ätit av balen ute i lösdriftshagen när han hade kommit ut där...

Vet precis hur det är! Och har man dessutom hästar som har sinnessjukt mycket och tjock vinterpäls så ser dom ännu tjockare ut, men går man fram och känner på dom "innanför" pälsen så märker man ju att dom är i bra hull.

Men det finns ju människor som är helt inriktade på vissa raser och förväntar sig att alla hästar ska se ut så och ha liknande hull.

Ja, det intressanta är att den andra inackorderade tjejen frågade vår duktige hovis (mycket erfaren o ödmjuk hästmänniska) om vad han tyckte om hennes hästs hull (utan att hon berättade om vad stallägaren sagt) och han tyckte nästan hon var åt det magrare hållet "Hon får ju inte gå ner MER iaf" hade han sagt. Medans hästen enligt stallägaren är "jättetjock!". :crazy:

(förresten är den hästen av samma ras som deras egna men istället för en unghäst är det ett äldre sto)

:confused:

Det är jättevanligt att folk vill ha sina hästar i absoluta topptrim (inte ett kg övervikt) hela tiden. Jag kan nog tycka att det är lite överdrivet, man behöver inte vara i topptrim alltid, inte ens som häst.

Jag kan förstå att en häst som går galopp, trav eller fälttävlan måste vara i kanonform under tävlingssäsongen, men knappast hästar som går 1.00 m hoppning. Det räcker att de är i hygglig kondition och väl förberedda, behöver inte se ut som vinthundar.

Ja, herregud, det är ju som att vi skulle behöva allihop vara bodybuilders, annars är vi för tjocka o ohälsosamma!

Detta gamla sto i vårat stall bara promenadrids och har så klart inga starka magmuskler att hålla ihop den stora buken med. Bara för att hon inte SER perfekt ut så är hon ohälsosam?!

Och min nordis får gärna va lite smårund, hellre än att jag skulle hetsa om att begränsa hans grovfodermängd (inte ens möjligt just nu eftersom han går på lösdrift) och träna honom mer kan jag inte - det är unghäst som är oinriden och oinkörd... och jag har inte tid att "bodybuilda" honom!

Kan inget annat än att hålla med om detta är så trött på det får alltid höra hur tjock min D-ponny är, ska hon föla snart eller :D. Men guud vad magen syns tydligt bakifrån :laugh:

Hon har knappt varit igång på ett år pga skador och dylikt, små korta perioder med skritt bara. så visst har hon hängbuk men man känner lätt revbenen om man lägger handen på henne. Jag köpte henne ovetandes om att hon var med föl och då var hon som en tunna vi bantade ner henne massor med ridning såklart, 3ggr/dag, fick självklart gå på sitt bete ändå senare under vintern så började magen rör sig och vi började självklart undra vad det var med henne? tillslut förstod vi att hon var med föl, inte konstigt hon var tjock :angel: så vi öste på med mat till henne men vi lyckades ju självklart inte få upp henne i hull igen så när detta lilla föl kom ut så var hon ju mager som en skrika men ändå så syntes hennes buk bakifrån hela tiden.

Blev lite långt men det är ju så irriterande att behöva höra sånt hela tiden som någon mer sa all vinterpäls då? min häst päls är ca 3.5cm bred det blir ca7cm extra. Tur vi själva vet men så är det ju dom nya som lyssnar på allt och alla.

Ja, alltså, jag är härdad ändå eftersom jag ägt bara kallblod, det spelar ingen roll HUR dom är i hullet så är dom mer eller mindre tjocka, enligt andra. Det fanns några få som kunde se vilken topptrim (för att va en hobbyriden häst)min förra bruksnordis var i och en av dom var en sadelmakare/utprovare som jag absolut inte väntade mig detta av. Han var glatt överraskad när han såg henne och påpekade om de fina musklerna hon hade osv.
Men i många andras ögon var hon fortf "jättetjock"!

Min unga nordis valack som jag har nu är lite smårund och har höbuk, ja, men han går på lösdrift med fri tillgång och klart att han lägger på sig lite av det, han är ju lättfödd. Men han är absolut inte skadligt fet, har bara ett litet extra lager på revbenen. Hellre det och en nöjd och glad häst, än en häst med minimimängd av grovfoder och PERFEKT hull men samtidigt troligen en mer eller mindre olycklig häst som riskerar att få magsår/kolik osv.

Min förre detta medryttarhäst som är en fjording får jätte lite mat. :(
Han går å skrotar i hagen hela dagarna utan att göra något alls. '
Ägaren till hästen tycker att han är smällfet och jag vet innerst inne att så är inte fallet. Men jag har ingen aning om hur jag ska säga detta till henne. Hon är en sån där person som alltid har rätt och tycker att hon gick faktiskt naturbruk när hon var yngre och kan sånt där. En sån person är väldigt svårt att få kontakt med. Alltså att lyssna på vad jag eller någon annan har att säga.

Hästen får i nuläget 1 kg hö om dagen!!! och ungefär 1 dl havre med en liten klick betfor.

Någon som vet hur man kan få en sån person att lyssna??

:eek: Är det ett skämt?!? Är du HELT säker att det är allt den får?!! I så fall är det djurplågeri/vanvård och jag skulle anmäla. Man kan anmäla anonymt...

Går hästen verkligen "runt" med SÅ lite hö???

Nu blir inte jag så irriterad över folk som kallar mina hästar för tjocka (fast det är hon, efter 4 månaders vila + lösdrift med fri tillgång på foder, både hö buk och vid revbenen) Jag anser det som min ensak hur min häst ser ut..

Det jag mest bli galen över är då direkt hästarna får hull över revbenen, så de ej syns ser många sina hästar för tjocka = mer träning och mindre hö, alltså för lite mat mot för vad den behöver och vips revbenen syns igen.. Detta mönster har jag mött på fler än en gång, och jag förstår inte hur folk tänker...

Bla tog jag hand om en häst i Aug som vandrar otroligt mycket på sommaren så han går ned sig, i år var det värre än tidigare så han var otroligt mager och muskelfattig då han kom,
Ägaren såg hästen 1 månade efter han kommit hit (då hade han gått upp lite) och utbrister. - Oj så fin han är nu, såhär skulle han sett ut hela tiden!!! Där står jag med detta uttryck :eek:
På hästen syns alla revbenen, ryggen är svankig, inga muskel på baken, tomt alla halsmuskler har han tappat.
29575840.jpg
Ni kan ungefär se hur han såg ut.

Nu efter fri tillgång på hö + mineraler och lusern har han nästan fått tillbaka alla muskler i halsen, rumpan börja byggas upp, även ryggen, revbenen syns inte och han har fått livsglädjen åter, busar som en unghäst trots sina 25 år.

:eek: Är det ett skämt?!? Är du HELT säker att det är allt den får?!! I så fall är det djurplågeri/vanvård och jag skulle anmäla. Man kan anmäla anonymt...

Går hästen verkligen "runt" med SÅ lite hö???

Det är inte ett skämt... Hon pratar med mig helt öppet om den mat han får och hur tjock han är. Visserligen är han väldigt "rund" och ser högdräktig ut. Men det är ju helt klart för att han svälter och har uppblåst mage.

Det är inte ett skämt... Hon pratar med mig helt öppet om den mat han får och hur tjock han är. Visserligen är han väldigt "rund" och ser högdräktig ut. Men det är ju helt klart för att han svälter och har uppblåst mage.

Det spelar ingen roll hur tjock han än ÄR, man får inte ge så lite grovfoder till en häst!!! Den väger garanterat minst 350-400kg och ska därmed ha minst 4kg torrsubstans vilket är ca 5kg hö. Det är MINIMIMUM!!!! Konstigt att inte magen rasat på den ännu!!

Häststackaren ämnesomsättning har väl rasat också och hans kropp tror att han går på svält och då håller den i fettet så hårt den kan (kan man säga förenklat).

Ja, herregud, det finns folk till allt! :crazy:

Men precis som människor sparar kroppen på allt den får om den försätts i svält..
Min tjej (varmblod) som jag köpte ansågs alltid vara så tjock, så ca fri tillgång mellan 10-14 vara av hon skulle köras under den tiden och många hästar som ska trängas vid höet = inte allt för mycket hö + 1 kg hö på kvällen och 2 nävar havre /dagen.
När hon kom fick hon börja äta 12 kg för att sen gå upp på 15 kg + mer tid i hagen och vips blev hon smalare... Många som fick se kort på henne ca 2 -3 månader efter fråga hur jag gjort för att hon ska gå ned som hon gjort.

Så att dra ned på hö för att hästen är tjock gör oftast bara hästen ännu tjockare.

Det spelar ingen roll hur tjock han än ÄR, man får inte ge så lite grovfoder till en häst!!! Den väger garanterat minst 350-400kg och ska därmed ha minst 4kg torrsubstans vilket är ca 5kg hö. Det är MINIMIMUM!!!! Konstigt att inte magen rasat på den ännu!!

Häststackaren ämnesomsättning har väl rasat också och hans kropp tror att han går på svält och då håller den i fettet så hårt den kan (kan man säga förenklat).

Man kunde alltså anmäla anonymt? Isåfall är det ju inget att tveka på.
Stackarn... :(

Ja, mig veterligen kan man anmäla anonymt. Om du vill kan du alltid vända dig till Svenska Hästars Värn i första hand så kan dom hjälpa dig vidare...

En hästs mage behöver för det första ha en viss mängd FIBRER för att fungera (vilket är MINST 1kg torrsubstans per 100kg häst) och för det andra har de ett tuggbehov för att må bra mentalt också. Och de ska aldrig va utan grovfoder längre tid än 10 timmar i sträck (vilket bara bör ske över natten). När de står längre tider utan nåt att tugga på börjar galla utsöndras vilken fräter i magsäcken och hästen kan få magsår. (är inte hundra på om min förklarning blev korrekt nu men ungefär så blir det, det gör skada oavsett hur det är!)

Ja, mig veterligen kan man anmäla anonymt. Om du vill kan du alltid vända dig till Svenska Hästars Värn i första hand så kan dom hjälpa dig vidare...

En hästs mage behöver för det första ha en viss mängd FIBRER för att fungera (vilket är MINST 1kg torrsubstans per 100kg häst) och för det andra har de ett tuggbehov för att må bra mentalt också. Och de ska aldrig va utan grovfoder längre tid än 10 timmar i sträck (vilket bara bör ske över natten). När de står längre tider utan nåt att tugga på börjar galla utsöndras vilken fräter i magsäcken och hästen kan få magsår. (är inte hundra på om min förklarning blev korrekt nu men ungefär så blir det, det gör skada oavsett hur det är!)

Då ska ja göra det... Tack så mkt för hjälpen om hur jag ska göra.

Jisses 1 kg/dag. Jag vet en fjording (den större modellen/häst storlek) som endast får 4 kg/dag. Bara då fick jag panik. Men 1 kg!!! :mad: Anmäl.

Men samtidigt vill jag även ha ett råd. Då enligt många så är min märr (Varmblod) tjock. Fick låna ett kg mått band (vilket jag ej har någon tillit till). Den indikerade att hon vägde 539 kg (vintertid). Enligt endel skall hon väga 450 kg.
Dock!!! När hon gav di åt sit föl, såg hon ut som ett rebens spjäl. Då sa måttbandet ca 470-480 kg (sommar tid).

Vad ska jag göra. :confused: Jag vet inte vilken typ av normalvikt hon skall ha. Hon är 156 cm hög. Grov/bastant i modell. Ej i träning pga tidigare skador. Hjärtformad bak. Ej bukmage utan gjämt rund om magen. Kan ana revbenen. Käns ej tydligt, men man kan ana dem när man drar handen över dem. Hon får 5,5 kg Höensilage och fri tillgång till halm. Enligt foderpogram är detta en rätt mängd. Men jag tycker det verkar vara för lite i grovfoder. Vad tycker ni. Vill höra era argument. Vårat höensilage är rätt så energirikt 10,3 MJ (om jag ej mins fel).

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar