Det här med PUL och diskutera specifik person..

Alexandra_W

Trådstartare
Det är ju förbjudet att diskutera en enskild person här. Men finns det något sätt att komma runt det? Om man t ex vill veta mer om en specifik tränare, innan man går kurs etc för den tränaren t ex?

Jag vill alltså veta folks erfarenheter av en specifik person, för att kunna avgöra om jag tycker det är vettigt att betala för en kurs med den personen. Och det finns säkert några här på Buke som har personlig erfarenhet av personen, och det är deras åsikt jag är ute efter. Men finns det ett sätt att få ta del av de utan att bryta mot PUL?

Sv: Det här med PUL och diskutera specifik person..

Hmmmmm intressant fråga... Glöm inte att det inte får bli reklam för den personen heller...
Tror inte det finns nåt sätt och det är synd!
Ett sånt här stort forum skulle ju vara perfekt till att få reda på fakta om olika tränare.
// M (Som också är nyfiken)

PUL är Person Uppgifts Lagen, dvs du får inte lägga ut fakta om personen som ägodelar och sådant som inte redan finns utlagt på nätet (av personen själv) dvs du får diskutera en person men inte så att det på något sätt skadar eller "blottar" personens tillstånd eller ägodelar som kan riskera bli stulna.. (eller om människan har häst och går på soc-bidrag, då kan h*n förlora bidraget om soc får reda på det)

Du får ju inte diskutera en person aom är igenkänningsbar eller namngiven, på ett sådant sätt att den personen kan uppfatta det som kränkande mot hans/hennes person t ex.

Alltså, om jag frågar vad folk har för erfarenheter av NN, och någon svarar att 'Jag var på kurs för NN, och h*n var ju helt bakom flötet. Tyckte det var en bra ide att SLÅ en rädd häst bla bla bla. Jag kommer aldrig nånsin låta NN komma nära någon av mina hästar igen!' så kan jag sätta en femma på att NN inte skulle bli glad, alls.

Och jag vill ju veta både bra och dåligt, och frågan är hur man gör det på ett offentligt, publikt diskussionforum utan att moderator låser/raderar tråden?

Iofs har det namngivits och talats negativt om namngivna barfotaförespråkare, det har debatterats våra elitryttare osv osv. Men rent teoretiskt så om de surnar till så kan det bli en delikat fråga.

Men jag kan omformulera och ställa en fråga till moderator: Får jag skriva en tråd där jag undrar vad folk har för erfarenheter av en namngiven person (som är ganska 'allmänt känd' till namnet, så de flesta har nog iaf hört talats om eller läst något av personen skulle jag tro). NH-forumet är nog eg 'rätt' forum då det handlar om en person som sysslar med NH förresten.

PUL är inte så rigoriöst som man ofta framställer det. Man kan skriva om personer men med en del restriktioner. Här på Buke har ju Gunnar & co också regler och moral att tänka på.

Bl a beror begränsningsnivån på vem man skriver om. Om det är en officiell person t ex, är ramarna vidare liksom om man skriver om en persons arbete osv om detta försigår publikt.
För att haka på ditt exempel, måste man kunna skriva att jag var på A B:s clinic igår och vi alla såg honom/henne slå hästen osv. Om A B däremot står på sin bakgård och gör samma sak, kan man inte skriva om det, åtminstone inte utan ordentlig bevisning.

Om C D rider som en kratta på en WC-tävling måste man ju kunna kommentera/kritisera ridningen, t ex med att h*n höll tillbaka hästen för hårt, sågade brutalt e dyl.
Likaså kommentera en bok som E F gett ut och som kanske inte alls stämmer med vad h*n säger eller sagt. Och/eller som du tycker bra/dåligt om. Boken alltså! ;)
Osv...

När du frågar efter folks erfarenheter av en persons verksamhet är man ute på osäker is. Du kan halka åt olika håll. Reklamen som Minternet nämner är en, orättvisa beskyllningar en annan. Rent skitsnack en tredje. Okunnig blomsterhöljning en fjärde.
Men du kan ju alltid gå ut med frågan och be om svar via PM. Inte givande för diskussionen, men i a f inte mot några regler.
Eller försöka kolla med NNHA när det gäller NH.

Kort sagt kan man kanske säga att varje person själv bestämmer hur och vad man får skriva om vederbörande, genom att sticka ut mer eller mindre publikt.

OBS att allt ovan är min egen privata uppfattning byggd på mina erfarenheter!

LIA

PUL har egentligen inte mycket att göra med det du beskriver, Alexandra.

Anledningen till att du inte kan få svar på det du vill är följande: en tråd om erfarenheter av en viss tränare blir antingen reklam (h*n var jättebra), smutskastning (h*n var helt värdelös) eller rent av förtal (den jäveln plågar sina hästar).

Dessutom skulle sådana trådar öppna för rena kupper. Om du frågar om Tränare A kanske Tränare B reggar sig som duktig_ponnyryttare och skriver att Tränare A inte ens kan skilja på öppna och skänkelvikning.

Eller så reggar Tränare A:s sambo duktig_ponnyryttare och skriver "h*n är fantastisk, vi gick från ponnylekis till Medelsvår på en termin!"

Typ så.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: Piglet82
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 592
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar