Det här med magar

A

ang

Gammeln hade en foderstrupsförstoppning för ett tag sedan vilket har ordnat upp sig. Nu är han däremot lite dålig i magen av och till. Avföringen är oftast fast, men det rinner lite också.

Har läst mängder av gamla trådar, men inte blir jag så mycket klokare. Foderjäst vs bakjäst. Magtarm och Probimin, eller mera filmjölk eller proviva?

Vill inte ta bort kraftfodret, för det behöver han. I dag står han på maxgiva soja. Förut åt han Krafft Breed, och jag funderar på att byta tillbaka för då var det inte samma problem. Hur stor är risken att en fodersort "plötsligt" inte stämmer för hästen? Vad har ni upplevt?

Är det nåt jag totalmissar?
 
Kanske Gammeln skulle må bättre av lite redig husmanskost istället :D Flåt, kunde inte låta bli.

Jag skulle plocka bort sojan och köra Breed om han mådde bättre på det. Du har inte möjlighet att få tag på ett grovfoder med högre protein och blanda med det du har så du slipper ge så mycket kraftfoder?
 
*asgarv*

Håller på att undersöka grovfoder-delen, för det vore bra. Åtminstone kunde vi i så fall sänka kraftfodret. Men han är lite speciell - livet är fokuserat kring kraftfoderhinken, det riktigt lyser i ögonen på honom...
 

Liknande trådar

Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 128
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst har blivit lös i magen, avföringen är ju inte jätte rinnig om jag jämför och knappast det värsta jag sett men hon är inte bra i...
2
Svar
26
· Visningar
8 158
Senast: rocki
·
Foder & Strö Min häst har blivit lös i magen, avföringen är ju inte jätte rinnig om jag jämför och knappast det värsta jag sett men hon är inte bra i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: skaraborg
·
P
Foder & Strö Har funderat på att prova litet foderjäst på en av mina hästar som har litet problem med magen (tendens till att vara litet lös...
Svar
11
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp