Det här med dyrare kattmat

dee79

Trådstartare
Hmm..jag är nog en sån där som alla tycker är en dålig kattägare, för mina katter har alltid fått mat köpt på Ica eller dylika mataffärer. Har aldrig köpt Royal canin eller liknande. Hur som helst har mina aldrig mått dåligt, fått urinsten eller liknande, så jag har aldrig funderat närmare på de "dyra" alternativen.

Nu ska min ena kisse gå på metacam ett tag framöver och jag har förstått att det kan sätta magen ur spel, så jag tänkte att hon skulle få "bättre" foder och införskaffade en royal canin sensitive (skulle vara snäll mot magen).

Nu till frågan - är dessa torrfoder så bra som de utger sig för att vara? Eller är det mest näringsvärdet som är bättre? Mina har alltid haft fri tillgång och aldrig blivit feta. Är det risk för viktuppgång nu eller? Finns det bättre alternativ än royal canin, något som kan passa även den friska katten?

Många frågor :)

Sv: Det här med dyrare kattmat

Bläddra ner genom trådarna, här finns mycket skrivet om huruvida torrfoder är bra eller dåligt.

Läs noggrant och kritiskt och försök avgöra vilka som pålästa och vilka som bara upprepar vad foderförsäljaren påstått.

Jag kan bara svara för min och han tycker avgjort att Royal Canin är ett bättre alternativ än alla andra. Jag har försökt allt, torrfoder i alla sorter från affären (äter inte) alla möjliga blötfoder, inklusive sådana här svindyra småburkar (äter inte). Även veterinärfoder (Specific, äter men inte mycket). Sedan råkade jag köpa Sensible 33 och då äter han så det stänker. Han har dock inte blivit tjock men avgjort vuxit sedan han började för ett par månader sedan. Han var nog i och för sig inte färdigvuxen eftersom han bara är ett och ett halvt år. Vet inte mycket om näringsvärde men förmodligen är det bättre än affärens torrfoder. I alla fall så vet jag vad det blir om katten själv får välja.

Nja, din katt är ingen näringsexpert. Skulle jag använda mina katter som expertis så skulle chips vara den perfekta kattdieten. (Det är de inte).;)

Har jag heller inte påstått. Skrev faktiskt att jag bara kunde tala för min egen katt. Har man för övrigt kollat näringsvärdet på chips för katt. Kanske toppen!:)

Men poängen är att vad din katt GILLAR inte alls behöver vara bra foder.

Chips behöver inte ens kollas - katter ska inte äta nåt som är så kolhydratrikt;)

Som sagt har jag aldrig påstått något sådant heller. Bara ett svar där jag faktiskt skrev att jag inte kan tala för någon annan. Och jag har aldrig påstått att vare sig min katt eller jag är några näringsexperter. Point taken!

Och givetvis förstod jag att chips inte borde kollas. Skämt, kanske dåligt eftersom du inte förstod, eller?

Nja, jag ser att du fortfarande inte förstår vad jag menar. Även om din katt tycker smaken på RC nåt är bäst så är det inte alls säkert att det är bra mat. Och det är bra mat TS frågar efter - hon frågar inte efter vilken mat katten gillar. Vilket är vad du svarar på.

Men strunt samma.

Skulle jag använda mina katter som expertis skulle de vara rena torrfoderkatter skulle jag tro. Tur att matte vet bättre :angel:

Jo,jag förstår precis vad du menar och har gjort det hela tiden. Jag har som jag nu säger för tredje gången inte påstått att jag vet bäst heller och inte min katt. Jag erkänner att jag inte kom med faktabaserad information och det skrev jag faktiskt också redan från början. Däremot så tror jag att den fakta jag kan komma med är att min katt är väldigt glansig, fin i hullet och mår väldigt bra. Om det duger.

Jag har vid flera tillfällen försökt gå över på billigare kattmat än royal canin, det blir så dyrt med många katter.
Men icke det går inte, jag har diarre på golvet och i hela baken på katterna som är långhåriga. En hona bajsade överallt på golvet fast det inte var så löst. Sen ger jag upp och magarna blir bra, och bajset ligger där det ska. Den enda som kan äta billigfoder är min siames han tål det mesta.

Mina katter har ju aldrig haft problem och det är ju mest för att missen på metacam inte ska behöva få problem, förebyggande liksom. Blötmat försöker jag stoppa i dem så ofta det går, men har en kisse som är totalt ointresserad tyvärr. Inte ens när det inte finns annat att välja på äter hon.

Och nu är tyvärr misse på medicin skeptisk mot tonfisk sen jag försökte lura i henne medicinen den vägen ;)

Min kastrat fick mest bara torrfoder de första två åren av sitt liv, innan jag läst på om kattmat. Han skulle helst leva på det om han fick välja själv, men matte är den som är klokare och tjurigare. :bump:

Har vant honom successivt vid våtfoder genom att envisas och ge allt mindre torrisar. Numera får han bara pyttelite som godis och helt övergått till våtfoder och BARF. Fin i hull och päls, kräks aldrig eller har problem med lös mage som det var under torrfodertiden.

Ett bra knep är att krossa torrisarna i en mortel och strö över. Man ska inte heller låta torrfodret stå framme hela dagen, eftersom katten då aldrig är tillräckligt hungrig för att vilja smaka på våtfodret.

Jag körde utan torrfoder i en vecka, men det gick inte hem ändå. Ännu mer envis alltså?

Jaaa... :rofl: Räkna med ett par månader... minst! :p Katter är enormt tjuriga och de förstår ju inte heller varför man vill ändra på maten. Om man byter för snabbt kan det bli problem med magen, dessutom. Speciellt katter som bara fått torrfoder kan ha problem att ställa om sig, har jag märkt.

Så hög kött/proteinhalt som möjligt är A och O vad det gäller kattdiet. Gärna blöt mat, dvs färskt eller konserverat kött.

Våra spyr in princip aldrig sedan vi bytte till blötmat. De blev fruktansvärt feta av 33 Sensible (RC) så vi kunde tyvärr inte fortsätta med det. Tyvärr eftersom det hade varit bra att komplettera med torrisar på natten eftersom de väcker oss när de blir hungriga...

. Om man byter för snabbt kan det bli problem med magen, dessutom. Speciellt katter som bara fått torrfoder kan ha problem att ställa om sig, har jag märkt.

:bow: för att du påpekar det. När jag gick över från enbart torrfoder gjorde jag det MYCKET långsamt, just för katternas magars skull. Och på det viset gick det helt problemfritt.

Jag tar oftast "min katts mage pajade av blötmat" och "allt annat än Hills ger honom rännskita" med en stor nypa salt. Tror att det väldigt ofta är för snabba övergångar det handlar om.

Våra två Heliga Birma katter äter Royal Canin. De får fri tillgång och är innekatter. Bägge är i fint hull och mår bra. Deras pälsar är jätte fina mm...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 774
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama