Det här med att diskutera personer...

Tassetass

Trådstartare
Det sägs ju att man här på forumet inte får diskutera enskilda personer så att andra förstår vem man menar. Därför blev denna tråd låst; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=805012

Men jag fattar inte... Trådarna om Carolina Klüft blir inte låsta, inte heller trådar som handlar om skådisar eller musikartister, inte ens när det är riktigt elakt skvaller som behandlas. Idi Amin som diskuteras på Senior är ju förvisso död men... Ändå.

I den tråd jag länkade till ovan så är det en offentlig, pågående rättegång som är grunden till det hela. Det är inte skitsnack eller något som inte redan finns ute i det öppna, och jag förstår inte skillnaden mellan att diskutera det och diskutera Carros framgångar eller Britney Spears nya livsstil.

Jag tycker just den forumregeln känns lite... Luddig, liksom.

Men jag kanske har fel?

Sv: Det här med att diskutera personer...

Jag har också funderat över det där. Reglerna borde vara mer tydliga på en sådan punkt.

På det forum jag är moderator har vi en liknande regel. Vilket betyder att man inte får diskutera privatpersoner på något sätt (om denne själv inte deltar i diskussionen) Dvs. det är helt okej att skriva "Min vän ....." Men inte "Min vän Lisa Petersson ..... ". Personer som på något sätt är offentliga eller aktuella i media är däremot helt okej att diskutera - i den mån att det sker på nivå som inte är kränkande för någon.

Det är alltså helt okej att diskutera Britney Spears men inte Kassörskan Lisa på ICA i Mellösa.

Jag tycker också det är konstigt att den tråden låstes. En ryttare-tränare som är dömd för diverse saker dvs sånt hon gör i sin yrkesutövning, borde man få diskutera. Det är en annan sak om det var rena spekulationer, men hon är faktiskt dömd.

Då får vi inte heller diskutera dopingfallen längre?

Det är ju precis sånt här vi i hästsporten ska och måste diskutera och inte skyffla under mattan och låtsas som om det inte förekommer.

Tänkte med på det igår... Och det verkar som att så fort det handlar om nåt negativs, samt kända ryttare/tränare så får det inte diskuteras.:crazy: Vanliga kändisar spelar tydligen inte så stor roll, negativt eller inte...

Jag var inne på tråden innan den låstes och jag ser ingen anledning till att inte öppna den igen. Det var en bra gjord tråd och en välinformerande länk som borde ge fakta där man slipper onödiga spekulationer. Jag var inne dagen innan på en liknande länk där jag skrev att jag skulle ta reda på vem det var genom kontakter, jag missade, såg inte, att namnet på ryttaren faktiskt stod fullt läsbart i tidningen. Jag hade skrivit ut det. Och det här med att diskutera offentliga personer som Britney Spears, då måste man väl få diskutera Anki van Grunsvens roll-ridning, eller tycker ni moderater att det är skillnad på kändisar i nöjesvärden och kändisar i ridvärden?

Ankys ridning har diskuterats i det oändliga det har inte låsts trådar av den anledningen vad jag vet. Det ar väl mer diskusionerna som såna som ansågs spåra ur nån gång.

Men jag håller med ang detta, jag blev lite förvånad också, det är ju en person som ställts inför rätta pga djurplågeri så det är som sagt inte löst skvaller:confused:

Javisst, undrar själv var gränsen går. Får man skriva att Lindsay Lohan har drogproblem och man tycker synd om henne men att hon borde skärpa sig? Det kan väl inte vara svårt med alla de pengar hon har. Får man skriva att hon är idiot som kör full?
Om man får skriva det om henne, får man då namnge elitryttare som åkt fast i alkotest på elittävling ? Får man skriva att man tycker han är dum som gör så , med alla sina framgångar? Det är ju offentligt även om tidningen ridsport valde att i princip inte ta upp det för kvällstidningarna ändå hade gjort det, och att de (läs ridsport) tyckte att det var dåligt, då passade det minsann att skriva om ridport när det var en som red full.Var går gränsen?

Skönt att se att det är fler än jag som reagerat på detta.

Jag har inget emot regeln i sig, men den måste ju tillämpas med någon form av konsekvens. Att det bara är hästfolk som innefattas av regeln men inte andra offentliga personer känns lite konstigt.

På den tiden jag var moderator var reglerna att om landslagsryttare Ola-Lena Svensson-Persson blev fälld för doping av sig själv eller häst så var det ok att diskutera, detta hände ju i Ola-Lenas yrkesutövning. Om Ola-Lena däremot var på krogen, blev skitfull och spydde i buskarna var detta Ola-Lenas privatliv och det diskuterar man inte.

Tydligen är reglerna ändrade?

På den tiden jag var moderator var reglerna att om landslagsryttare Ola-Lena Svensson-Persson blev fälld för doping av sig själv eller häst så var det ok att diskutera, detta hände ju i Ola-Lenas yrkesutövning. Om Ola-Lena däremot var på krogen, blev skitfull och spydde i buskarna var detta Ola-Lenas privatliv och det diskuterar man inte.

Tydligen är reglerna ändrade?

Men om Ola-Lena tävlade dagen efter och då hade 1,2 i promille, är det då att betrakta som privatliv?
Jag förstår att man inte kan skriva om de manliga ryttare som fast de är gifta och har barn regelbundet prasslar i sänghalmen med sina stalltjejor, eller förlåt, jag menade boxhalmen. Att det lätt kan övergå i oseriös ryktesspridning. Precis som det kan göra med vissa Grand Prix ryttare i dressyr som får dit sina hästar med hugg och slag. Men om de filmas, anmäls o döms, får man skriva då med namn?. Jag undrar mycket.

Men om Ola-Lena tävlade dagen efter och då hade 1,2 i promille, är det då att betrakta som privatliv?

Nej, då är det fylla på arbetsplats. Och genast diskuterbart tycker jag. Om det är bevisat att Ola-Lena hade 1,2 promille alltså.

...eller tycker ni moderater att det är skillnad på kändisar i nöjesvärden och kändisar i ridvärden?

Jag tror inte att moderaterna har något officiellt ställningstagande i just den frågan faktiskt ;)

Brukar aldrig lägga mig i vilka trådar som låses eller tas bort, men i detta fallet så måste jag säga att även jag reagerade.

Var och varannan tråd måste ju tas bort om ingen får namngivas.
Här diskuterades dessutom ett ämne som känns väldigt aktuellt med tanke på händelserna.
Det är ju inte direkt så att en "oskyldig" person blir uthängd, hon är ju namngiven i/på diverse olika tidningar/websidor. :smirk:

*kl*
Nu är tråden öpppen igen, så nu är det öppet för alla att skriva givande kommentarer som för diskussionen framåt.

Ibland handlar det inte om att föra diskussioner framåt, ibland handlar det bara om att få uttrycka sin ilska och frustration över hur vissa människor beter sig. I samma veva markerar man att det inte är okej att bete sig så. Allt behöver inte handla om att föra fram givande diskussioner.

*KL*

Ok min tråd "Hårda Bud" är borttagen:eek:;) Det visste jag inte jag trodde att endera var ämnet ointressant :confused: eller så hade nån startat en annan tråd som "tog över" Hittade den (länkad i denna tråd) där jag läser att min tråd är borttagen :cry::D Jag som bara hann vara med till inlägg 5 eller nåt
Nä men allvarligt!! man kan ju få veta om en tråd blir borttagen tycker jag nog!!...

Någon berättade att tråden var upplåst en stund igår, alltså är den låst igen? Varför?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka