Sv: Det dyraste ni har köpt...
Får se om jag kommer ihåg rätt nu då
Inga bilder tyvärr eftersom det mesta är sålt eller inte används längre vid det här laget sen förra hästen såldes.
*Träns
Heh, har bara köpt 2 träns öht vad jag kan komma ihåg (om inte kapson, sidepull och dylikt räknas) och det "dyraste" av dom kostade 3-400:- utan tyglar iaf
men det har hållt sig väldigt fint och fräscht och jag har köpt diverse nosgrimmor/pannband till. Dyraste pannbandet kostade lika mycket som mitt andra träns = 250:-
Det "dyraste" var märkeslöst och det begagnade Stübben.
*Sadel
Dyrast hittills var en demosadel (bomlös dressyr) jag köpte av en modell som egentligen inte tillverkades längre, tror det blev strax över 12000.- inklusive frakt från Storbritannien. Då var det ändå rätt billigt, den kostade över 20000:- i nypris och var knappt använd, när jag sen sålde den fick jag mer än jag gav (16-17000:-?) så det var ett riktigt kap!
För lång för kusens rygg tyvärr.
*Schabrak/vojlock
Om fårskinnspaddar och paddar till bomlösa sadlar (skito) räknas så kostade den dyraste ca 2000:- (skito) och den näst dyraste vad jag kommer ihåg kostade 900:- (Bartl fårskinnsvojlock med fickor för inlägg) och då köpte jag den i andrahand av en kompis som aldrig hunnit använda den.
*Benskydd
Inte mycket. 200:-?
Använder knappt benskydd och har antingen fått det med hästen isåfall eller köpt begagnat.
*Lindor
ca 200:-/paret tror jag är det dyraste. Equality line tror jag märket var med fleece/elastik för att slippa paddar.
*Täcke
Köpte mitt hittills dyraste för bara några veckor sedan, ett Rhino Wug regntäcke för ca 1200:-. Har haft täcken som varit dyrare i inköpspris *egentligen* men som isåfall köpts bättre begagnat. Av övriga täcken så har jag haft ett Dralontäcke som kostat ca 950:- i inköpspris, kanonmysigt! Ångrar att jag sålde det i samband med att jag sålde förra kusen.
*Övrig utrustning till häst?
Har 4 BoT wraps, men ett par fick jag av farsan och dom andra köpte jag på rea så kalaset slutade väl på 400:-
Har köpt en "hip saver"-pad till sadeln, typ som en gel-sits men fastare, i mocka och uppbyggd så sitsen i sadeln känns smalare, kostade ungefär en tusenlapp inklusive frakt från storbritannien.
Ah, just det - två barbackapaddar också. En Horsedream Premium (i fårskinn) och en Baretek (i mocka), svårt att räkna ut vad jag betalade men motsvarande ca 2300:- styck.
*Ridbyxor
7-800 spänn. Eurostar. Köper inte nytt i onödan och har skitsvårt att hitta såna som inte är för långa i förhållande till höftbredden (och ändå är jag inte tjock). Hatar att köpa ridbyxor.
*Tröja
Vild gissning på ca 300:- för en Kyra K pikétröja. Använder oftast vanliga tröjor som ridtröjor.
*Skor/Chaps/Stövlar
500 spänn för syrrans för stora läder-vinterstövlar som var rätt dyra i nypris.
*Jacka/Väst
500:- i andrahand för Mountain Horse dunjacka som kostade 900-1000:- i nypris. Verkligen kanonjacka vars komfortvärmezon ligger på -5 till -15 grader.
*Hjälm
Den hjälmen jag alltid använder är apgammal och borde ha bytts ut för evigheters avtrillningar sedan, fick den av farsan vid 12 års ålder när jag började på ridskola
har endast köpt en själv och det var en lättviktshjälm med lufthål à la cykelhjälm för 300:- som var för stor så den såldes vidare.
*Säkerhetsväst
Ca 1100:-, tror det var Mountain Horse men inte säker.
*Kavaj/frack
400:- på b**jes tror jag
*Övrig utrustning till ryttare?
Inget dyrt jag kan komma på.
Jag är en riktig snålis märker jag! Slösar massor med pengar på "billiga" saker och försöker leta kvalitetsgrejer till billiga priser. Brukar försöka prioritera också och sällan eller aldrig köpa dyra grejer enbart för att de är dyra och att det är något man är sugen på, om man hade kunnat få något lika bra till lägre pris eller om det är något där livslängden inte kompenserar för det högre priset. Så är det att vara halvfattig hästägare!