Det här med bukspotkörteln!!!

D

diving-leber

har hört att den tydligen ska bli helt förstörd + svartna(ruttna när man rider hästen på vanligt dressyr vis.)

Dessutom kan man tydligen inte låta vanliga människor rida sin häst eftersom dom då förstör hästen..

Jag vet inte vart jag vill komma men jag blir förbannad när AR tränaren säger att allt annat är fel förutom det dom förespråkar!!!

Min pålle är född 93 och har enbart körts för att vinna innan jag köpte honom så då bord han redan vara halv död nu med rutten spotkörtel + ett konstant lidande eftersom jag + hästen älskar att bara vara ute i skogen och ha kul..

Är alla AR tränare som denna?kram från mig och min älskade häst:cry:

Sv: Det här med bukspotkörteln!!!

Jösses, det var en intressant kommentar från en AR-tränare.
Nej, det finns inga bukspottkörtlar som kan ruttna och svartna.

Däremot så kan spottkörteln som sitter bakom ganschen bli ihoptryckt om man rider hästen under lång tid i en ihopklämd och ihopkrullad form. Den kan bli inflammerad och sedan så kan den bli förhårdnad enkelt uttryckt. Det kan liknas vid pålagringar.

Att vanliga ryttare och AK-ryttare normalt inte rider samma häst beror nog mer på att hästen kan känna sig förvirrad av att få lite olika signaler. En dålig ryttare kan förstöra vilken häst som helst oavsett ridstil och omvänt.

Om din AK-tränare inte är mer ödmjuk än så som du beskriver har har du haft otur...

Du har nog bara råkat ut för en helt vanlig idiot, oavsett
inriktning. Förmodligen har personen inte långt kvar på sin sk "karriär" heller.

Inte konstigt att många tycker AR verkar oseriöst... Det där låter helt idiotiskt, felaktigt och hysteriskt generaliserande! :rofl:

Byt tränare! Till en som vet vad han/hon pratar om, istället för att skrämma ihjäl eleven! Nån bukspottkörtel som ruttnar, är bara bluff o båg. Utan sån, får man diabetes, och då skulle ju alla dressyrhästar lida av diabetes:eek:, och det gör de ju inte.

Om hästen får gå i fri form i skogen, blir den inte förstörd. Fortsätt vara i skogen så ofta du och hästen tycker det är roligt :laugh:, det är bara bra, och lär honom att hålla ordning på fötterna och bygger upp muskler som behövs för samling, nåt som han förmodligen inte behövt tänka på i sitt liv som löphäst, trav och galoppbanor är ju rätt släta, och det krävs ett annat muskelregister i trav, än vad som behövs för ridning.

Haha, det var det roligaste jag hört på länge

Jaså, du rider för AR-tränaren i Trollskogen. Ja, den har man ju hört talas om. H*n har nog ätit lite för många konstiga svampar i sina dagar... :angel:

Vad har din tränare för kompetens? Knappast riddare, väl?
Det låter som om det är en elev til en elev till en elev till en elev till en väpnare, som nu börjat hålla egna träningar :grin:

Helan har gett dig ett bra svar. Jag har just idag, från BB himself, (återigen) hört det h*n skriver angående spottkörtlarna bakom örat.

Jamen herregud så dumt. Korkade dyker ju upp inom alla inriktningar ibland. Leta reda på en annan. Detta har ingenting med tränarens inriktning att göra. Enbart en dålig tränare.

Jag vet inte vart jag vill komma men jag blir förbannad när AR tränaren säger att allt annat är fel förutom det dom förespråkar!!!

Varför tar du inte diskussionen med din tränare?
Ingen här på Buke, vare sig AR-forumet eller vanliga dressyrforumet som hävdat att bukspottskörteln kan bli svart, vad jag läst iaf :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 870
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar