Det här med att tävla

Kastrullhaxan

Trådstartare
Jag är ingen westernryttare och jag har ingen renodlad (eller avlad kanske?) westernhäst men vi har provat lite och vi är MER nyfikna.
Vi har ridit Prova-på och E-klasser och har nu hittat en tävling på D-nivå. Jag har nu nosat runt lite och sökt svar om olika westerngrenar och de olika nivåerna och plötsligt är inte tävlingskänslan kvar:(
Nu har jag ju bara hittat äldre trådar om det här på buke (säkert inte hittat alla heller) men när jag får höra om galoppombyten och hej o hå på D-nivå så blir ja faktiskt orolig.:crazy:

Så... Jag behöver ha lite hjälp. Självklart förstår jag ju att man inte kan komma med en helt grön häst och ovetandes själv och vinna klasser hur som helst (även om vi nu råkade göra just det i en E-klass:p) men hur stor skillnad är det mellan E- Och D-nivå.

Vi som inte är något westernekipage, har vi överhuvudtaget något att göra på en tävling med D-nivå, eller ska jag sluta drömma med en gång?

Tacksam för svar!

Sv: Det här med att tävla

Du kan deffenitivt rida D-klass! Om du är nervös för galoppombyten, så kan du ju undvika att rida Reining och Western Riding, alternativt göra enkla byten och ta poängavdragen. Det är för övrigt många som rider Reining trosts att dom inte kan göra byten, det är ju superbra träning! Rid Trail, Pleasure och Horsemanship till att börja med, jag skulle bli mäkta förvånad om det förekom byten i de klasserna på D-nivå! Det finns även Western Ridingmönster utan byten, och om just det mönstret kommer upp på tävlingen kan du ju efteranmäla dig :)

Ut och prova bara! Men tänk på att du måste ha westernsadel från och med D-klass! Förstod inte om du hade det eller inte, eftersom du skriver att ni bara provat lite western :)

Nu känner jag mig lite lugnare, TACK! :)
Jag har inga egna westerngrejer, men jag har mkt snälla och omtänksamma vänner som låter mig låna deras :) Så den biten ska vara lugn. Värre är det med min egen utrustning i så fall, men det ska jag nog också lyckas pilla ihop nu när jag har lite mer koll än vad jag hade på E-klasserna.

Såhär såg vi ut då:

Jag försökte rida utan säkerhetsvästen först, men min häst är lite i busigaste laget för att jag skulle våga så den kom på igen.

Det är ju inte så svårt att skaffa tävlingskläder till sig själv som tur är! :D Jeans och skjorta, så är'e klart! Mycket värre när man vill prova på en dressyrtävling.. vem 17 har vita ridbyxor och kavaj hängandes i garderoben!? :eek::angel:

Nu har jag pratat lite med mina "western-kamrater" här hemma och utrustning får jag i alla fall låna till pålle, och med lite tur så hinner banan tina fram så pass mkt att jag hinner prova på lite trail hemma. Min pålle vill ju bla hjälpa till med grinden genom att ta tag med tänderna och dra :crazy:

Jag ska rota igenom garderoberna här hemma och se om jag kan hitta några andra jeans att rida i än de jag hade innan. Och en finare skjorta också kanske.
Vad är bestämmelserna för skjorta? Enbart att det ska vara med krage eller?

Du ska ha:

Byxor av jeanssnitt
Långärmad skjorta med krage
skor/boots med klack
hjälm eller hatt

:)

Det enda jag inte tänker ha är hatt för jag föredrar hjälm. Men jag har förstått att det är fullt accepterat att ha hjälm inom western. :)

Ja, givetvis! Det är upp till var och en vad man har på huvudet :) Jag ser absolut inte ner på någon som har hjälm, och jag hoppas inte att någon ser ner på mig och min hatt...

Jag är alltid lika fascinerad av hur ni får hattarna att sitta kvar! :D
Jag har nog för äggformat huvud, de åker av innan jag ens hunnit upp på hästryggen..

När vi ändå pratar tävling; jag har förlagt min regelbok.
Hade tänkt ställa upp i en D-tävling till våren, men vad får hästen ha på huvudet?
Sidepull är no-no, visst? Får jag rida på bosal på två händer, eller stång på två händer? Har inte hittat något vanligt tränsbett som häst tycker om...
Hästen är en bra bit över 6 år, men jag är inte redo för enhandsfattning än.

Du får aldrig rida på 2 händer på stångbett. Undantag är vissa Freestyle Reining-klasser, jag tror inte det är allmänt tillåtet (det är nog det enligt AQHA's regelbok, men inte WRAS) Det är domaren som får avgöra det. I övrigt är det EN HAND när det gäller stång. Bosal får du ha på alla hästar på D-nivå :)

Har du någon koll på vilka typer av mundelar som är godkända?
Får de vara delade hur som helst, eller raka eller??? :) Mkt frågor från en novis.
Min fungerar ju visserligen på vanligt delat tränsbett, men han föredrar faktiskt det som är helt rakt ändå.

Hmm jag vet inte om helt rakt är godkänt, jag skulle tro det, men jag är inte säker! Kanske någon annan kan svara på det :) Däremot vet jag att stångbett får vara både helt raka och delade, men vågar inte svara på om det gäller för tränsbett också.. ska försöka komma ihåg att kolla i min regelbok nu när jag åker till stallet :)

Jag har ju bett i westernstuk som jag får låna annars så det löser sig alltid.
Tur att man har bra kamrater som ställer upp och låna en grejer när man behöver! :)

Tack för hjälpen Elanor!

Väcker lite liv i tråden igen.
Tävlingen närmar sig med storm och jag känner att jag inte riktigt bör blunda för det, jag behöver bestämma mig vad jag ska tävla i.

Jag funderar på att lösa en engånslicens. Om jag förstått rätt ska den gälla hela tävlingsdagen.
Kan jag skriva och anmäla mig i förväg? SKa man skriva då att man ska lösa engångslicens på plats?
Klubb måste jag ju gå med i hur som...

Må någon högre makt se till att pålle iaf håller sig i skinnet under tävlingsdagen... Han börjar bli dyyyyyr i resekostnader, medlemsavgifter osv osv... ;)

Du ska ha:

Byxor av jeanssnitt
Långärmad skjorta med krage
skor/boots med klack
hjälm eller hatt

:)

Hur är det med säkerhetsväst under tävling? Förekommer det, får man ha det? Isf över eller under skjortan?

Lycka till med tävlingen, jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag följer tråden. :)

Får man ha jodphurs i E-klasser :confused: Eller måste man ha boots.

Får man ha jodphurs i E-klasser :confused: Eller måste man ha boots.

Jag tävlar på D-nivå, och äger inte änns några boots, så visst får du det :D
Ända kravet är att skorna ska ha klack, vad jag vet? :)

Hur är det med säkerhetsväst under tävling? Förekommer det, får man ha det? Isf över eller under skjortan?

Jag hade det i Prova-på och på E-nivå, men jag vet inte om det är godkänt i högre klasser.
Är det inte det kan de glömma mig som westernryttare i alla fall:crazy:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka