Det bästa för en ung hingst = ?

F

Fluffy

Vad är bäst för en ung hingst - att gå med en jämnårig hingst eller att gå med en äldre vallack?

Kan man låta ett gammalt sto (som inte kan få föl längre) gå med en ung hingst?

Sv: Det bästa för en ung hingst = ?

om du har möjlighet att välja så hade jag valt en jämnårig hingst i första hand,jag hade absolut inte låtit han gått med ett sto även om stoet inte kan bli dräktig...

Inte med ett gammalt sto du riskerar då att få honom el henne skadad.
Bästa är om han får gå med jämnårig.
Men en äldre valack som tycker om att leka är väl ingen dum ide. De har min fullblods hingst (Valack sen i januari) fått gjort sen han vandes av från sin mor men som ettåring gick han med jämnåring och valacke och valacken fostrade dom jätte bra. passa dig så dom inte har bakskor bara. För unghingstar kan vara lite jobbiga och då tröttnar val ibland och säger i från. Lycka till.

Jag tror ju att en flock är det bästa, med både lekkompisar och äldre herrar som kan uppfostra.
Om hingsten är typ åring är det nog inte lämpligt att ha honom med ston, de KAN faktiskt lyckas få till det redan som åringar :crazy:

Jag tror ju att en flock är det bästa, med både lekkompisar och äldre herrar som kan uppfostra.
Om hingsten är typ åring är det nog inte lämpligt att ha honom med ston, de KAN faktiskt lyckas få till det redan som åringar :crazy:

Håller med dig fullständigt! En blandad flock med både äldre "uppfostrare" och yngre lekkamrater måste vara det allra bästa. Och har nu TS "bara" en jämnårig plus en äldre valack att tillgå, så hade jag låtit alla tre gå ihop!

Jag hade inte låtit en hingst gå med ston om det inte var i syfte att avla föl. Det finns trots allt en skaderisk vid betäckning, och den behöver man ju inte utsätta varken sto eller hingst för i onödan.

Senast ändrad:

En äldre dominant valack som kan trycka ner lillhingsten, definitivt. Många gör som så att de med flit har varannan unghingst, varannan äldre hingst i hingststallar, för att småhingstarna ska lära sig respekt och då blir lugnare att hantera även för oss människor...

En jämnårig hingst kan fungera, men det kan även bli slagsmål om ledarskapet, en äldre dominant valack är bättre ur den synvinken att det är redan klart vem som har rollen som ledare.

Det finns även dem som låter sina hingstar gå tillsammans med ett gäng dräktiga sura ston ett tag för att de ska lära sig att hålla sig på sin plats. (kanske mest förekommande bland kallblodsuppfödare enligt min uppfattning, men finns ävven andra) Men det är ju ingen permanent lösning och man ska alltid ta hjälp av folk som kan läsa hästar och vet vad dom håller på med och dessutom vet att deras ston är "bra" på att uppfostra slynglar.

Jag vet inte om jag tror allt för mycket på att det är riskfyllt att ha hingst med sto - det är ju meningen att djur ska betäcka och betäckas. Men så långt räcker inte min erfarenhet och få andras heller verkar det som.

Jag skulle inte våga ha hingst och sto ihop oavsett ålder på de båda.

Enda gången en unghingst ska gå ihop med ston är om stona är dräktiga iså fall så lär ungtuppen bli uppfostrad.

Annars är det väl helt klart bäst att ha den ihop med en eller flera jämngamla hingstar/valacker samt gärna med en äldre lekfarbror som hjälper till att hålla ordning på dem.

Precis så tycker jag åxå. Min ettåriga hingst ska gå med en jämn gammal hingst och med min 14 åriga halvblods valack i sommar. Då kan småttingarna leka och den stora kan uppfostra.

MVH Russin8

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama