Det finns ingen som helst ursäkt

Sv: Det finns ingen som helst ursäkt

Kl

Det är så hemskt att detta får fortgå. Jag kan INTE förstå hur man står ut med att ha en hund eller avla på en hund som inte får luft. Jag hade stressat ihjäl mig för hundens skull.

Usch jag lider med dig, det är inte kul när ens älskade vän inte mår bra :(

Men får jag fråga om du har några tankar framöver?
Kommer du att skaffa en liknande/likadan hund igen? Varför/varför inte?
Hur gick tankarna när du skaffade hunden, var andningsproblem något du tänkte på då?

...

Jag har gillat rasen sen jag var ca 18 år, är 48 år nu :nailbiting:
En kompis till mig hade en mops, och jag var ibland hundvakt åt den hunden. Men har inget minne av hur andningen var på rasen då. Men har kort på henne, ska kika hur nosen såg ut då..
Så alltså sen 18-års åldern har jag varit intresserad av rasen. men var bestämt att sån avel ska jag inte gynna, aldrig i livet.
Och de tankarna höll jag ända till jag köpte den här tjejen -07. Jag kunde liksom inte släppa tanken på mops.
Hittade en uppfödare jag fastnade för och hämtade då denna gulliga varelsen :love:
Hon var med på alla promenader under flera år. Vi skojade om att en mer vältränad mops finns nog inte. Men många vet att mopsar är väldigt aktiva i unga år och det kan avta när de blir äldre (visste jag inte då), jag menar att de inte låter mycket i unga år..
Jag fick tankar på avel, men fick reda på att en syster till min hade kroksvans så det blev inte aktuellt. Blev inte informerad av uppfödaren av detta. Visst inget fel på min, men jag ville inte det skulle finnas något fel bakåt, inte sånt som förekommer i rasen.
Så jag köpte faktiskt en till :crazy: Hon fick ett fel som fick opereras, så där var avel heller inte aktuellt. Då la jag mops på hyllan, två mopsar, en frisk men med syskon som hade fel och en som hade fel.
Tog kontakt med den sista mopsens uppfödare och sa att detta var ärftligt. Men eftersom vet hade skrivit att till 99% var detta medfött, men 1% kunde ju såklart vara att hon skadat sig. Så tog uppfödaren och lyssnade på den 1%, så jag vet att mamman haft en kull med valpar till.

Tog kontakt med rasklubben och berättade om båda mina mopsar. Men faktum är att man skulle få slå sig blå :banghead: om de vill lyssna. Vet många som har samma erfarenhet.
Jag hade en lång diskussion, med många mail om mina hundar och rasens avel. Det slutade med att jag inte fick svar..

Så, för mig är vår mops en sällskapshund :love:

Tänk, en mops med lång nos och som andades normal. Det vore härligt, för som sagt, de är så härliga och mysiga :love:

instämmer i mycket av det ni säger men man ska ändå komma ihåg att att de "fel" som gjorts i avelsarbetet gjordes för mååånga år sedan tar det en hel del tid att rätta till.

Hur många år sedan är "måååånga år" tycker du?

Jämför man hundarna idag med hur de såg ut för ca 50-100 år sedan så är många eller nästan alla värre idag än då.

Fast det är inte SÅ många år som de flesta av raserna sett så totalt osunda ut. Titta på bilder från till exempel 60-talet (ok, det är ganska många hundgenerationer men ändå) så ser de betydligt sundare ut även om det är ännu bättre vid förre sekelskiftet.

*KL*
Jag tycker helt klart att man skall öppna stamböckerna för de flesta raserna och jobba mer för inkorsning av andra, sundare raser. Det görs i alldeles för liten mån!

Men det behöver inte bara vara osundhet som syns som folk stoppar huvudet i sanden för. Cairn är en i stora drag frisk och sund ras men har problem med njursjukdomen renal dysplasi (tidigare kallad PNP).
Enda sättet att diagnostisera sjukdomen är en njurbiopsi vilket innebär ett stort ingrepp eller obduktion.
Låter folk bli att obducera sina hundar? Ja, naturligtvis. Det som inte syns finns inte...
Skroffan gjorde en biopsi i våras där det tydligt framkom att hennes njurfel är medfött och ärftligt, de kunde dock inte till 100% säkerhet säga om det var renal dysplasi eller inte men det är troligt.
Bryr sig avelsrådet och uppfödaren? Nej, för PNP är ju inte konstaterat. Att det sedan finns en förvärvare för PNP fem gånger om i Skroffans stamtavla "spelar ju ingen roll" :banghead:.

Grana: fy vad tråkigt att höra :(.

instämmer i mycket av det ni säger men man ska ändå komma ihåg att att de "fel" som gjorts i avelsarbetet gjordes för mååånga år sedan tar det en hel del tid att rätta till.

Hur många generationer av lidande hundar är det berättigat att avla fram?

Man undrar om folk håller på enbart av egoistiska skäl? De verkar ju varken bry sig om rasen i stort eller sina egna individers välmående:crazy:

Jag tycker det är fel att ens döma hundar med stora hälsofel, oavsett om det beror på dålig avel eller dålig uppfödning. Vi var på My Dog för flera år sedan med två av våra, minstingen blev BIS2 valp så vi var "tvugna" att stanna kvar för bedömningen och såg ju då de andra raserna som kom in.

Jag reagerade väldigt starkt på en 1-årig labbe som var så fet att den hade valkar och vaggade in i ringen! :wtf: Hur i helskotta kan man döma upp en hund som är övergödd? Jag har sett många labbar och vet hur en hund i bra hull ser ut, den där var fet. :cautious:

Hur många generationer av lidande hundar är det berättigat att avla fram?

Synen på hundar för 50 år sedan och idag är liksom kunskapen väldigt olika. Mycket av den genetiska kunskap vi har idag har 10-15 år på nacken. Många gånger den kunskap vi behöver för att kunna åtgärda det som skedde för 50-100 år sedan och som är ok i många länder fortfarande. Sen - kortnos i sig är inget vi avlat fram nu - många av de raserna är mycket äldre. Däremot har tidigare generationer avlat på extremer med de resultat vi ser idag. Lidande hundar ska du inte avla på - så enkelt är det men då får man också sluta köpa dem. Så länge det finns en marknad kommer det att avlas och om vi i Sverige slutar avla försvinner våra möjligheter att påverka.

Varför är det då ingen utställare som kontaktar arrangörerna och klagar där och då på plats?

Jag ser det inte riktigt som min sak att springa runt hos olika domare i ringarna på ex vis My Dog eller Stora Stockholm, i synnerhet när jag inte själv ställer de raserna. Skulle jag hoppat in i BIS-ringen och läxat upp domaren att han gjorde fel? O_o

Ja det är väldigt konstigt när djurskyddslagen säger en annan sak.
En period (kanske är så fortfarande) var det vissa raser (tror engelsk bulldogg var en) som slapp hd-röntga och istället skulle röntga luftstrupen då så många individer var belagda med höftledsdysplasi. Veterinären skulle då, i samband med hunden, lyssna på lungorna och välja på en skala 0-5 där 0 var normal andning och 5 såna hundar som knappt får luft. Det var inte någon hund av dessa raser våra veterinärer där jag jobbade kunde sätta 0, varpå djurägarna blev arga för "det är ju normalt för rasen"....suck...

Kl

Det är så sorgligt att jag inte kan sätta ord på det :( även inom "min" ras förekommer en del som verkar tystas ner, även om den i det stora hela är en förhållandevis frisk ras än så länge. Den är på engelska kennelklubbens watch list där det varnas för långa ryggar och överdriven päls. Sedan har vi ju addison och SLO och jag hör om flera med sköldkörtelrubbningar, men oficiellt talas det inte om sjukdomar. Dock hade rasklubben en enkät för något år sedan som publicerades i klubbtidningen och det var överraskande.

Jag vet för lite om avel och genetik för att uttala mig egentligen, men det finns en gren av rasen som avlats endast på arbete (hundar som.inte alls varit med om "återskapandet" av rasen där de började förvandlas till en utställningshund och samtidigt blev erkänd som kennelklubbsras), utanför de kennelklubbsregistrerade hundarna. Att mönstra in (fler, stamboken är stängd i de flesta länder) av dem i rasen kan kanske vara något av en lösning. Men det är tabu att tala väl om det och en svensk uopfödare som vågade använda en inmönstrad hane blev bildligt talat lynchad av både ordföranden och många uppfödarkollegor, där de sände protestlistor mot att valparna skulle få registreras bland annat. Så mycket för kampen mot en friskare ras ...

Senast ändrad:

Har själv tittat efter en ren sällskaps hund som nästa hund och inte är det många som är friska :(.

Varför inte införa ett jobb prov/fys test av något slag som hundarna skall klara för att kunna få bli utställnings champion.

Om nu avels basen blir för liten om man tar bort alla sjuka djur kan man ju ta in andra raser.
Har själv smålandsstövare som är liten till antal och har problem med epilepsi och för att få friskare stam kan man även använda utvalda schillerstövare utan problem får dom både göra jaktprov, rr test och utställning (i alla fall på dom som arrangeras av stövarklubben).

Är klubben inte villig till att göra sin ras friskare så borde rasen förbjudas i sverige.

Det skulle ju räcka med ett konditionsprov i stil med SBKs. En mil i friskt promenadtempo, i normalt svenskt sommarväder.

kl

Vi får inte glömma att SKK faktiskt satt ner foten. För några år sedan flaggades det för registrerings o utställningsförbud för den Napolitanska Mastiffen om inte trenden vände.
Tyvärr vart SKK sura på Djurskyddet i Skåne (?) när de ville ha avelsförbud på Shar Pei.

Om en ras är så illa däran att den riskerar att försvinna om man tar bort individer som inte kan andas normalt från avelsbasen, så kanske man ska låta rasen försvinna.

Ja, det är väl ungefär så jag tycker också, men jag förstår om en organisation som i princip representerar uppfödarna av raserna inte utan vidare tar ett sådant beslut. Dessutom antar jag att de inte kan agera helt oberoende av hur motsvarande organisationer i andra länder hanterar problemen. Frågan är om det ens skulle hjälpa hundarna, tror att det snarare skulle bli ännu mer avel med oregistrerade hundar. Jag tror (utan att ha minsta fakta som grund) att sådan avel förmodligen inte driver fram extremvarianter på samma sätt som utställnlngsavel, men jag tror inte att det i grunden leder till friskare hundar eftersom ingen håller koll på anlagsbärare för ärftliga sjukdomar.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att det inte verkar som om djurskyddslagen används mer än möjligen i något enstaka fall.

Nej det gick inte igenom. Istället startade SKK ett avelsprojekt angående ögonen. Nu ska de samla data om hur många hundar/valpar som måste kirurgiskt påverka ögonen innan de kan gå vidare.

*kl*

Det som tar tid med avelsarbete gone wrong är inte att hundarna är så förstörda att det tar massor på massor av generationer för att föda fram bättre hundar. Det finns en hel del individer som uppfödare kan välja att avla på istället. Det kan man tydligt se genom t. ex. inkorsningar av pinscher och schnauzer från Finland där valparna från fjärde generationen har blivit champions. Fyra generationer för att få tillbaka en rastyp är inte många år!! Kan de lyckas med två olika raser förstår jag för mitt liv inte hur man kan påstå att det inte går INOM en ras. Detsamma ang. shar pei som man kan läsa på

http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2013/11/sharpei-eyes-have-it.html

där en uppfödare plötsligt lyckats inom väldigt kort tid att få valpar med väldigt öppna och fina ögon efter att få utsått en del kritik. Lustigt va hur avelsarbetet går snabbare när man blir utpekad på en global nivå?

Nej, det som tar tid är uppfödarnas och valpköparnas idé om vad som är sunt och vad som är attraktivt att köpa. Så länge det finns uppfödare och valpköpare som tycker att det är normalt för raser att vara rädda, andas som en badanka under vatten eller halta genom halva uppväxten för att de har ett knä som åker ur led så kommer vi alltid att ha denna avel. Det finns absolut ingenting som felfri avel där alla hundar är friska och kommer få friska valpar men vissa raser är verkligen långt ifrån räddningsbara i dagsläget. Främst för att uppfödarna vägrar släppa sin idé om rasens standard.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka