Det här med foder..

aneka

Trådstartare
Molle äte just nu RC och det funkar bra han växer som en galning och rund och fin. Har nu på slutet börjat köpa majus burkmat för att dryga ut det dyra torrfordet med.
Sen så säger alla att RC inte är så himmla mkt bättre.
Bör jag satsa på något annat?
Va det mjau som dom flesta använde och som va jätte bra till sitt låga pris? Finns det för katter som är under 12mån? Vad kostar det?
Eller vad rekomenderar ni annars för foder?

Hjälp mig!

Sv: Det här med foder..

Du kan fodra med bara Mjau färs om du vill, torrfoder är inget måste för en katt.
I torrfoder har Mjau en variant som heter "föräldrafritt" Som är ett kattungefoder.

Sen är det inte bra med torrfoder för kattens tänder så den har något rejält att tugga på?

Sen är det inte bra med torrfoder för kattens tänder så den har något rejält att tugga på?

Nej, torrfoder generellt har mycket liten/ingen mekanisk åverkan på tänderna. Det vill till stora och hårda bitar för att någon som helst skillnad ska uppnås (och då handlar det inte om någon signifikant skillnad). Ge katten en köttbit för tändernas skulle istället.

Mjau finns på Ica och Coop, även zoobutiker.
kattungevarianten finns på de mer välsorterade, endast i 0,4kgs påsar dock för typ 40:-

Jag köper en 4kgs säck till mina 8 månaders (de äter vuxenmat) för ca 100:-.

Har du någon undersökning som visar detta. Det är inte för att jag inte tror dig utan för att jag vill läsa en studie som jag kan hänvisa till.

Har du någon undersökning som visar detta. Det är inte för att jag inte tror dig utan för att jag vill läsa en studie som jag kan hänvisa till.

Jag kan hänvisa till Small Animal Clinical Nutrition 4th Edition (vet att den har några år på nacken).

Ska gå igenom papperen här hemma senare och se om jag kan hitta något mer specifikt (om inte annat finns det ju en mängd källhänvisningar i SACN).

Tack! Den har ju hemma så det är bara att slå upp det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: _FiA_
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 598
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV