det hände en liten olycka

tezzie82

Trådstartare
jag var ute och red nyss och jag brukar alltid hoppa av och gå sista biten med hästen. skulle lägga upp stigbyglarna och spänna upp sadelgjorden och då tappade jag tyglarna :crazy: såklart hann jag inte få tag i dom innan han trampade på dom. han drog av sidostycket och bettet slog emot den ensamma tanden precis nedanför bettet! jag kollade och då blödde han lite precis bredvid tanden. den var iaf inte lös men gud så korkat! kan man göra något annat än att avvakta? han kunde äta ordentligt iaf. fy f#n vad jag är bombad, blir så arg på mig själv...

Sv: det hände en liten olycka

en olycka händer!

ha koll på tanden så den inte har spruckit, kanske hamnar skit där å blir inflammation... annars går det nog bara att avakta!
med lite tur så drog han ju bara i tandköttet så det började blöda, och sånt läker ju fort!!!

Av misstag lär man sig! Trösta dig med att nu är du en lite bättre hästägare än strax innan! Men som sagt - håll koll på tanden tillsvidare...

okej då håller jag bara noga koll på tanden då. självklart gör man ju misstag men detta var så otroligt klantigt av mig... har samma rutin varje gång jag rider, men huvudet var väl inte riktigt med idag. känns bara så hemskt att han fick ont pga mig.

Du kan ju strunta i att dra tyglarna över huvudet när du ska göra liknande saker, dra armen egenom tygln i stället, på så sätt minskar risken att du tappar tygeln...

Men håll koll på tanden tillsvidare. Hoppas det inte blir allvarligare

okej då håller jag bara noga koll på tanden då. självklart gör man ju misstag men detta var så otroligt klantigt av mig... har samma rutin varje gång jag rider, men huvudet var väl inte riktigt med idag. känns bara så hemskt att han fick ont pga mig.

eller så gör man som jag.... går in i hagen med två hästar å sen går man själv in i stallet (hagen är runt stallet) utan att stänga grinden efter sig :angel:

ja jag får nog börja göra så istället. man gör ju som man alltid har gjort tyvärr :o jag hoppas verkligen att det inte blir värre med tanden.

Messy: :rofl: hoppas att det gick bra. klantiga saker kommer man väl göra många gånger till...

Lätt hänt..
Min häst har trampat på sitt grimskaft många ggr när man står & betar, han tar alltid fram sitt ena framben och trampar då lätt på grimskaftet.. ( och jag får panik! Hänt med tyglarna med en gång men gick bra som tur var!!!:crazy: )
Det bästa är att sätta grimskaftet högre upp & ha koll hela tiden.

Det värsta var när jag släppte ut min häst först i hagen innan hans kompis, och inte stängde grinden direkt (han brukade alltid gå direkt & äta av höhögen i den hagen) och HAN SPRINGER UT UR HAGEN; BAKOM KRÖNET MOT STALLET IGEN ÖVER EN BILVÄG OCH JAG HÖR ETT SKRIII FRÅN BILEN!!!!:eek::eek::eek::cry::cry:

Mitt hjärta stannade... Skulle inte kunnat leva med att han skadat sig allvarligt men en högre makt var med oss:love: och han blev inte skadad, liten tousch på bakbenet och var okej!:love:

Men stacakren som körde fick ju en chock och jag mådde jättedåligt över mitt slarv....

Så lätt & lita på sina hästar lite mycket ibland!

eller så gör man som jag.... går in i hagen med två hästar å sen går man själv in i stallet (hagen är runt stallet) utan att stänga grinden efter sig :angel:

Jag har släppt ut hästarna i hagen och sedan gått in för att äta frukost (utan att stänga grinden). Tack och lov så har vi avspärrat mellan hagen och stallet så de kommer ingenstans om de kommer ut.

Jag har släppt ut hästarna i hagen och sedan gått in för att äta frukost (utan att stänga grinden). Tack och lov så har vi avspärrat mellan hagen och stallet så de kommer ingenstans om de kommer ut.

så klagade ens föräldrar på en när man inte stängde dörren efter sig när man var liten :angel:

jag gjorde ju det där TVÅ gånger (fast de stack bara en gång, andra gången kom jag på mig själv)...

Om det är ngn tröst har jag också gjort det två gånger (minst). Antingen har jag knappt varit vaken eller också upptagen av andra tankar.

Vid sådana här lägen är det bra om man tränat hästen att inte få panik så fort den sitter fast..

skillnad på att sitta fast och sitta fast... man knyter ju inte fast hästen liggandes i stallgången precis :angel:

flyktdjur...

Va? Varför skulle man knyta fast hästen liggandes i stallgången?

Hästen trampade på tyglarna och fick panik - vilket ledde till en kanske skadad tand. Tränar man hästen innan, att inte få panik så fort den sitter fast (i det här fallet med huvudet) så skulle den, om man har tur, snällt stå och vänta tills matte kommer och lossar.

sorry, svarade här men tänkte på ett inlägg i en annan "liknande tråd"...

då en häst hade fastnat i staketet och trillat omkull.... därav min stallgångsliknelse!!!

FÖRLÅT!!!!

Senast ändrad:

:rofl: :rofl: :rofl:
TACK!! Då är jag inte ensam! Stängde inte grinden efter mig o missade att den fjärde hästen stod kvar i hagen. Vet var här o skulle vaccinera o vi blev lika förvånade båda när det kom en pålle galopperande utanför stallet!

Det är sånt som händer o som tur är så lär man sig nåt av det! Det kunde varit betydligt värre, så klandra inte dig själv! Det var en olyckshändelse!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka