Det här med bett-dispens..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Efter att ha konstaterat att knölen i pållans mun ÄR en tumör, och den sitter ruskigt dåligt till (precis framför bettläget) har jag börjat fundera på vad man kan få dispens för.

Jag vill ju gärna tävla i framtiden, men får nu (på försök) endast rida med rakt bett (oledat) med fasta bettringar (ingenting får röra sej i munnen eftersom det kan reta tumören).

Om tumören ändå retas av bettet är jag hänvisad till bettlöst resten av våra liv (iaf pållans) och då börjar jag ju fundera..

Är det helt kört för mej att tävla, nånsin? Eller kan man få dispens om man får vet.intyg på att hästen inte kan/får ha bett?

Vi kommer nu testa med bett endast vid dressyrridning och kapson alla andra ridturer. Bara hoppas att det funkar med det.

/Lavinia

Sv: Det här med bett-dispens..

Jag tror tyvärr att det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få dispans för bett. Vet några som har försökt, men där det varit tvärnej och då har de haft liknande problem som du. Men det skadar ju inte att ringa förbundet och fråga. De är nog de enda som kan ge dig ett säkert svar.

Så förfärligt för er!
Kommer det att gå att behandla den på något sätt så att det blir annorlunda i framtiden eventuellt?
Tycker också att du kan ringa och diskutera läget, det förlorar du ju inte något på, även om det nog kan vara ganska kört! Lycka till!

Jag står inför samma frågeställning. Kommer jag kunna sätta bett i munnen på min eller är det bettlöst för resten av hans liv? Är det bettlöst som gäller kommer jag nog satsa mer på western (trail, reining osv) där det är fri betsling i vissa av klasserna. För att få lite bedömning, något att träna vidare på osv.

Jag kan känna lite att visst att det ska vara samma förutsättningar i dressyren (bett, sporrar, nosgrimmor osv osv) men vill man rida på bettlöst ("bett" utan hävstång, tex sidepull och ridkapson) tycker jag att man ska få det. Annars kanske man kan få dispens genom att få utlåtande, bedömning från domaren men inte slåss om förstaplatsen.

Tja i LC eller LB är det säkert möjligt med tanke på hur det kan se ut där bland ekipagen på den nivån. Där finns heller inga högre krav på samling. Men eftersom TR egentligen syftar till att checka av nivån i förhållande till utbildningsskalan så är det bett som gäller, eftersom det ska gå att komma vidare:)
En häst/ponny som tävlar dressyr ska enligt tanken vara både välriden, lösgjord och acceptera och vara ridbar med ett okomplicerat bett i munnen. Det visar dels sk ridbarhet och det är också en del av den grundläggande utbildningen inom dressyren som tävlingsgren. TR bygger på att man följer utbildningskalan och visar upp var man befinner sej i förhållande till den. Hästen/ponnyn ska kunna utbildas vidare mot målet samling. Bett krävs då eftersom hästen annars inte kommer att gå vidare då det inte kommer att kunna leda till samling utan att hästen rids med bett.
Det finns en uppsjö av bett och TR ändras emellanåt utifrån det, vad gäller tillåtna bett i lätt klass.

Siktar du enbart på dressyr blir det nog svårt för er..
Finns det inte någon annan gren ni skulle vilja prova?
kanske totalt har missuppfattat, men jag antar att det rör sig om tävlande på hobbynivå, och då får du ju både hoppa och rida distans tex bettlöst.

är det dressyr/programridning i en ridskolas regi. Typ klubbtävling/träning kan man alltid fråga om man får rida bettlöst.

Hej!

Jag vill ju gärna tävla utanför klubben eftersom vi inte har några tävlingar alls på hemmaplan..

Och har vi tur kanske tumören går bort av sej själv, men det är osannolikt. Den sitter så man helst inte vill operera bort den (går inte att sy ihop såret och man behöver ta en ganska stor bit, tydligen). Den ska vara godartad men kan bli större om man retar den och då måste vi lösa hur den ska bort...

Jag får väl helt enkelt hoppas på att den håller sej snäll och att reglerna ändras så oledade bett blir godkända i framtiden.. Då kanske det går..

Tävla hoppning ligger nog tyvärr ännu längre bort, jag är en tokig mes och vågar hoppa kanske 50 cm (även om prinsessan hoppar säkert 1 m).

/Lavinia, får väl bli cowgirl istället :(

Får bettet inte röra sig alls? Min ponny har ju haft en skada i munnen som gör att hon helst ska gå på rakt bett.
(Hon hade ett flera centimeter djupt hål precis där bettet ligger som tog flera månader att läka ihop och det är
än idag ett fult hål/hack med ärrvävnad kvar. Men hon fungerar faktiskt bra på ett Pessoa magic som låser
sig så att det nästan är som ett rakt bett, dessutom så är det smalt och anatomiskt format. Ett bett som man
faktiskt får tävla på.

Att ringa in tror jag inte ger nått då den som svarar förmodligen bara rabblar TR rakt upp å ner, man lär skicka in en officiell dispansansökan till SvRF så att deras styrelse/besvärsnämnd eller ja vilka det nu är, får ta ställning till det.
Man bör också skicka med all dokumentation man har om hästens åkomma.

Jag vet hästar som har dispans från vaccinationskravet, men de har fått det via ansökan och med dokumentation på vad som hänt när de har vaccinerats (vet en som bl a var med nöd å näppe att den överlevde)

Nu har inte jag nya regelboken men innebär verkligen "fri betsling" även bettlöst på westerntävling?
Det enda bettlösa alternativet jag vet där är bosal och det får man väl rida på tills hästen uppnått en viss ålder?

Men jag kan vara ute och cykla också... E- och D-nivå är väl iofs lite mer fritt, där behöver du inte ens ha westernutrustning enligt wras hemsida. (om det nu är wras man tänkt tävla under)

Nu har inte jag nya regelboken men innebär verkligen "fri betsling" även bettlöst på westerntävling?
Det enda bettlösa alternativet jag vet där är bosal och det får man väl rida på tills hästen uppnått en viss ålder?

Men jag kan vara ute och cykla också... E- och D-nivå är väl iofs lite mer fritt, där behöver du inte ens ha westernutrustning enligt wras hemsida. (om det nu är wras man tänkt tävla under)

Vad jag förstod när vi satt och kollade klasser så fanns det öppna klasser där hästar över 7 år (har jag för mig) fick ridas på tränsbett eller bosal. Annars är det enbart stångbett som gäller för hästar över 7 år. Kan va 6 år också, min 9år så la det inte på minnet. Det beror nog på vilket regelverk som följs (verkar finnas två?). Jag är inte proffs men frågvis (och får saker lätt om bakfoten, men jag TROR verkligen att det var så)

Skulle tyvärr tro att det är helt kört att få igenom en dispens. Däremot så är bettet som IronWill tipsade om väl värt att prova! Jag tror att tom jag hade börjat rida western om jag inte hade kunnat tävla dressyr. För även om hästen går på stång är ju poängen att du inte ska rör hästen i munnen, så jag tror att bettet ligger mer stilla :). Western ser dessutom rätt roligt ut:o!

det beror på vilken nivå du tänkt tävla på.
har inte regelboken framför mig men på högre nivåer ska alla hästar över 6(?) tävlas på stång

wras har en regelbok som följs på tävlingar och sqha har en annan, vad skillnaden är vet jag inte för jag har bara tävlat wras själv

Missade du att jag också nämnde distans? Där får du rida med hackamore eller betlöst. Inga hinder ingår heller.
Korta distanser finnes för den som vill prova på eller helt enkelt bara tycker att det räcker med korta distanser.

Senast ändrad:

Jag tävlar på ett Pessoa Magic (tack -moa-)och det rör sig inte framåt alls, tyvärr går det att röra lite bakåt och det är inte perfekt för oss eftersom min lilla tjej gärna vänder på bettet och sliter på sina kindtänder.

Eftersom det är medicinska skäl (och inte en dum ovana som i fallet med min ponny) så tycker jag att de borde kunna ge er dispens...

Vill du låna ett Pessoa Magic i stl. 12,5 och prova så har vi (om jag kommer ihåg rätt) hästarna i samma kommun, så du kan få prova min ponnys, bara att pm:a!

Jag kan känna lite att visst att det ska vara samma förutsättningar i dressyren (bett, sporrar, nosgrimmor osv osv) men vill man rida på bettlöst ("bett" utan hävstång, tex sidepull och ridkapson) tycker jag att man ska få det. Annars kanske man kan få dispens genom att få utlåtande, bedömning från domaren men inte slåss om förstaplatsen.

Tillåter man bettlösa alternativ för alla så blir det ju också samma förutsättningar. alla kan rida med bett om de vill och alla kan rida med bettlöst. Tycker jag vore bäst..

*kl*
Nu har jag raderat en del mindre genomtänkta inlägg i denna tråd.

Eftersom tråden ligger där den gör - på dressyr så får man diskutera utifrån de förutsättningarna. Dvs att TR gäller för de som vill tävla, dispens söker man hos förbundet.

För närvarande är det de regler vi har att följa. Tycker man något annat än TR föreslår jag en diskussion direkt med förbundet.

/moderatorn

Ja tack för det break_a_leg!

Lavinia jag håller med om att du kanske kan prova pessoamagic om det fungerar, men det är ju inte rakt helt och hållet, som du skrev får ingenting röra sej och då går det inte. Om jag var du skulle jag be om ett intyg från veterinären och sedan själv kontrollera om du kan få dispens! Man förlorar aldrig någonting på att försöka här i världen!
Annars finns distanstävlan som en möjlighet, Älgen tipsade om det! Det är en trevlig tävlingsform om din häst i övrigt klarar av kraven där.

Du kan tävla Working Equitation, där får man starta bettlöst! Det är ju som dressyr med lite pinnar och tunnor ivägen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vad använder ni för bett, eller rider ni bettlöst av något slag? Varvar ni? Har på senaste tiden börjat tänka och fundera mer och mer...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Digbil
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 951
Senast: Ace
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka