Det här med att vara konsekvent

T

Tess82

Hur tycker ni?Jag har lite svårt för detta. Ibland får min häst käka lite gräs och ibland inte när vi bara står still efter en promenad tex. men vissa menar på att då förstår inte hästen varför den inte får helt plötsligt när den brukar få annars.Och det verkar ju logiskt.Ja vad tycker ni nu? :confused:

Jag tycker ju personligen att arbete är arbete och då äter hästen inte gräs!! Dessutom är det inte så bra att låta dem äta med bett i munnen! :)

Min häst får också äta gräs ibland. Fast mitt ibland är konsekvent när jag säjer att det är okej. Om hon varit duktig i träningshagen och utfört det jag vill att hon ska utföra så pausar vi lite och då får hon äta.
När vi inte tränar så är hon "ledig" och då får hon lov att beta om det finns gräs där vi är. Stannar vi på en promenad behöver hon inte stå i givakt utan får lov att stoppa huvet i backen tills jag bestämmer att vi ska gå igen.

Det beror ju lite på hur hästen är skulle jag tro. Jag måste vara 110% konsekvent mot min häst. Ger man honom lillfingret tar han hela armen och mer därtill. Och inte bara den gången...

Just det här med gräset har jag faktiskt funderat på. Han har haft fång och ska försiktigt börja vänja sig vid gräs snart. Har låtit honom beta i grimma och grimskaft några gånger, men då tror han att det är okej även nästa gång jag leder honom. Därför är det nog bättre i mitt fall att släppa honom i en hage i 5 min istället, och aldrig låta honom beta när jag leder honom.

Just där med äta eller inte äta hade jag väldigt svårt att lära min häst med rent kroppsspråk, så jag fuskade :angel: och lärde in ett kommando. "Varsågod" hade jag alltid använt för att säga att det var okej att börja äta ur foderhinken inne, så jag använde det också när jag tillät att han skulle få äta när vi var ute och gick.

Oftast så frågade han först - fråga mig inte hur, men han frågade - och då var det bara att stanna och slappna av för att visa "Nu tar vi det lugnt en stund", men när vi var ute och gick om våren och jag såg nån grön grästuva som han själv inte hunnit se så gick jag oftast dit och sa varsågod - man får ju bjussa på sig själv lite.

Jag försöker hålla på det där med att när det är träning/arbete så äter vi INTE..
Det är ju inte så kul att ha en häst som försöker köra ner huvudet och käka mitt i en skänkelvikning... :D
Istället brukar jag gå ut och ha mysigt och beta med henne efter ridturen..(även om hon går i en STOOOR hage med MASSVIS av gräs..=)
Leta upp de grönaste ställena ..*härligt*
Men när tränset åker på.. då äter vi inte!
Och det är ändå inte så lätt att äta med bett och nosremmen på.. :bump:

Man ska vara konsekvent. Det står jag till hundra för; men ibland får min kära mamma påminna mig att "malin igår fick han faktiskt inte göra så" .
så jag glömmer också.

men man får försöka att vara konekvent; jag tror det kan ty sig mycket förvirrande för hästen annars.

men sen tycker jag det är fullt okej att hästen tex får äta när man ger signal om att "varsegod ät du" osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
787
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama