Sv: Det här med att köpa Begagnad vs Ny sadel?
Jag har köpt både nya och bättre begagnade sadlar.
Jag köper bara sadlar av kvalitetsmärken och föredrar att köpa begagnat.
För mig är det inte viktigt att det är nytt om det bara är i bra skick och jag slipper mer än gärna smällen med den stora värdeminskningen som ett nyköp innebär när den behöver bytas ut.
Trots att jag föredrar att köpa begagnat har jag ändå köpt nya sadlar.
Den ena hoppsadeln köpte jag ny bara för att jag hittade den på 60% rea och den var i både rätt storlek och färg.
Hade en svart tidigare men ville gärna ha en rödbrun och när den nu fanns till ett kanonpris så kunde jag inte motstå att köpa den jag faktiskt verkligen ville ha
Ett annat exempel var när vi var hos sadelmakaren och hen hittade en sadel som passade både mig och hästen efter lite mindre modifieringar och då orkade jag inte med krånglet det skulle innebära att köpa en begagnad sadel för att sadelmakaren skulle komma ut igen och kolla, ta mått och modda den för att det skulle bli bra vilket i sin tur skulle bli en bra dyr begagnad sadel.
Så då kunde jag lika gärna köpa mig en ny och dessutom fick jag ett kanonpris på den så då var det helt klart värt det
Så jag väger väl mest över om det är värt att spara några pengar och krångla med en begagnad eller köpa mig fri från problem.
Ibland är det bättre att betala lite mer och andra gånger är det inte det.