Det här med att resa när man är gravid

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag och min man har blivit bjudna på en resa till Thailand av mina svärföräldrar! Problemet är bara att jag kommer att vara i v 30-31 när den planerade resan ska äga rum. Jag var hos barnmorskan idag och hon sa att hon absolut tyckte att vi skulle åka och att det inte finns några risker för mig eller barnet när det gäller flygning (stödstrumpor på bara så är det lugnt =). Jag vet att hemförsäkrningen inte tecknar någon reseförsäkring efter v 28, men jag har hört att man ska kunna täckna någon annan typ av försäkring... någon som har erfarenhet av det? De flesta resebolag ska tydligen tillåta resor fram till v 32-35 (ev med läkarintyg).

Jag har ju ingen aning om hur jag kommer att må, men jag hoppas naturligtvis att vi ska kunna genomföra resan! Är det någon som har erfarenhet av att resa så sent i gravidititen?

OT
Det här hör inte alls till ämnet, men idag var jag hos BM och fick lyssna på hjärtat igen och måste såklart dela med mig! 148 slag i minuten (168 förra gången), lät toppenbra! Jag har 0.3 kg kvar till min startvikt (är i v 17), livmodern går upp till naveln och jag mår prima!

//Julia
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Vad härligt med resa till Thailand!

För egen del så måste jag nog vara så tråkig och säga att jag inte hade åkt om jag var gravid i v. 31-32. Men så var jag också ganska nojig när jag var gravid, och hade skyhögt blodtryck (kollades för havandeskapsförgiftn. varje vecka)

Mitt råd är dock att låta försäkringsfrågan och din hälsa vara avgörande. Om det går att fixa försäkring och du mår bra så tycker jag du ska åka. Fråga dig också om du kommer att kunna njuta av resan, vad gäller mat, ligga på stranden, utflykter etc. - eller kommer du noja dig?

När jag var gravid (och det här kommer kanske låta konstigt) så insåg jag nästan inte att det var en liten bebis i min mage förräns i senare delen av graviditeten. Jag menar, jag visste ju rent faktamässigt, men första delen av graviditeten hade jag fullt sjå att orka ta mig igenom illamåendet att det tog ALL min energi! Jag var helt slutkörd och såg knappt ljuset i tunneln.

Men i samband med ordinarie UL och efterföljande tillväxt-UL och mer ordentliga kännbara fosterrörelser så "insåg" jag att det var en bebis i magen, då växte också min beskyddarinstinkt ordentligt. Så jag hade nog inte "vågat" åka så sent som v. 31-32. Men det är nog individuellt :)
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Vill inte heller vara en tråkmåns men jag kan säga att jag hade inte fixat en resa till ett varmt land i v 30. Jag klarade inte att det var varmt när jag var gravid. Orkade inte vara i solen alls. Satt med fötterna i kallvattenbad och bad om kyla de få dagar det var varmt förra sommaren.

Vi är ju alla olika så du kanske mår toppen men jag skulle inte ha åkt...
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

*kl*
OM du bestämmer dig för att åka så se till att ni har fullt avbeställningsskydd så att ni kan avbeställa om det skulle hända nåt.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag hade inte åkt. Är själv i v 28 nu, och resonerar som så här, att om man har OTUR och föder för tidigt redan nu eller om några veckor, kan man ju ha TUR också, så att bebisen ändå klarar sig. Den chansen känns ju mindre om man befinner sig i Thailand.

Men det är JAG som tänker så. Om du vill åka, så åk! Antagligen går det ju bra :)! Kolla bara med flygbolaget först - vissa tar tydligen inte ens emot höggravida passagerare, då de inte vill riskera att förlossningen startar ombord.

Lycka till med ditt beslut!
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

OT
Det här hör inte alls till ämnet, men idag var jag hos BM och fick lyssna på hjärtat igen och måste såklart dela med mig! 148 slag i minuten (168 förra gången), lät toppenbra! Jag har 0.3 kg kvar till min startvikt (är i v 17), livmodern går upp till naveln och jag mår prima!

Resefunderingarna lämnar jag till dom som är mer kunniga, men ville bara skicka en :love: ..

/C
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag hade inte orkat åka. Vi åkte till rättvik och classic car week när jag var i typ v. 25-28 och det var såklart men så gryyyymt jobbigt och då var jag ändå inte speciellt stor.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag stack iväg i femte månaden och det var jobbigt. Min kropp klarade inte av värmen alls. Jag samlade på mig vätska och låg som en strandad val men benen i högläge i skuggan hela dagarna. Kvällstid orkade jag röra lite på mig, men det var korta promenader.

Efter den erfarenheten känner jag att jag inte vill resa till något varmt land iaf under en graviditet.

Om du bestämmer dig för att åka håller jag med det som sagts, kolla det där med försäkring och se till att fixa avbeställningsskydd. Kolla även med flygbolaget i god tid att du får åka. Olika bolag kan nämligen ha olika regler gällande för hur långt gången man får vara för att åka med dem.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Resefunderingarna lämnar jag till dom som är mer kunniga, men ville bara skicka en :love: ..

/C

Haha precis vad jag också tänkte göra ;)

Så Freyja_bus, här kommer en från mig med :love:
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag hade inte åkt.... ifall ngt händer liksom.... sen pallade jag verkligen inte mkt så gravid.... men jag är ju inte du ;)

OM du åker, ta avbeställningsskydd, se till att du och bebis är försäkrade för alla ev komplikationer.... och drick mkt (vatten) och ta det lugnt :P
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

KL
Känner du dig pigg så åk. Visst könns det bättre att vara hemma om något skulle ske. Men Thailand har en av världens bästa sjukvård.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Men Thailand har en av världens bästa sjukvård.

Det fick vi också höra när vi åkte till Thailand, både från researangören och av människor som upplevt sjukvården där :)
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Kolla vad det flygbolag du ska resa med har för regler, det är det man får rätta sig efter iaf. Jag har åkt utomlands som gravid, dock inte så sent som v 30 (tror jag, jag minns inte riktigt). Det som var jobbigast var att sitta nedpressad i en flygstol, i övrigt levde jag som jag gjort hemma. Dock var det en graviditet där jag mådde bra hela tiden.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag var fräsch i vecka 30 och skulle inte haft problem med att åka då. Däremot så skulle jag fega ur av andra skäl. Dessutom var jag då inte så intresserad av så mycket annat :angel: Tankarna for bara iväg till bebisen hela tiden och det mesta annat kändes så oviktigt. Men jag skulle avundsjukt se på de som vågade sticka iväg och roa sig och sen när de andra kom hem igen och jag fortfarande mådde bra så skulle jag ångrat mig att jag inte följde med :D
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag var på Kreta för tusen år sedan, gravid i vecka 30 och det gick utmärkt :D

Vi lärde känna ett lite äldre par som var supergulliga, mannen grävde en grop åt mig i sanden så jag kunde ligga på magen och sola :rofl::rofl:

Mår du bra för övrigt så ser jag inga hinder för att du inte skulle kunna åka.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Grattis till graviditeten och att allt är bra!
Tyvärr är jag också en sådan tråkig som tänker på alla hinder. En kompis till mig åkte med sin syster till Kanarieöarna runt vecka 28. Hon fick under flygresan dit en blodpropp i benet och fick tillbringa hela tiden där nere på sjukhus, dessutom längre än planerat.
Varken hon eller familjen har haft problem med proppar tidigare och läkarna trodde att det berodde på stillasittandet under flygresan. Men man kanske kan sitta med fötterna högt eller promenixa på planet under en sådan långresa.
Dessutom som någon skrev så hade jag när jag väntade första barnet varit så fokuserad på det att jag inte fått ut så mycket av en Thailandsresa.
Men som alla skriver kolla vad flygbolagen säger och försäkringen.
Om svärföräldrarna kan vänta med resan ett år är det ju många som tycker det fungerar utmärkt med små barn i Thailand.

Lycka till!/Alanis
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Skulle aldrig rest en så lång resa, tyvärr, reste själv endast till Bremen, och det var hemskt med 1½ timmes flight.

Svårt att säga, du vet ju inte alls status på hur du mår då.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Skulle heller inte åkt. Under bägge mina graviditeter så har jag haft en jobbig period runt v 30, mått sämre då än något senare runt v 35, jag skulle inte haft nån glädje av en semesterresa då. Att dessutom sitta på ett plan så länge utan att kunna sträcka ut i ryggläge hade inte varit nåt för mig under andra halvan av graviditeten.
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

kl

Tack för era svar!

Jag har ju funderat mycket i de banorna som de flesta av er gör. Jag vet ju inte hur jag kommer att må vid den tiden, men jag är iaf ingen orolig själ. Jag tänker att det är flygresan som är värst, att sitta stilla så länge i en trång stol kan inte vara roligt (det är det ju inte ens som ogravid!).

Hur som helst, blir resan av så tänker vi naturligtvis ha avbeställningsskydd och en försäkring som täcker ev sjukhusvistelse.

Vi får fundera mera helt enkelt! Det är ju sjukt trist att behöva tacka nej...

//Julia
 
Sv: Det här med att resa när man är gravid

Jag säger som de andra, avbeställningsskydd och försäkring som täcker alla graviditetsrelaterade besvär måste vara spikat till hundra procent innan du ens börjar tänka på de fysiska faktorerna..

Jag reste till London i v 21-22. Flygresan var inga problem (bara några timmar), men jag började få foglossning i v15 redan och den var rejäl då.Väldigt jobbigt. Jag skulle nog dragit mig för en resa tio veckor senare dock, jag var stor, less och otymplig (jag trodde aldrig det skulle bli så jobbigt, men det blev det..), min dotter började göra utbrytningförsök från magen redan i v30 (avstannades på förlossningen med bricanyl flera ggr) och kom slutligen ut i v36, trots en historik av övertid i släkten...

Självklart är det trist att behöva tacka nej. Varför erbjuder de er en resa när de vet att du är höggravid då? Kunde den inte planeras in tidigare alternativt senare, när er bebis är några månader gammal, då kan ni ju ta med henom?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är resan bokad och ingen återvändo finns... :eek::):D:eek: Den 28 oktober åker vi till Thailand i två veckor (phuket) för att...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp