Det här med olika filosofier *förvirrad*

gadriel

Trådstartare
Det finns ju så många böker i ämnet NH osv och som jag förstått det även en hel del filosofier inom westernridning..eller?

Jag har inte börjat med westernridning än men ska göra så fort jag pluggat klart men jag har läst om det en del och så har jag även läst Hempflings bok( ok, det är ju inte western men iaf) som jag bara älskar.

Men nu är jag så förvirrad, hur vet man vilken lära man ska följa..och hur kan dessa kombineras och vad är standardläran för att lära sig wetsernridning och utbilda sin häst och vilken av NH-metoderna passar bra ihop med den läran?

Oki..detta blev ju lite flummigt känner jag men jag hoppas ngn kan försöka ge mej ett svar som hjälper mej att vägleda till en konsekvent lära...jag är som sagt helt grön på detta område men känner att detta är den typ av ridning som abslout passar mej bäst (har även pysslat lite med islandshästridning och då höll jag på litegrann med NH).

Hej!
Det är inte så lätt det där och jag förstår att du blivit förvirrad. För min egen del föredrar jag Parelli eftersom han ger väldigt konkreta och bra exempel på hur man ska träna sin häst. Jag tycker att det handlar om att man skaffar sig kunskap och förståelse för hästen som man sedan har med sig in i ridningen, oavsett om man pysslar med western eller hoppning.
Jag tycker det handlar om att lära sig så mycket som möjligt om hästarnas språk och sätt att kommunicera och sedan har du nytta av det när du rider.
Jag vet inte riktigt om det var det svar du var ute efter. Jag har också läst Hempfling och Monty Roberts, Henry Blake, Tom Dorrance och många av de andra "nh-gurusen". Jag har fastnat för Parelli för det passar mig som person, men jag har säkerligen plockat upp en hel del från de andra också som sammantaget lett till hur jag tränar och handskas med mina hästar. Du har ju redan börjat nosa på nh, de bästa läromästarna är ändock hästarna. Träna med dem och med hjälp av böcker ( gå gärna på clinics) kommer du att hitta det som passar dig bäst och som du sedan kan ha nytta av när du börjar rida western ( eller dressyr) mer konkret.
C

Jo, det är ju det konkreta mer jag är ute efter, jag har läst (och sett på film) en del om MOnty ROberts och Henry Blake också så det här med hästarnas språk känenr jag mig ganska väl insatt i även om jag inte jobbat så mycket med det, jag har testat på att jobba litegrann i rundkorall och lite olika ledövningar. Seven games och det har jag läst om men inte provat på. Så det är nog mest ridbiten och hur jag konkret ska gå till väga jag är ute efter.

Parellis bok har jag tyvärr itne (den finns bara på engelska eller? ) men jag borde nog införskaffa den.

Jag skulel gärna vilja läsa in mig lite nu innan jag har möjlighet att skaffa häst elelr att träna och vill veta ltie vad som jag kan ha mest nytta av när jag sedan ska börja träna i praktiken.

Det finns en hel del böcker till hjälp och filmer men de flesta är på engelska...
Det finns några på svenska: Bob Maheyw (bok+Film)de andra kommer jag inte på namnen på nu men om du går in western butikerna och kikar finns många bra under länkar här på buke... Lil & Tumbleweed,Berga mm. har mycket böcker och filmer kika!!!

Bob Maheyw har jag på cd-rom...gillade det. Har kollat en hel del på westernsidor efter filmer och böcker men det är j uen hel djungel..jag känenr mej som en lantis i stockholm..har oingen aning om vad som är bra ju.. :crazy:

Det är inte speciellt lätt....
Men jag har blandannat köpt boken Reining med Al Dunning, Barrel Race ,Western Horsemanship,Western Training med Jack Brainard mm
Finns en del bra andra filmer t,ex win with Bob Avila

Tack för tipsen! :bow:

Dumma när ma hittar böcker på nätet är ju att man int ekan kika i dom och se om det är vad man vill ha....

Liknande trådar

Ridning Har tidigare ridit vanlig klassisk ridning och efter det en del islandshästridning. Nu har jag haft ett par års uppheåll från hästa p g...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama