det här med föräldrapenning är ju en djungel..?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

När ansöker man om föräldrapenning?
Är det under graviditeten eller när barnet är fött?


Man borde ju kunna skicka in papprena så fort man vet hur många dagar man vill ta ut och när man vet om man kan jobba hela graviditeten, får havandeskapspenning o.s.v..?

Jag skulle alltså kunna skicka in ansöka så fort jag fått svar om HP?

Vilken djungel..?? :confused:

Sen var jag inne på FK:s hemsida och "testräknade" på vad jag skulle få i FP :eek:

Sen skiljde det ju ganska mycket på att ta ut 20 eller 30 dagar i månaden..?
Man vill ju naturligtvis att det ska räcka längre, men man ska ju klara sig på det också..?
 
Sv: det här med föräldrapenning är ju en djungel..?

Bra fråga!!! Jag vet inte alls.. tycker allt verkar jätterörigt faktiskt.

Jag satt också och kikade lite grand där idag, och såg också vilken enorm skillnad det blev på 20 resp. 30 dgr. Bäst att löneförhandlingen går bra för mig i morgon. ;-)
 
Sv: det här med föräldrapenning är ju en djungel..?

corona skrev:
När ansöker man om föräldrapenning?
Är det under graviditeten eller när barnet är fött?

Vi var på informationsmöte på försäkringskassan. Där sa dom att det gick bra att skicka in pappren innan man fått barnet om man visste hur man ville vara föräldrarledig. Men det svåra i det är att veta när ens barn kommer! Då måste man ändå ringa och ändra i efterhand och med fk byråkrati så krävs det säkert papper till det också. Så jag valde att skicka in när barnen var födda trots att jag hade klart för mig hur jag ville vara ledig.

/Timsetim
 
Sv: det här med föräldrapenning är ju en djungel..?

Det är jätteknöligt. Man behöver inte ansöka om FP för hela den period man ska vara föräldraledig, utan man kan t ex välja att ansöka i tremånadersperioder och sedan söka på nytt. Det kan man sen lätt göra på nätet, om man skaffat elegitimation (vilket även är bra att ha om man ska beräkna antal dagar osv). En ytterligare faktor som ju spelar in är också om det är svårt att få dagisplats.

Här är det svårt att få dagisplats. Därför tar vi ut jättefå dagar i veckan (f n bara en dag i veckan) för att vi ska ha dagar kvar om vi måste vara hemma längre än beräknat (plus att det är bra att ha kvar dagar till framtida jular och somrar). Men OM vi får dagisplats när vi ansökt, kommer vi ju ha en massa dagar kvar vilket inte kommer kännas så himla kul - våra arbetsgivare blir nog lite lessna om vi inte jobbar (ja jag vet att jag inte ska bry mig om det och jag har också en väldigt förstående arbetsgivare, men man vill ju ändå vara lite snäll mot ens arbetsgivare också - om inte annat för ens egen skull också).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
620
Senast: Manji
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 796
Senast: Manji
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 964
Senast: KesoNeso
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 835
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp