Det finns ingen som helst ursäkt

Migo

Trådstartare
För att medvetet avla på rena, ofta handikappande, missbildningar av estetiska och egoistiska skäl. Vad har hundindividerna för nytta av de intryckta nosarna, stora mängderna hud och hårt rullade svansar? INGEN ALLS! Däremot är det hundarna som lider när estetiken får gå före funktion och hälsa. Fruktansvärt är bara förnamnet.

Att SKK själva säger att viss påverkan på andningen inte ska påverka bedömningen på utställning är vansinne!!

http://www.youtube.com/watch?v=yPs6BM0sw8k

Sv: Det finns ingen som helst ursäkt

Just i dag får jag tårar i ögonen när jag läster det här. Självklart så håller jag med dig om detta annars också.
Men jag har ju en mops. Och sista månaden har jag märkt hon fått svårare med andningen. Jag har sett vissa tecken, märkt att hon på våra promenader snarkar mer (gör hon annars inte i detta vädret som är nu)
Hon kan ibland få snarkattacker (svårt förklara vad hon gör) och jag har kommit på att lyfter jag upp henne som ett äldre barn så slutar det.
Detta har hänt kanske 1-2 ggr i månaden förut, nu händer det varje dag :( I går började jag verkligen reagera, för då tror jag det hände 3-4 ggr.
Jag har också märkt när hon sover att hon lyfter på huvudet i bland, för liksom "rätta" till så hon får bättre med luft.

Så just nu är jag orolig. Operera kan man göra, men försäkringsbolagen ersätter ju inte sånt här (men ska ändå ringa och prata med dom). En op går på ca 30 tusen :(

Pratat med min vet i dag, ska träffas på måndag så hon får kika ner i halsen och se hur det ser ut..

(Behövde skriva av mig lite, så passade bra att låna din tråd. Hoppas det var ok? )

Och lite mer ang det du lagt in. Det är för jävligt. Jag har sista dagarna suttit på nätet och läst och även sett olika filmer om detta med korta nosar. Och man blir bara så gråtfärdig och arg :cry::rage:
De kortnosade hundarna ser ju faktiskt ut precis som en vinthund i svalget. Säger sig ju själv, hur ska allt detta få plats i en liten mopshals/nos :mad:

Fruktansvärt, det är så att man skäms över att vara människa. :(

Funktionen och sundheten ska vara det allra viktigaste hos en hund. För min del skulle man gärna få lägga in ett sorts användbarhetsprov även på utställningarna i samband med ringbedömningen, för mej veterligen har alla hundar från början haft en uppgift, något de är skapta för.

Det är sorgligt att se dessa hundar, jag har själv haft stora problem med astma och vet hur det känns att inte få luft. Inget jag vill att något djur ska behöva uppleva..:(

Mvh Domino_s

Fruktansvärt, det är så att man skäms över att vara människa. :(

Funktionen och sundheten ska vara det allra viktigaste hos en hund. För min del skulle man gärna få lägga in ett sorts användbarhetsprov även på utställningsraser, för mej veterligen har alla hundar från början haft en uppgift, något de är skapta för.

Det är sorgligt att se dessa hundar, jag har själv haft stora problem med astma och vet hur det känns att inte få luft. Inget jag vill att något djur ska behöva uppleva..:(

Mvh Domino_s

Åtminstone tycker jag man borde bedöma hundens hållbarhet/funktionalitet även på utställning. Alltså typ "är den här hunden byggd på ett sätt som gör att den kan bete sig som just en hund", för att undvika den här "hets-aveln".

För övrigt kan jag ju bara hålla med er alla. Det är inte okej, det är inte försvarbart. Det är förj*vligt hur många raser som har förstörts/håller på att förstöras.

instämmer i mycket av det ni säger men man ska ändå komma ihåg att att de "fel" som gjorts i avelsarbetet gjordes för mååånga år sedan tar det en hel del tid att rätta till.

Det är också så att många av dessa raser funnits långt innan vi hade stängda stamböcker. De flesta raser har funnits länge. Däremot har rasstandarden inte funnits lika länge.

Trots allt vill jag tro att de flesta uppfödare är medvetna om sina rasers problem och faktiskt arbetar för att förbättra och på sikt få bort många av de rasbundna problemen men det går inte över en natt. Det som vi som hundägare kan göra är ju att vara noggranna i vårt val när vi köper valp. Med noggrann menar jag att föräldradjuren är sunda, har klarat de hälsotester som de ska ha klarat - för mig är det faktiskt viktigare än om de är champions. Att vi vänder oss till seriösa uppfödare och inte stödjer "buskavel".

Idag har vi större möjligheter än vad man haft tidigare och kartläggning av hur olika sjukdomar/problem nedärvs är större än tidigare osv.

13.41 :crazy:
Kan tycka att ev nivå 1 och def nivå 2 bör leda till diskvalificering från utställning.

Finner inga ord. Jag blir så arg. Hur kan det gå så långt? Samma sak med räkschäfrarna som inte kan gå, perserkatter som inte kan andas... människor som bara vill ha medaljer och varken ser eller hör eller begriper. De skulle inte få ha djur.

..det skulle finnas en RIKTIG veterinärbesiktning på hundar som ska ställas ut , ut med dom som inte klarar det

Jag gissar att det är ett sätt att få bort de värsta avarterna utan att stöta sig med alltför många inblandade. Genom att inte ta i med storsläggan direkt kanske man faktiskt lyckas få många med sig och genomföra en första förändring som efter ett tag kan ha banat väg för mer genomgripande åtgärder.

Är problemen väldigt stora i en ras och man drastiskt minskar på avelsbasen genom att slå ner väldigt hårt på detta får man förmodligen andra problem i stället. Om man mer eller mindre helt vill stoppa avaln av en ras är det knappast en uppgift för SKK utan snarare Jordbruksverket.

Off topic kanske, men jag sitter just nu och begrundar att mamman till min hund faktiskt har diskvalifiserats på utställning då den stackars hunden (jaktgolden i toppkondition) var utmärglad och säkert full av mask! Så tyvärr går det nog inte att lita på att hundköpare tar de sakkunniga domarnas bedömning på tillräckligt allvar för att undvika att köpa avkommorna till dessa hundar, jag tycker ju tom själv att jag vet bättre! :D

Det hade varit toppen. En oberoende, omutbar veterinär.

"Meddelande till deltagare: Samtliga tävlande diskvalificeras pga andningsproblem. Vänligen lämna ringen."

Inga långnosar? Ingen tävling. Inga sålda valpar. Ingen avel. Bye bye.

Frågan är hur många hundar som egentligen diskvalificerats sedan dessa domaranvisningar infördes och hur många hundar som åtminstone fått nedslag på andningsproblem.

Är problemen väldigt stora i en ras och man drastiskt minskar på avelsbasen genom att slå ner väldigt hårt på detta får man förmodligen andra problem i stället. Om man mer eller mindre helt vill stoppa avaln av en ras är det knappast en uppgift för SKK utan snarare Jordbruksverket.

Om en ras är så illa däran att den riskerar att försvinna om man tar bort individer som inte kan andas normalt från avelsbasen, så kanske man ska låta rasen försvinna.

Fruktansvärt :(

Mådde dåligt av att se flera av hundarna på filmen :(

Kan bara hålla med...

Det finns självklart uppfödare som försöker avla på friskare hundar, men att utgå från en hundras där majoriteten av hundarna är sjuka och samtidigt försöka följa en rasstandard som inte är förenlig med god funktion och hälsa känns som ett helt omöjligt och idiotiskt projekt. Fransk bulldogg klubben länkar på sin hemsida till en artikel om andningsproblemen inom rasen skriven 1989. Hur många fler generationer av hundar ska rimligtvis behöva lida innan man ger upp?

Om en ras är så illa däran att den riskerar att försvinna om man tar bort individer som inte kan andas normalt från avelsbasen, så kanske man ska låta rasen försvinna.

Ja men precis, jag fattar inte heller det där konstiga argumentet.

"Det hade inte funnits några individer att avla på om vi tog bort alla" (med t ex andningsproblem, värdelösa höfter & ryggar, eksem, ögongrejer osv).

Det är väl JÄTTEBRA!! tänker jag, inga fler sjuka valpar. Nej då, det är jättedumt, tycker andra. Öh. Jaha.

Frågan är hur många hundar som egentligen diskvalificerats sedan dessa domaranvisningar infördes och hur många hundar som åtminstone fått nedslag på andningsproblem.

Jag arbetar som ringsekreterare och det är väldigt olika hur mycket domaren slår ner på det som poängteras i domaranvisningarna för det är bra mycket mer än andningsproblem som det gäller.

Kanske inte så konstigt då det ju är olika hundar vid olika tillfällen MEN de allra flesta domarna tar upp de problem de sett den dagen både i utvärderingen som de ska skriva för hela rasen de bedömt men också i enskilda kritiker. Det blir lägre pris med motiveringen att det är det eller det problemet. Kanske skulle de skriva hårdare, kanske ännu mer avdrag på kvalitetspriset men redan ett avdrag är ju en markering.

Det är ganska spännande att se ägarna när detta fungerar. Deras hund är det minsann inget fel på - det är domaren det är fel på eller på oss ringsekreterare. Förnekandet bland ägarna är stort och det är nog där vi måste få till den stora ändringen.

Jag arbetar som ringsekreterare och det är väldigt olika hur mycket domaren slår ner på det som poängteras i domaranvisningarna för det är bra mycket mer än andningsproblem som det gäller.

Kanske inte så konstigt då det ju är olika hundar vid olika tillfällen MEN de allra flesta domarna tar upp de problem de sett den dagen både i utvärderingen som de ska skriva för hela rasen de bedömt men också i enskilda kritiker. Det blir lägre pris med motiveringen att det är det eller det problemet. Kanske skulle de skriva hårdare, kanske ännu mer avdrag på kvalitetspriset men redan ett avdrag är ju en markering.

Det är ganska spännande att se ägarna när detta fungerar. Deras hund är det minsann inget fel på - det är domaren det är fel på eller på oss ringsekreterare. Förnekandet bland ägarna är stort och det är nog där vi måste få till den stora ändringen.

Avdraget är väl tillräckligt stort när hundägarna bara kommer och visar upp friska hundar som tex kan andas för att det inte är värt att visa något annat?

Även om ett avdrag är en markering så blir det ju lätt - jaja men det får ju "alla" i rasen så det är inget att bry sig om.. :meh:

Just i dag får jag tårar i ögonen när jag läster det här. Självklart så håller jag med dig om detta annars också.
Men jag har ju en mops. Och sista månaden har jag märkt hon fått svårare med andningen. Jag har sett vissa tecken, märkt att hon på våra promenader snarkar mer (gör hon annars inte i detta vädret som är nu)
Hon kan ibland få snarkattacker (svårt förklara vad hon gör) och jag har kommit på att lyfter jag upp henne som ett äldre barn så slutar det.
Detta har hänt kanske 1-2 ggr i månaden förut, nu händer det varje dag :( I går började jag verkligen reagera, för då tror jag det hände 3-4 ggr.
Jag har också märkt när hon sover att hon lyfter på huvudet i bland, för liksom "rätta" till så hon får bättre med luft.

Så just nu är jag orolig. Operera kan man göra, men försäkringsbolagen ersätter ju inte sånt här (men ska ändå ringa och prata med dom). En op går på ca 30 tusen :(

Pratat med min vet i dag, ska träffas på måndag så hon får kika ner i halsen och se hur det ser ut..

(Behövde skriva av mig lite, så passade bra att låna din tråd. Hoppas det var ok? )

Och lite mer ang det du lagt in. Det är för jävligt. Jag har sista dagarna suttit på nätet och läst och även sett olika filmer om detta med korta nosar. Och man blir bara så gråtfärdig och arg :cry::rage:
De kortnosade hundarna ser ju faktiskt ut precis som en vinthund i svalget. Säger sig ju själv, hur ska allt detta få plats i en liten mopshals/nos :mad:

Usch jag lider med dig, det är inte kul när ens älskade vän inte mår bra :(

Men får jag fråga om du har några tankar framöver?
Kommer du att skaffa en liknande/likadan hund igen? Varför/varför inte?
Hur gick tankarna när du skaffade hunden, var andningsproblem något du tänkte på då?

Till TS:
Jag håller med om att mycket är stört och inte borde få finnas.

Att viss påverkan på andningen inte ska påverka bedömningen på utställning är helt galet! O_o :eek: :mad: :banghead:
Tycker också att SKK är väldigt lama när det gäller att ta tag i problemen.
Hur problemen dessutom beskrivs på SKK gör iaf att jag tolkar det som att många raser med betydande fel sopas under mattan och "vissa" kan ha det när det är rent av är vissa som kan vara nästan friska och fräscha...

Det gör ju att det blir jättesvårt för en ovetande hundköpare vad den egentligen köper.
Hade jag introducerats för tex en Mops när vi skulle skaffa hund hade det nog blivit en sån för att vi inte förstod bättre och jag har ju svårt att tänka mig att en uppfödare skulle upplysa om hur stora problemen faktiskt är...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka