Det här med sexualkunskapsundervisning...

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Tänkte bara höra med er föräldrar vad ni förväntar er att era barn ska få med sig från mellanstadiet när det gäller sexualkunskap?

Jag läser till lärare och har nu min slutpraktik. Jag ska genomföra ett kärlek- och vänskapstema med sexorna, med start i morgon. Idag när jag uppmanade dem att skriva frågor lät jag dem kika i kropp och knopp böckerna för inspiration och sedan hamnade jag i ett timmeslångt samtal om allt mellan himmel och jord som rör sex, kroppen, kärlek och vänskap. Jag blev förvånad över att de visste så många olika uttryck men totalt saknade kunksap om dem. Tjejerna visst inte ens hur det här med mens går till, varför vi har mens och hur man bör sköta hygienen etc. De oroade sig över att inte räcka till när det gäller första kyssen och första samlaget.

Vi pratade en stund och det kändes väldigt avslappnat, även om det blev lite fnissigt ibland, och de verkligen sög till sig allt som små svampar! De började prata om sex och hur det praktiskt går till, de tog upp oralsex och undrade om man var tvungen att svälja och hur man annars kunde kontrollera det etc. Jag blev helt ställd att frågor om oralsex kom upp och visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det. Visst är det bra att de förstår vad det handlar om om de nu undrar, men samtidigt känner jag att de kanske är för unga för att prata om oralsex?! Eller vad säger ni? Hur skulle ni vilja att era barns lärare bemötte liknande frågor?

Jag försöker att hålla mig så objektiv som möjligt och det känns ju fel att säga "Nej, jag tycker att ni är för unga för det här så jag tänker inte besvara denna fråga". De kan ju ändå få fram info om de vill, det är ju inte så svårt. Tror till och med att de tar upp det mesta i kropp och knopp.

Det är också svårt att dra gränsen mellan vad som är privat och vad man kan prata om när det gäller tex första samlaget, när man fick mens själv etc. Det brukar ju ofta fungera väldigt bra att förankra det man pratar om i sig själv när det gäller lärandesituationer, men i detta ämne är det svårt. Självklart skulle jag ju inte prata om intima saker som inte rör någon annan. Vad säger ni kloka föräldrar om detta?

//Julia
 
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

De började prata om sex och hur det praktiskt går till, de tog upp oralsex och undrade om man var tvungen att svälja och hur man annars kunde kontrollera det etc. Jag blev helt ställd att frågor om oralsex kom upp och visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det. Visst är det bra att de förstår vad det handlar om om de nu undrar, men samtidigt känner jag att de kanske är för unga för att prata om oralsex?! Eller vad säger ni? Hur skulle ni vilja att era barns lärare bemötte liknande frågor?

Jag tycker att du gjorde HELT rätt! Dagens barn och ungdomar lär sig mycket. Och tidigt. Det bästa är att bemöta frågorna öppet och svara på de frågor de har. Om du hade sagt att "ni är för unga för att tala om detta" så hade de ju fortsatt undra. Undervisningen måste ju ändå vara menad för att de SKA få veta! Så skulle jag vilja att en lärare bemötte mitt barn.

Däremot så tycker jag det är mycket viktigt att om och om igen påpeka dels att man blir "byxmyndig" vid 15 års ålder (sen att en del är tidigare är en annan sak, men någonstans så tänker jag mig att det kan vara skönt för den/de som inte känner sig redo att veta att lagen faktiskt säger att jag inte är redo förrän tidigast vid 15) och - ännu mer viktigt- att man bara ska göra sådant som man vill göra när det väl blir dags. Att man aldrig ska "ställa upp" bara för att någon tjatar. Och att man har rätt att säga nej när som helst; även om man redan ligger naken bredvid någon i sängen. Gällande just det så tror jag det är viktigt att säga att "när ni är 15 eller äldre och träffar någon som ni vill ha sex med så....". Samtidigt så tycker jag inte man ska "propagera" för någon slags "avhållsamhet". Även mellanstadiebarn börjar ju prova kyssas, kramas, hångla (och kanske mer?). Så; det gäller nog att finna en balans där. Det är ju naturligt även för barn att börja prova på dessa bitar så att säga (med jämnåriga!)

Mycket viktigt tycker jag också att det är att försöka göra undervisningen inom ämnet neutral gällande den sexuella läggningen. Att akta sig noga för att säga "när ni tjejer träffar en kille som..." till tjejerna. Att istället använda ordet "person". Och att ta upp just sexuell läggning; att vi alla är olika. Så att inte någon som känner dragning till det ena könet sitter där och återigen får bekräftat att det är något fel på dem.

//förälder till en 4månaders pojke ;) :D
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

TACK för ditt svar! Det känns som att vi tänker helt lika. Jag påpekade flera gånger att det är viktigt att kunna säga nej, och att man aldrig ska göra något man inte vill eller något som inte känns helt okej.

Vi har planerat in att prata om sexuell läggning, och redan idag kom det upp lite. Vi pratade lite om homosexualitet och sedan kom frågan "vad heter det om man är normal då?" :eek: Det blev en bra diskussion iaf.

När det gäller det här med byxmyndig så kom det också upp. En tjej undrade om polisen skulle ta henne om hon hade sex innan hon var femton med någon som var äldre! Visst är det viktigt att påpeka att det finns en anledning till att man har satt en gräns (femton år), samtidigt så är det ju ganska vanligt att man har sex redan innan man fyllt femton. Själv var jag fjorton (skulle visserligen fylla femton om någon månad), men det viktiga är ju inte åldern utan att man känner sig fysiskt och psykiskt redo och vill dela detta fantastiska med sin pojkvän/flickvän. Att man känner sig trygg och att man kan säga nej om man skulle ångra sig (även under själva akten). Vi har en frågelåda och där fanns en lapp som det stod "får man ha sex innan man blir byxmyndig om man känner sig redo?". Är ovanstående ett bra sätt att svara på det, eller vad tycker du?

Tack igen för ditt svar!

//Julia
 
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

Ett tillägg till det som Björk skrev också: att inte bara förklara att man får säga nej när man vill men också att man alltid måste respektera ett nej. Jag vet att många min klass tyckte att "om man väl hade börjat så måste man ju slutföra" vilket i praktiken innebar att en tjej var hemskast i världen om hon gått med på att hångla men inte gå ett steg längre.

Jag håller också med Björk om att man inte ska predika avhållsamhet men att poängtera att man absolut ska vänta till man känner sig mogen och faktiskt vill ha sex, att det är okej att testa sig fram och att det inte behöver vara perfekt från början.

Jag tycker att du verkar hantera situationen jättebra! Angående hur privata saker du ska berätta så tycker jag inte att du ska relatera för mycket till dig själv. Vi elever tyckte att det var lite småjobbigt att få höra såna privata saker om lärarna för man ville liksom se dem som lärare endast. Sen kanske det inte är så sunt men vi tyckte i alla fall att det kändes lite obekvämt att veta alltför mycket om dem.

Jag är ju inte förälder men jag hoppas att det var okej att jag svarade ändå!
 
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

Självklart är det okej att du svarar! Jag håller med om det du skriver, det är jätteviktigt att poängtera att man måste respektera ett nej och att man absolut ska vänta tills man känner sig redo, trygg och säker!

Vad menar du med "en massa privata saker". Var går gränsen för dig? Ålder vid första kyssen, första samlaget, om det gjorde ont första gången, när du fick din mens etc?

Intressant att veta eftersom vi alla har olika gränser.

//Julia
 
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

Vi tyckte att det var lite sådär att få höra om den äldre NO-lärarens samliv med sin fru exempelvis, det kändes liksom obehagligt. Vad de använde för preventivmedel ville vi heller inte veta...

Ålder vid första kyss/samlag etc tror jag beror mycket på läraren om det känns okej eller ej, om det är en lärare man har förtroende för och känner sig bekväm med. Jag tror att du märker på gruppen vad som är lämpligt och inte. Däremot så tycker jag nog själv att läraren inte behöver berätta sådant om sig själv, jag ser inte riktigt poängen med det. Vi intresserade oss inte för lärarens erfarenheter utan försökte istället bara ta in så mycket information vi kunde och därför tror jag att det är bättre att tala i mer generella termer. Om någon frågar rakt ut "men hur var det för dig att..." så tycker jag att du ska känna efter vad som känns bäst för att berätta, hur personlig du vill vara.
 
Sv: Det här med sexualkunskapsundervisning...

Nej, jag kan förstå att man inte vill höra om sin lärares samliv, det skulle inte jag heller vilja! Jag kommer i håg en vikarie vi hade i sexan som skulle ha sex. och samlevnad med oss. Vi fick ställa frågor, men alla blev så personliga, typ "Stönar du när du har sex?", "hur låter du då?" och "vilka ställningar tycker du är bäst?". Läraren svarade faktiskt på det och stod framme vid tavlan och stönade!:eek:

Jag tänker nog som du och försöker hålla mig ganska objektiv. Om jag får personliga frågor så får jag känna efter, det är en go grupp och vi har bra kontakt, så det är möjligt att jag kan svara på några frågor iaf.

Tack för ditt engagemang!

//julia
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 562
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 490
Senast: Rosett
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 142
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 947
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp