Det här med att döpa föl utan ett stuterinamn?

-Catherine-

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på detta känner jag :(

Här är mitt dilemma:
Våren 2013 fick jag mitt första föl (shetland), en hingst som jag döpte till Abigor af Prästmyren. Prästmyren efter gården han föddes på.
Jag hade inget stuterinamn registrerat men SSS protesterade inte och jag fick namnet godkänt i passet.
Men nu är det som så, att jag våren 2015 har planerat två föl till (också shetland) och då verkar det som att det kan bli lite mer motstånd när det kommer till att döpa fölen. Jag vill ju gärna ha med af (eller av) Prästmyren i de nya fölens namn också, men om jag förstått reglerna rätt så kommer det inte att godkännas om jag inte har det registrerat som stuterinamn.

Detta kan jag iofs acceptera & förstå...MEN..när jag läser på angående registrering av stuterinamn, då förstår jag det som att man inte får registrera ett sådant förrän efter det tredje fölet.
Stämmer detta eller har jag missuppfattat ngt?

Jag vill ju så gärna att fölen skall ha samma "efternamn", men reglerna runt registreringen av stuterinamn blir isf lite utav ett moment 22 i mitt fall :(
 
Ja du har missuppfattat.
Surfa in på spaf.se, skriv ut blanketten som gäller ansökan om stuterinamn, skicka in och vänta ;)

Vi paxade vårt förra året, inga föl än ;)
 
Men ah, så skönt att jag missuppfattat då! :D
Då skall jag titta in på spaf och skriva ut blanketten.

Tusen tack för svar! :bow:
 
En följdfråga dock:

När jag ansöker, räcker det med att registrera "Prästmyren" som stuterinamn, eller måste jag ha "af" med före för att få använda det i namnet?
Det låter ju lite konstigt med Stuteri af Prästmyren tycker jag :p
 
En följdfråga dock:

När jag ansöker, räcker det med att registrera "Prästmyren" som stuterinamn, eller måste jag ha "af" med före för att få använda det i namnet?
Det låter ju lite konstigt med Stuteri af Prästmyren tycker jag :p

Vet inte, kolla listan med alla namn och leta upp typ Jäboruder som ju använder af också :)
 
För ganska många sedan var man tvngen att ha ett visst antal uppfödningar på sitt samvete (5 tror jag) för att få regga stuterinamn. DÅ var det möjligt att lägga till stuterinamnet i efterhand på de avkommor som föddes innan stuterinamnet reggades.
Möjligheten till sådana namnbyten försvann när passen kom och då fick man också ta bort regeln om ett visst antal födda föl.
Så det går bra att ansöka nu.

Jag har själv ett gäng föl födda här, som inte har mitt stuterinamn, lyckades bara lägga till det på en av dem som jag själv ägde när regbeviset byttes mot pass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp