Det här med olja till häst...

F

fälttävlansnörd

Har nu tagit reda på källan till min åsikt ang. rapsolja till häst. Fanns närmare än vad jag trodde, bara att kolla i bokhyllan :smirk: .

Direktciterat ur Utfodrings-ABC. Antar att detta är den senare upplagan och har ingen jätteupptäckt gjorts sedan den 1 september år 2004 så bör den alltså vara relativt aktuell.

"Olja
Vegetabiliska oljor kan vara effektiva och skonsamma energikällor för hästar. De bör vara vegetabiliska och uppfylla normerna för livsmedelskva-litet. Soja- och majsolja som uppfyller dessa krav har visat sig fungera väl till hästar.

Rapsolja har på sina håll använts till hästar. Trots dess renhet finns det anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indi-kationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet."

Men precis som överallt i hästvärlden som får man olika svar vart man än vänder sig. Ingen människa kan anse att en annan har rätt i alla alla alla åsikter om hästhållning, och det skapar ju rätt ofta lite... meningsskiljaktigheter :angel: .

Sv: Det här med olja till häst...

Visade detta svar som jag fick av krafft när jag frågade ang detta påstående.

Har även skrivit in detta i en tidigare tråd ang olja till häst.

Vid en studie som veterinär Per Spångfors har gjort så påvisades att rapsolja
påverkade sköldkörteln negativt. (Dessa hästar fick rapsolja av livsmedelskvalitet.)
Studien visade inte vilka hormoner det gällde eller hur de påverkas. Det finns en
rapport om denna studie angående fett till hästar.

Och du anser det vara rätt? För hittills har jag bara fått massa kritik och folk har tyckt att det varit fel.

Finns den undersökningen att läsa någonstans? Kraffts info var inte särskilt detaljerad, vore intressant att veta mera.

Jag använder inte rapsolja till min häst och ingen av mina hästar har någonsin fått rapsolja....
Att det har blivit så är för att jag lärt mig att det inte är lämpligt att ge detta pga att raps är inte nått man använder som foder till hästar.

Jag vet flera som ger rapsolja.... och deras häster ser ut att må bra (man ser ju inte vad som händer i kroppen).... men personligen skulle jag inte våga ta risken att det ev skulle kunna bli nått fel. Så tänker jag kring all utfodrig men även annat som rör hästen.

Om det är rätt eller fel vet jag inte men när man får höra om såna här studier som per spångfors gjort och de resultat han kommit fram till så skulle jag aldrig komma på tanken att ge raps.

men det är ju som jag tycker och tänker....

Om man ger rapsolja till häst skall man hålla koll på kopparvärdena eftersom rapsolja försvårar upptaget av koppar hos hästar.

timone skrev:
Om man ger rapsolja till häst skall man hålla koll på kopparvärdena eftersom rapsolja försvårar upptaget av koppar hos hästar.

Var har du fått denna information?
Hur/varför försvårtas upptaget av koppar?

Den dan P S publicerar sin undersökning så skall jag fundera på att ta den på allvar till dess får den bedömmas tillsammans med andra rykten o åsikter.
PL

peter_lundin skrev:
Den dan P S publicerar sin undersökning så skall jag fundera på att ta den på allvar till dess får den bedömmas tillsammans med andra rykten o åsikter.
PL

Om det inte ligger det minsta lilla sanning i den så tycker jag att det är mycket dåligt av krafft att publicera detta i sin bok.

mirjada skrev:
Om det inte ligger det minsta lilla sanning i den så tycker jag att det är mycket dåligt av krafft att publicera detta i sin bok.

Studiens resultat verkar vara omöjlig att få tag på.
P S har den inte själv skrev han till mig och hänvisade mig till carlshamn mejerier (tillhandahöll fettet) och krafft.

Jag har mailat carlshamn mejerier och dom vet inte var eller vem som arkiverat studien. Krafft har jag ännu inte fått svar från och nu har jag även mailat SLU för att höra om dom vet något ang denna studie.

Om en genomförd studie inte publiceras är det i regel för att den inte gav några nya eller tydliga eller på annat sätt intressanta reultat. HH

HelenaHandberg skrev:
Om en genomförd studie inte publiceras är det i regel för att den inte gav några nya eller tydliga eller på annat sätt intressanta reultat. HH

Kanske inte...
Skulle vara kul att läsa iaf...
Men det jag inte riktigt förstår är hur krafft (som vill framstå som bra och seriösa i alla sammanhang) kan gå ut med viss information från denna studien om inte studien gav något eller inte var seriös på alla sätt och vis.

Nu har jag haft kontakt med C Müller på SLU. Hon har precis som jag jagat denna studie och ännu inte lyckats få tag i den.

Hon skrev att det inte är gjort någon liknande studie vid SLU och det finns inget som styrker eller förnekar denna slutsats.

Hon skulle kontakta mig om hon lyckades få tag i studien.

Nu har jag fått svar från krafft....

Dom skrev:
""Studien som Per Spångfors gjorde åt oss är eget material och ej officiellt. Varför vi sen valde just soljaolja, kom fram efter att vi hade tittat på många olika saker för att bestämma vilken olja vi ville ha, vi tittade på bla smakligehet vid olika konsistens, flytande, halvflytande och skopbar, att vi tittade på smaktillsatser som tex äpple, att vi provade raps, soja och majs olja och att vi fann soljaoljan bäst, och Carlshamn kunde dessutom få fram en fin smakneutral olja av livsmedelskvalitet, tätt följd av majs och därefter raps att detta gjordes vid cross-over-test och att det också var en subjektiv bedömmning av smak och hantering i stallmiljö och att det var tester med blodprovstagning på rullband med hästar i arbete.""

Jag tycker att det är dåligt av krafft att i deras bok (som så många läser) hänvisa till en studie som dom sedan inte vill göra oficiell.
Har skrivit till krafft igenn och tyckt till ang detta.

Nä, anmäl du. Det är ju det vi konsumenter är till för ,)...Finns så himla mycket fealaktig marknadsföring som bara får fortgå...

Mynta2 skrev:
Nä, anmäl du. Det är ju det vi konsumenter är till för ,)...Finns så himla mycket fealaktig marknadsföring som bara får fortgå...

Nu har jag skrivit(i fredags) till KO....
Jag ställde lite frågor också till dom ang detta så det ska bli intressant att se vad dom säger/skriver.
Hoppas att dom svarar på måndag...

men vad har ni för erfarenhet av rapsolja? har gett det till min häst ett tag, för att få upp honom i hull, men nu blir jag ju lite osäker om det kan vara så att den skulle vara dålig för hästen på något sätt...Vad tycker ni, bör jag ge någon annan olja istället? Finns t.ex majsolja i matvarubutiker? Tacksam för svar... :bow:

Bra initiativ!
Tur att vi inte vet om hur lurade vi är :smirk:

Ska bli intressant att se vad KO säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka