Det här med att diskutera personer...

Sv: Det här med att diskutera personer...

Ni andra som kan: Ibland försvinner en tråd helt, alltså även på den egna sidan, man kan alltså inte läsa alls, inte hitta den minsta lilla rest av någon skrift. Ibland, som den här tråden, så avslutas den bara i ett tidigt skede, det går alltså inte att skriva något, men man kan fortfarande läsa. Varför, kan någon förklara ??

Tråden är raderad eller låst.

Är den raderad finns den inte längre, är den låst kan man bara inte skriva mer.

Beroende på forum raderas en del trådar automatiskt efter en viss tidsperiod då ingen skrivit i dem.

Någon berättade att tråden var upplåst en stund igår, alltså är den låst igen? Varför?

Inte vet jag, jag har för mig att jag låste upp den. Det måste väl i så fall varit någon annan moderator som låste igen då. Nu har jag låst upp den igen...

Kodlås kanske? ;)

Tack för upplåsningen :bow:, det var en intressant tråd att följa.

*knapplån*

Jag skulle önska ett inlägg från Gunnar i den här debatten, samt från fler moderatorer. Tror jag får ta och PM:a dem. :)

Mycket kort kan man säga att forumreglerna gäller.
Vad vi kommit överrens om mellan moderatorerna är att göra ett undantag och tillåta diskussioner om kända personer och om sådant som är allmänt kännt om dem.

Här blir det alltså en bedömningssak om personen kan anses "känd" eller inte och om det som det diskuteras om är lämpligt.

Och saker som är allmänt kända borde väl innefatta t.ex. rättegångar, domar, intervjuer, filmer etc? Tänkte så att det inte bara är personens enskilda berömdhetsgrad som avgör.

Jag skulle nog kasta in en bedömning även i fallen med domar och dylikt.

I tråden som har diskuterats tycker jag att det borde få diskuteras, en relativt känd ryttarinna har fått en dom mot sig som har att göra med hennes hästhantering. Klart intressant att diskutera, och kvinnan får nog bedömas som relativt känd (även om jag inte direkt känner till henne).

Men om det dyker upp en tråd på nåt snackforum där användare X skriver att de fått reda på att Kalle Kallesson i Kalleby har fått dagsböter för rattonykterhet så skulle jag plocka tråden. Kalle är en helt okänd person, och rattonykterhet går utmärkt att diskutera som fenomen utan att hänga ut en okänd privatperson.

OK men om hon inte är dömd för det MEN en stor tidning skriver om vad som inträffat där faktiskt alla som vill kan läsa om det, är det OK att diskutera det då eller inte?

I den aktuella tråden är inte ryttarinnan (som jag heller inte har en susning om vem det är) väl inte fömd för det som den här videofilmen visar utan för tidigare saker, är det då bara det som den är dömd för som får diskuteras eller även tex den här videon?

Sen så undrar jag också över vad dom menas med dömd, är det dömd i domstol eller dömd av diciplinnämnden som är den organisation man vänder sig till efter "incidenter" då det gäller tävlingar inom ridsporten.

Helt plötsligt blir det skitsvårt, om någon är dömd så får man diskutera den men tänk om domen är fel. Tänk om personen blivit oskyldigt dömd, tillräckligt illa, och sedan att diskussionens vågor går höga. Hemskt.

Visst är det svårt därför vore det bra med lite klarlägganade från den som bestämmer eller de som har i uppgift att tolka reglerna men här är ju tystare än i graven :crazy:

Helt plötsligt blir det skitsvårt, om någon är dömd så får man diskutera den men tänk om domen är fel. Tänk om personen blivit oskyldigt dömd, tillräckligt illa, och sedan att diskussionens vågor går höga. Hemskt.
Rent spontant ser jag det som att det inte är fel att diskutera den person som blivit oskyldigt dömd. En dom är en offentlig handling, även om den är fel. Men jag tror inte att det går att ge ett 100%-igt svar på frågan. Som exemplet belyser är det många faktorer som spelar in och jag kan uppleva det som att det är från fall till fall som vi gör bedömningar. Det är därför det inte finns något absolut svar, eftersom det genast skulle kunna användas i ett syfte som jag som moderator inte tänkt på, än.

Är man det minsta osäker kanske man ska rådgöra med aktuell moderator innan man skriver.

Kan man se på denna regel som de sedvanliga pressetiska reglerna? Ju mer offentlig en person är desto mer är det tillåtet att diskutera personen? Med reservation för att man inte får förtala personen oavsett hur offentlig den är.

Fast det blir ju också lite luddigt. En person som är superkänd inom t.ex. western kanske en dressyrintresserad moderator aldrig hört talas om, för att ta ett taskigt exempel.

Jag bryr mig inte så hårt om var ribban läggs, bara den inte ligger högre för snack om BB-Linda och Britney än vad den gör för snack om Ankys välkända träningsmetoder eller den där ryttarens dom i disciplinnämnden.

Det är tydligen helt okej och trakassera en helt offentlig medlem här?

Jag har fått påhopp som att "Du ljuger. Du hittar på. Du är inte sann" och massa sådant.

Kul och höra. Andra medlemmar tror ju inte man är klok.. och man blir väldigt ledsen.

Jag förstår att det är tråkigt men med din bakgrund här så kommer du antagligen att få stå ut med den typen av gliringar ett tag till.

Var en större människa och bit ihop! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka