Det här med 90-dagars avgift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
L

Lina4ever

Hur vanligt är det egentligen att ett sto kastar efter 90 dagar? Svår fråga, men jag är lite nyfiken på hur stor betydelse det har om man betäcker med hingst med 90-dagars avgift resp. levande föl avgift.
Man vill ju minimera risken att få lägga ut 10.000 kr o stoet kastar...
Ni med erfarenhet???
/Lina :rofl:

Är inte så erfaren men, men.....

Procentsats har jag ingen aning om.....

Jag har haft 2 ston hitintills som varit konstaterade dräktiga på 90 dygn och sedan kastat av 12 betäckningar.

För att skydda sin egen investering vid 90 dygnsavgift är det bara att teckna en foster/fölförsäkring. Jag skulle inte våga chansa utan en sådan. Några hingsthållare låter faktiskt en försäkring ingå vid 90 dygn, men de flesta börjar att ta bort den tyvärr....

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har haft tre kastningar på femton betäckningar. Jag hade 90-dygnsavgift på en av dem, sådan tur var så gick fosterförsäkringen som ingick in och täckte den.

Ooops, blev lite fel! Av sexton betäckningar skulle det vara, + att jag har nr sjutton som fölar om en månad! :)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Jag ska inte betäcka något sto, men är bara nyfiken hur det fungerar att betäcka ett sto! :) Även hur priserna är fördelade. Förmodar...
Svar
6
· Visningar
1 191
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka