Det här med djup sits på sadlarna

feel

Trådstartare
Har varit i diskussion med åf för Passier eftersom jag har problem med min Optimum.

Problemet är att min häst vid rörelse är rejält hög i ryggen, i princip krumryggad. Jag upplever då att min sadel med djup sits blir alldeles för hög baktill. Utprovaren säger att detta inte stämmer, och att det inte alls hänger ihop med den djupa sitsen. Men är min känsla helt fel? En sadel med djup sits är ju mer "uppbyggd" och bakvalvet är ju högre?

Sv: Det här med djup sits på sadlarna

Jag hade en sadel med djup sits och den gick inte att ha på min överbyggda häst, sen bytte jag ut den mot en flatback och det vart helt annorlunda. Jag hade ju ungefär samma känsla som du.. men vem sjutton kan säga att DIN känsla inte stämmer?? Känner du så, så gör du ju det och det är ju du som skall rida och inte ÅF.

Jag säger som Fio, om det är så sadeln känns, så är det så som sadeln är. Själv hade jag motsatt problem på gamla platta fuxen - en flatback på honom blev som att sitta på ett halt papper. Det behövdes en något mer uppbyggd sadel för att få ryttaren glad. :)

Du kan väl inte rimligen ha fel i hur det känns? Oavsett teori om varför, så tycker du sadeln är för hög bak. End of discussion liksom...

(somliga har inte hört att kunden alltid har rätt ;))

Eftersom jag upplever att jag blir puttad framåt/nedåt av det höga bakvalvet (som egentligen inte är så högt, men för högt för mig och min häst) så stör det ju min ridning...

Jag tyckte också att jag som kund har rätt att köpa en annan sadel med flatare säte, men icket... För jag hade tydligen fel uppfattning.

För det borde ju vara så att en häst med hög rygg, överbyggd osv funkar bättre med flatare säte? Medan en häst med låg rygg/hög front osv kanske funkar bättre med djupare eller med uppbyggd sadel baktill eftersom man då kan helt tappa stödet i en flat sadel? Hmmm djupa funderingar ;)

Jag håller med dig, så var det för mig iallafall.

Jag håller med dig.

Och kollar man tex på Amerigos modeller så står det ju på CC'n att den endast är för överbyggda hästar, ej hästar som är höga fram. Klart det spelar roll hur sadeln är uppbyggd bak, båda vad gäller säte och bossor.

Ville du lämna tillbaka sadeln?

Jag tror på din teori, blir hästen högre bak vid arbete kommer ju bakvalvet att komma högre, är det då en sadel med djup sits, så kan ju bakvalvet störa.

F ö kan jag säga att den känslan du förmedlar - att bli skjuten framåt - får jag varje gång jag sätter mig i Kieffer Master, just för att den är så löjligt djup med så otroligt högt bakvalv. Öken att två av kamelerna bara har funkat i just Master... :P

Nej jag ville köpa en begagnad Grand Gilbert eftersom de är lite flatare i sätet, eller få prova tex en Albion K2 eller liknande och lämna in min Optimum för försäljning...

Även Amerigo verkar ju vara inne på det spåret, så vi kan ju inte ha helt fel i våra teorier.

Kieffer Master är en av de värsta sadlar jag har suttit i btw :p

:rofl: Kyras bäcken kan då inte likna mitt iaf... mitt bäcken gillar "vanliga" sadlar.

Du och jag, du och jag...

(häromdagen sprang jag på en begagnad Master på ridsportbutiken och fick veritabla rysningar när jag såg eländet :D)

Nej jag ville köpa en begagnad Grand Gilbert eftersom de är lite flatare i sätet, eller få prova tex en Albion K2 eller liknande och lämna in min Optimum för försäljning...

:rofl::rofl::rofl: Du skojar??? ÅF ville inte sälja en annan sadel till dig för din känsla var FEL????

Jag är ju inget Amerigo fan för min kropp är nog inte gjord för dom sadlarna men läs på Rid ins sida om CC o Vega så får du ännu mer vatten på din kvarn...uppbyggda sadlar ÄR inte för hästar med rygg som sluttar uppåt.

Nej det är dagens sanning, jag blev rätt ställd... De propsade på att jag skulle skicka dit sadeln så skulle den byggas om, men börja bygga om en gammal sadel känns bara dumt, tänk om det inte blir bra? Och det djupa sätet förblir ju djupt... Enklare då att sälja den befintliga i ett "normalt" utförande och köpa en annan tyckte jag, men det fick jag inte... Och de har ju sveriges största utbud av Passier så det var ju inte så lyckat :crazy:

Min kropp är ju inte heller riktigt gjord för Amerigo, tyvärr annars hade jag gärna köpt en sådan, men jag sitter superdåligt i dom, knäna hamnar utanför stöden och jag får ont i sittbenen. Jag sitter allra bäst i "vanliga" sadlar, Passier, Albion, Morris & Nolan och liknande. Många "moderna" märken som Amerigo, Equipe, Prestige tycker jag ofta har djupaste punkten väldigt långt fram och då får jag samma känsla igen, alltså att jag blir puttad fram/upp från hästen, det hatar jag.

Senast ändrad:

Jamen exakt! Jag får också knäna utanför o hamnar i stolsits!:eek: Hade den diskussionen med MH på en mässa nyligen o hon sa förstås att det var sadeln som inte var måttad till mig...men jag har provat så många Amerigo som alla gett samma känsla så jag skulle aldrig i världen våga måtta en sån o betala så mycket pengar.

Jag har också provat ett gäng Amerigo, alla i olika modeller och jag får samma känsla i alla. Annars tror jag att någon cc modell hade varit perfekt till min pålle, men att "chansa" och måtta en sadel efter mig och pålle nu känns inte riktigt aktuellt, jag ska ha barn i mars och hästen går på halvfart men vill ändå ha en sadel som jag kan sitta bekvämt i men som är relativt billig... har beställt hem en gammal M&N på prov nu, hoppas det funkar. Upplever ju problemet med för högt bakvalv som större nu, mitt bäcken känns lite mört efter ridturerna...

Amerigo flatbacken cc har sittpunkten lite längre bak, den har jag..

Min kropp är ju inte heller riktigt gjord för Amerigo, tyvärr annars hade jag gärna köpt en sådan, men jag sitter superdåligt i dom, knäna hamnar utanför stöden och jag får ont i sittbenen. Jag sitter allra bäst i "vanliga" sadlar, Passier, Albion, Morris & Nolan och liknande. Många "moderna" märken som Amerigo, Equipe, Prestige tycker jag ofta har djupaste punkten väldigt långt fram och då får jag samma känsla igen, alltså att jag blir puttad fram/upp från hästen, det hatar jag.

Jag instämmer med alla som anser att du har rätt. Min överbyggda kan (tyvärr) inte ha djupa sadlar, vilket gör att vi inte är helt överens eftersom jag skulle sitta bättre i en djup antagligen. Jag passar definitivt inte in på beskrivningen av en ryttare som kan rida i CC: "för ryttare med egen klassisk possition":crazy:

Men det var den hästen kunde ha så vad gör man:cool: Jag hamnar inte utanför med knäna, - om jag sitter ordentligt nere i sadeln förstås, med bäckenet rätt. Den är skön men jag satt ju automatiskt mycket bättre i en djup Jaguar tex men den var både för djup och för böjd :cry:

Håller med om Prestige, nu kan inte hästen ha såna men exakt den känslan du beskriver fick jag när jag provade såna. Hemskt. Kändes som att sadeln knuffade mej framåt:mad:

Jag ska passa på o prova din sadel vid tillfälle...har tänkt på det länge!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 593
Senast: Equilina
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 460
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka