Det där lilla extra underhudsfettet?

earthborn

Trådstartare
Hejsan! min massör i stallet säger att min häst inte har tillräckligt med underhudsfett. Hon rekommenderade build up. men med tanke på hur "på tårna" han är idag tror jag inte att jag vill ge honom det. Finns det något annat som kan ge honom det där underhudsfettet?

Han äter inte upp sitt hö nu, så mer hö lär inte hjälpa.
lusern äter han 1-2 kg om dagen, bör jag öka det?
kraften han äter är för normalt arbetande hästar. eller vad det nu står. inte tävlar men inte står utan tränas lite lagom, sådär. Vet inte om man får skriva foder här då det kanske klassas som reklam eller nått, men tror att ni förstår? ;)

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Det där lilla extra underhudsfettet?

Jag rekommenderar linfröolja. Innehåller massor med energi och dessutom de viktiga fetterna omega-3 och omega-6 i bra propotioner.

Vad är det för häst?
Hur rids/motioneras den?
Vad äter den för kraft nu?
Vad har du för värden i höt?

Min dam är extremt het. Hon får Salsa havrefri musli 6 dl/dag. Innan fick hon dessutom 1 kg lucerne + fri tillgång på hö. Nu växer gräset och hon får mindre hö och ingen lucerne.

Vad exakt menar hon med det? Att hästen är för mager eller?

Om hästen är frisk pigg och glad i övrigt skulle jag skita i massören.

En pigg häst brukar vara en pigg häst. Det är inte så enkelt att man kan mata en slö häst så den blir pigg.

Vad ska den göra i sommar? Beta? Tävla? Gå i gräshage? Grushage?
Om den är tunn och ska få tillgång till gräs i sommar hade jag avvaktat ett tag och fortsatt som nu. Försommargräset är bland det med mest malla man kan ge dom så då går den nog upp i vikt. Troligen blir den heller inte piggare...

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 706
Senast: Dornes
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama