Det här med djurhandel

gul_zebra

Trådstartare
Alla som nån gång sålt eller köpt djur vet nog att man ibland råkar ut för diverse idioter och allmänt roliga händelser och konversationer. Upp med de ni varit med om! :D

Sv: Det här med djurhandel

Nu senast har en grabb mailat mig om några hamstrar. Till saken hör att han tidigare fått världens utbrott med rena påhopp mot mig för att jag skrev min åsikt kring kutterspån i en tråd som handlade om bottenströ (på annat forum). Till saken hör även att det står i annonsen att hamstrarna enbart säljs som sällskap, och att den ena är svart och inte silversvart...

Han: Hej mitt namn är **** ********** och bedriver ***** Guldhamsteruppfödning. Jag är ev intresserad av dina två hanar som du har till salu B/Y och silversvart. Jag har också lite frågor.

1. Vad har dom för härstammning? 2. Är dom reg. i SHF? 3. Vilka färger ligger bakom??? 4. Hur gamla är dom??

Det är frågor jag gärna vill ha svar på. Störst intresse finns för den svarta. Mvh **** **********. Ifall du vill veta mer om mig och min uppfödning kommer även en länk till min hemsida här. http://*****hamstrar.zoomin.se/

Jag: Nej, du får inte köpa de.

Han: Ursäkta???? Varför skulle jag inte få köpa dom???

Mvh En ytterst förundrar **** **********

Jag: Jag säljer inte djur till vem som helst utan bara till folk jag vet har vett i skallen. Efter dina utbrott när jag kritiserade kutterspån har du helt enkelt gett bland de sämsta intrycken man kan ge och framstår inte direkt som en vettig person.

Han: Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är du som inte har vett i skallen ifall du nekar mig att köpa dina hamstrar pga. mitt tyck och tänk ang. kutterspån?? Och dessutom så tycker jag inte om hur du hela tiden nedvärderar folk!!! Om du inte har något vettigt och snällt att säga så kan du lika gärna hålla käften rent ut sagt!!! Ovh jag har ebdast haft dessa utbrott när du har varit med någonstans!!!! Och jag vet att du inte är önskvärd bland någon av oss här på forumet!!!

Sen har jag bara en fråga är du med i SHF??

Jag: Haha here we go again. Har du en aning om hur rolig du är? Du lyckas ju inte ens läsa vad jag skriver. Jag har inte skrivit att du inte får köpa hamstrarna pga din åsikt om kutterspån, jag har skrivit att du inte får köpa de för att du beter sig som en idiot.

Det där med att hålla käften om man inte har något vettigt att säga borde du testa själv. Fast det är klart, då är du ju inte rolig att garva åt längre, så fortsätt gärna med dina meningslösa utbrott.

Jaså? Du har alltså frågat varenda kotte om jag är önskvärd och fått samma svar från allihop? Lustigt, jag har flera på HIF som jag snackar med på annat håll också och blivit vad man nog kan kalla internetkompisar, de måste väl ljuga då. Så synd :)

Nej, jag har inte ens bestämt mig för om jag ska bli medlem öht än. Har fått ett rätt dåligt intryck av SHF och ska ta reda på om det stämmer innan jag lägger pengar på't. Hur så?

Jag kanske inte behöver nämna att jag längtar tills han loggar in, han är så jävla dum är det blir roligt :D

Uppdatera gärna om vad han svarade :laugh: Har dock inget att komma med själv, men det skulle vara roligt att läsa andras historier.

Nu har svar kommit :D

Han: Du får gärna tycka att jag är rolig att skratta åt det är ju bar att folk kan ha roligt. Och jag fick för mig att jag inte fick köpa pga. mina åsikter ang. kutterspån men om det ej är så ber jag om ursäkt för detta. Och ang. att jag beter mig som en idiot så är jag ju inte direkt ensam om detta. Och nej jag har inte frågat var enda kotte om du är önskvärd eller ej och jag ber om ursäkt för detta "angrepp" då det kanske var lite förhastat. Och ang. Shf så är det en väldigt trevlig föreningen som jag iallafall har fått ett bra intryck av. Och eftersom du inte är medlem förmodar jag att dina hamstrar inte är reg. så då hade jag ändå inte kunnat köpa dom. Jag hoppas att detta har löst sig nu och vi inte behöver söka kontakt igen eftersom det inte funkar så bra men alla kan ju inte gå ihop med alla heller.

Mvh **** **********

Jag: Då måste jag få fråga vad i mitt beteende som är idiotiskt? Jag kör på svar på tal och när folk beter sig som idioter så tar jag tillfället i akt att ha roligt bara, annars kan jag inte se något idiotiskt i mitt beteende. Fast enligt vissa är man ju en idiot så fort man tycker annorlunda, du verkar vara en av de x'D

Nej jag förstod det, det finns nämnligen medlemmar här som jag känt i en sisådär 6 år vilket ju är sen långt innan ifokus ens existerade och jag tvivlar rätt starkt på att de ändrar sin åsikt enbart pga att de blivit medlemmar i HiF.

SHF må vara bra på vissa punkter men jag får ett väldigt dåligt intryck när en förening inte har några problem med att man avlar på hamsterungar. 2 månader gamla hamstrar hör inte hemma i avel, så enkelt är det. Jag hade planer på att gå med men när jag fick höra om en 2 månader gammal hamster som en reggad uppfödare använt i avel så sjönk föreningen helt och hållet i mina ögon. Då är jag hellre medlem i andra föreningar som i mina ögon har en bättre syn på djur och avel.

Där tror du väldigt fel. Jag må inte vara medlem men det hindrar mig inte från att köpa hamstrar som redan är reggade. 4 av mina 5 hamstrar är reggade och av de i annonsen är båda hanarna reggade i SHF.

Hoppas han får ett utbrott igen :angel:

Rotade fram några mail som kommit också...

"Hej jag skulle vilja ha en hanhamster en svart för parning om du ärintresserad och vill veta mer så ring eller maila tack tack MVH ******* *********"

(Här kanske det ska nämnas att det står klart och tydligt i annonsen att hamstrarna enbart är för sällskap och alltså inte ska avlas på...)

En annan;
"får man en cykelslang med ? svara gärna, jag örväldigt seriös köpare"
Mitt svar: "Tyvärr, cykelslangarna är slut. Vill du ha en banan istället?"

Jag hade hoppats på svar men tyvärr kom det inget...

En annan tingade en av hamstrarna och skulle hämta de här. Kvällen innan fick jag följande;
"m jag förstår men jag har fått tag på en här i malung gratis"
Helt sanslöst :crazy:

Och så lite från när Anders skulle säljas...

"Tja tänkte höra om annonsen fortfarande gällde. Har en hel delerfanenhet om husdjur bland annat råttor och möss. Och tänkte höra omhan gnäger på mycket grejer eller om han bits. Det står att transportkan kanske ordnas i sånna fall om det går att fixa till svenstavik,östersund eller någon stans i närheten, det kanske går att skicka medbussgods eller något."
Jovisst, jag skickar gärna min älskling med bussgods, det låter så säkert för honom! Eller inte...

Samma person svarade på annonsen igen;
"tjena tänkte bara höra om annonsen fortfarande gällde och har litefrågor. Gnäger han på kablar eller liknande,på annonsen står det atttransport kan kanske ordnas, om det kan fixas till östersund, svenstaeller någonstans i närheten du kan kanske skicka via non firma så stårväl jag för kostnaden. har en hel del erfarenhet med djur bland annatmöss och råttor."

En annan;
"Hejsan!Direkt jag såg din annons blev jag kär. Har alltid haft takråtta. Menvad är en GP-råtta?? Mvh *****"
Takråtta och "kär" i ett djur hon inte ens vet vad det är låter lite lustigt då då... :p

"Hej! Jag är inte intersserad utav att köpa dina råtor utan att uppmanadig om att det finns bättre alternativ. http://www.ratthjalpen.se/ råtthjälpen kan du ge bort dom till istället. Här på blocket finns detallt för mycket ormägare som vill köpa råttor som ormmat. varförsiktig! MVH/*******"
Nog för att jag uppskattar tanken men det blir liiite fel med tanke på att Anders är en GP-råtta... Dessutom tvivlar jag på att nån köper en enda måltid för 700 spänn till sin orm :D

"hej ge mig den gratis så ska jag slå ijäl den"

"har den skabb eller? min hund kan ta den"

"hej gullet, ja skulle gärna köpe musen fast hur mkt kostar den tar denför 300"
Svar: "Den enda musen som finns här är min originalmus och den är värd bra mycket mer än 300 :)"
(tolka svaret lite dirty plz! :angel: :D)

"Hej Annelie.Ja är intresserad av Anders. Jag är aktiv djurvän samt har långerfarnhet av råttor.Jag har en "Boa Constricto" och ja tror att dom säkert kommerkomma bra överens. I alla fall en stund.Underbart är kort som man säger. Hör gärna av dig Mvh *****"

Och så en konvers;

Hon: hej ja hetter ******, ja tycker att anders verkar vara en jätte sötråtta.jag har själv haft råttupfödning (tamråttor) i 3 år men sålde denpga tidsbrist, men nu känner ja att de börjar bli lite tomt så skullegärna lära känna anders lite närmare. du kanske kunde berätta lite merom han tex , hur stor är han vickt längd? är han sälskaplig? hur stor ärburen som han har nu ( som va för liten)? mvh// ******

Jag: Hej!
Anders är tyvärr tingad redan.Har du inte tid med tamråttor så har du dock inte tid för en GP heller ;) De är väldigt krävande och tar upp mycket mer tid än tamråttor gör. Ska visst gå att jämföra tiden med hur krävande illrar är :)
//Annelie

Hon: hejannars va de så att ja inte hade tid för hela min uppfödning ja tror du misförstodhelt!

Jag: Spelar ingen roll, en GP kräver mer tid än en vanlig uppfödning gör ;P Beroende på hur stor uppfödningen är förstås, och hur råttorna sköts... Men en bra uppfödning med välskötta råttor kräver ändå mindre än en GP gör :)

Hon: man ska ju behandla råttor like spelar ingen roll vilken ras de är dom kräver likamycketid allihop om man tar hand om dom på rätt sätt

Jag: Nej... GP-råttor kräver mer tid för att må bra, för att de är av just en annan art. De är vilda djur till skillnad från tamråttor som avlats på i 200 år. En GP kräver flera timmars umgänge varje dag, den kräver stor plats (buren ska vara 20 kvm enligt lag), den kräver mycket hjärngympa (GP-råttor har högre IQ än tamråttor), den kräver mycket hantering för att bli tam, den kräver mycket hantering för att fortsätta vara tam, den kräver annan mat, har bland annat väldigt känsliga njurar och drabbas lätt av njursvikt vid fel utfodring. En GP som blir rädd rymmer eller bits och tro mig, GP-råttor biter ganska rejält... Blev biten av en hona i oktober, fick käka antibiotika och svullnaden har fortfarande inte gått ner, gör fortfarande ont ibland trots att det gått snart ett halvår.Helt enkelt, om man sköter en GP-råtta precis som en tamråtta så kommer man få en väldigt stor råtta som mår väldigt dåligt och är rädd eller rent av agressiv. Det är olika arter, ingår inte ens i samma släkte, så det säger sig självt att de inte ska skötas likadant. Det är som om man skulle sköta en hund som en hamster, det går inte och det är inte djurvänligt...

Hon: ojojoj villket bullshit, de är klart dom inte ska skötas lika och om du tror attman inte måste umgås me tamråtor och att dom inte kräver hantering så kan du inteveta så mycke om råttor i allmänhet.

Jag: Du behöver inte bli otrevlig för att jag helt enkelt berättar hur det ligger till.

Jag är väl medveten om vad tamråttor kräver för skötsel och hur mycket umgänge de kräver. Jag har tamråttor själv och har så haft i många år, just råttor råkar vara min stora passion här i livet och jag är väl informerad då jag är aktiv på bland annat de två största råttforumen i Sverige, har kontakt med godkända uppfödare i SRS och är medlem i SRS själv sedan några år tillbaka och således får mycket info därifrån om det är något jag inte redan vet.

Det jag menar är att en GP kräver mycket mer tid än tamråttor helt enkelt, och även annan skötsel. Du skrev själv i ditt förra mail att alla råttor kräver precis samma sak och jag skrev bara att det inte är sant.

När vi hade kattungar ute på annons var det folk som ringde och frågade om de kunde få köpa för att ha till middag osv. :eek:

Jag kulle sälja en kanin en gång, och fick de mest bisarra förslag/frågor..... En man undrade om man kunde skälla på kaninen när den var dum? Sedan pasasde han på att skälla ut sin unge under tiden han satt i telefonen med mig...... behöver jag säga att han fick leta vidare?

En annan kille presenterade sig som en kåt ung kille som ville ha kaninen att "para" sig med..... Han fick en lur i örat, ringde upp igen och frågade om jag blev sur för att han var kåt?

Min hundspekulant var bara bäst.
Jag talade om att hunden ifråga drog direkt på vilt och därför krävde mycket träning innan han kunde gå lös.
Hon -Va? jag hann älg me` (läs detta på dialekt)
Jag - Jodå, han jagar allt som rör sig.
Hon -Nä, va´ säj du förnått.
Sen ropar hon - Gubben, gubben hann jag älg me.
Tillbaka till mig i luren igen så förklarar hon -Vi vill jättgärna ha hann, gubben kan ha han i älgjakten...
Innan detta hade hon förklarat att hennes nuvarande 3 hundar satt med vid matbordet - vilket gjorde att det var lite trångt - dom hade ju tre döttrar också.
Varför det m älgjakten var liiite knepigt - jo hundrasen var Schäfer.
Jag sa snällt tack men nejtack till denna hundspekulant - lite sorgligt faktiskt - hund hade älskat att bo där.

Det enda jag varit med om var när jag skulle sälja mina 8 valpar en gång (blandisar, 3000kr/styck, tjuvparning).
Det ringde en utlänning till mig och sa att han sklulle ha allihop!
Jag blev minst sagt förvånad, men frågade vad han skulle med 8 valpar till varpå han svarar ja jag har lite släktingar också som vill ha valpar och vi tänkte skaffa valpar samtidigt.
Till middag då eller var typ min tanke:grin:(fördomar, ja kanske det, men det lät inte bättre).
Men jag sa till honom att om nu alla ville ha valpar fick de ringa var och en för sig själva sen tackade jag för mig, och inte ringde det fler utlänningar sen heller...

En annan;
"får man en cykelslang med ? svara gärna, jag örväldigt seriös köpare"
Mitt svar: "Tyvärr, cykelslangarna är slut. Vill du ha en banan istället?"

Jag hade hoppats på svar men tyvärr kom det inget...

Klockrent!:bow:

*kl*

Jag annonserade efter kattungar i våras, specifikt två hankatter, jämnåriga, max 6 mån och inte långhåriga. Samt då inom 10 mils radie från örebro.
Inga jättekrav direkt.
Men shit vad många konstiga svar jag fått:crazy:

"Är stödhem åt två honkatter som letar efter eget hem där de får gå ut. De är 2 resp 7 år men jättemysiga och keliga, kan vara lite blyga i början. De trivs jättebra ihop, så vore kul om de kom till samma hem. De är kastrerade, id-märkta och vaccinerade."

Jättetrevligt, men inte ett öre stämmer med min annons...

bla nån från Ystad som hade "jättesöta vildkatter" som skulle avlivas om inte jag hade vägarna förbi... För jag kör gärna 150 mil för att hämta vildkatter:cool:

De värsta har man ju dock raderat ur mailen...

Jadu... jag har en väldigt otrevlig liten berättelse.

jag hade mina kaniner i ett litet samhälle. vid det tillfället hade jag tre kaninungar som snart skulle bli 8 v. en skulle jag behålla, en annan var redan tingad så det var en kvar. en liten unge insisterade på att få köpa den jag skulle behålla, Nej sa jag. då ville hon köpa den som inte var tingad, alltså fortfarande till salu, "men du fick väl inte ha djur??" frågade jag för jag hade hört det av en annan. "nää... men jag tänkte ha den i hemlighet i garaget i våran gamla marsvinsbur!!" sa hon lr liknande, "då får du leta vidare på annat håll!" sa jag bestämt. sedan när de är tre månader och båda andra har flyttat försvinner plötsligt tre kaniner från vår tomt, min äldsta kanin, min bästa avelshona och den lilla ungen som jag behållit. bebisen upphittas snart med ett Illa brutet ben :cry:. Avlivades såklart, de andra två hittades snart välbehållna, tack och lov. Polisanmälan gjorde vi men fallet bara "dog"

Lagom när ungen hade flyttat till göteborg kmr hennes klasskompisar och sa att det var hon (hennes klasskompisar var inte inblandade, tvärtom):cry::(:cry:.

OBS detta var ett tag sen, kmr inte ihåg allt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka