Det här med kryptorchism...

Lona

Trådstartare
Startar en separat tråd i detta ämne och vill direkt påpeka att jag inte tycker att det är en defekt som skall ses genom fingrarna med och definitivt inte avlas på - men varför är kryptorchism ett så specifikt utpekat fel?
Inom alla raser(?) är det diskvalificerande i rasstandarden och krypta hundar åker på öronen ut ur utställningsringen, de kan ej heller - mig veterligen - ta championat i någon gren.
Visst, många av våra prov tillkom som en form av avelsutvärdering och en krypt hund är givetvis inte ett bra resultat men ändå?
När halta och så skygga hundar att domaren inte ens får känna igenom dem (för att inte tala om andningsproblematiken men det är ett helt eget ämne!) döms fram till Cert och BIR O_o O_o O_o?
Förhoppningsvis åker de ur gruppbedömningen, i alla fall om det är en annan domare...
En halt eller mycket skygg hund kan näppeligen sägas vara ett bra avelsresultat, även om hältan var tillfällig så är det ju hur hunden ser ut och uppför sig för dagen som bedöms :confused:.
Jag som "vanlig hundägare" vet definitivt vilken hund jag skulle välja, i synnerhet som jag själv haft individer med alla tre här nämnda defekter/fel.

Så varför är just kryptorchism så otroligt "fult"? Någon som kan förklara O_o :confused:?
Det är, till skillnad från hälta och dålig mentalitet, dessutom inget som HUNDEN lider av?!

Jag gissar att det kopplar till att det är ett uppenbart fel som (antar jag?) kan leda till sämre fruktbarhet eller vad man kallar det?
Avelsutvärderingar är ju inte så mkt värt om hanarna inte får normala testiklar och inte kan producera avkommor..

Sen håller jag med dig om att det finns mycket som är lika illa eller värre för den enskilde hunden, men ofta är det ju mer diffusa saker..

Har en vän med krypt Flatte och han är viltspårchampion

Har en vän med krypt Flatte och han är viltspårchampion
Aha, då har de ändrat :up:. När min kompis hund skulle få ut sitt SeVCH så var hon tvungen att på något sätt visa att han inte varit krypt innan kastrering.
Tror att det löste sig iom att han hade gk exteriör på korning.

Jag gissar att det kopplar till att det är ett uppenbart fel som (antar jag?) kan leda till sämre fruktbarhet eller vad man kallar det?
Avelsutvärderingar är ju inte så mkt värt om hanarna inte får normala testiklar och inte kan producera avkommor..

Sen håller jag med dig om att det finns mycket som är lika illa eller värre för den enskilde hunden, men ofta är det ju mer diffusa saker..
Ja, fertiliteten kan påverkas så det ligger nog något i vad du säger :up:.
(Skall kanske tillägga att det finns krypta hanar som ändå är fertila - så ingen släpper ihop sin löptik med en krypt hund och tror att det inte kan bli valpar ;).)

Aha, då har de ändrat :up:. När min kompis hund skulle få ut sitt SeVCH så var hon tvungen att på något sätt visa att han inte varit krypt innan kastrering.
Tror att det löste sig iom att han hade gk exteriör på korning.
Bara en inflikning - vi fick ett testikelintyg när Svansson kastrerades och som vi har visat upp i samband med ex utställningar :) Och det tror jag att de flesta bör få som kastreras utan att vara krypto (?)

Kryptorchism är ju väldigt ärftligt, så där är en anledning till att hålla det kort. Man ser tydligt att det är väldigt vanligt i vissa raser. Om det börjar tummas på det, så är nog risken stor att fertilitet mm sjunker drastiskt - därav tror jag det är så benhårt när det gäller t ex utställning.

Kryptorchism är ju väldigt ärftligt, så där är en anledning till att hålla det kort. Man ser tydligt att det är väldigt vanligt i vissa raser. Om det börjar tummas på det, så är nog risken stor att fertilitet mm sjunker drastiskt - därav tror jag det är så benhårt när det gäller t ex utställning.
Men det är väl ändå avelspärr på krypta grabbar? Vilket iofs inte betyder något när syskon och pappa (det följer väl Y-kromosonen?) kan fortsätta att "yngla av sig"

Bara en inflikning - vi fick ett testikelintyg när Svansson kastrerades och som vi har visat upp i samband med ex utställningar :) Och det tror jag att de flesta bör få som kastreras utan att vara krypto (?)
Ja, fast jag vet flera som behövt påpeka det för veterinären i samband med kastreringen och det kanske man inte alltid tänker på :).

Men det är väl ändå avelspärr på krypta grabbar? Vilket iofs inte betyder något när syskon och pappa (det följer väl Y-kromosonen?) kan fortsätta att "yngla av sig"
Det blir ju inte automatiskt avelsspärr, vi har en krypt som det inte är spärr på. Det är ju lite synd.
Jag har förstått att det ärvs lika mycket via tiken, så om man fortsätter att avla på mamma och systrar så sprider de det vidare. Tydligen så var det flera krypta i en tidigare kull från samma tik, men tro inte man slutade använda henne för det.. Och nu ska systern i avel...

Det blir ju inte automatiskt avelsspärr, vi har en krypt som det inte är spärr på. Det är ju lite synd.
Jag har förstått att det ärvs lika mycket via tiken, så om man fortsätter att avla på mamma och systrar så sprider de det vidare. Tydligen så var det flera krypta i en tidigare kull från samma tik, men tro inte man slutade använda henne för det.. Och nu ska systern i avel...

Det är bara hanar SKK vet är krypta genom att de exempelvis har ställts ut som bli avelsspärrade men andra krypta hanar får inte användas i avel ändå eftersom du för att få regga en kull måste antingen ha ett officiellt resultat (ex utställning eller exteriörbeskrivning) som visar att hunden har båda testiklarna i pungen eller ett så kallat testikelintyg som jag antar att man får hos veterinären som intygar att hunden har båda testiklarna i pungen. Anledningen till att ganska få blir avelsspärrade på grund av detta är säkert att det är få som betalar för att delta på en utställning med en krypt hund.

Det är svårt att utesluta alla hundar som har lämnat avkommor som är krypta eller har kullsyskon som är krypa eftersom det i många raser skulle ha stor påverkan på avelsbasen. Men det är ju i ett sådant fall bra att välja en partner som inte har lämnat krypta hundar eller har kullsyskon som är krypta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka