Det är Inte mugg

C

CarolineNSV

Jag var och tittade på en nordsvensk med mycket man och päls. otroligt fin. Men bak på hasen hade han en slags "skorv" som lossnade. Jag kände och hästen var varken vad jag kunde se svullen, öm eller besvärad. Uppfödaren berättade att han alltid haft det och han hade provat salva för mugg men det hade inte hjälpt och de hade aldrig kliat eller spritt sig. Han smörjde istället på läderolja(!) en gång i veckan och då blev det bra. Är detta någonting jag ska oroa mig för?
Vad kan det vara?

Sv: Det är Inte mugg

Kallblod har ofta en sorts mugg uppåt man kallar rasp. Min gamling har det. Han var inflammerad för flera år sedan men numera ser det bara ut som ett slags skorv som jag borstar bort det vita ibland. Händer ingenting alls! Det hjälpte inte med muggsalva på det heller men blev mycket bättre sedan jag tvättade en period med Hexocil.

O vad skönt o få ett svar! :) tack.
Så det är alltså inget jag ska oroa mig över?
Vart köper man Hexocil?

ja kom just på att om det är rasp, kliar inte det? för på denna häst har det aldrig kliat eller dyl.

Det kan klia men behöver inte göra det. Eftersom mugg och rasp beror på bakterier, svamp mm så skulle jag tro att det kliar om det är svamp och den är "aktiv". Hexocil fick jag tag på på Granngården eller Lantmännen. Det finns nog på de flesta hästförsäljningsställen. Funkar inte det så kan du ju alltid fortsätta med det nuvarande ägaren gör. Veterinärer kan f ö skriva ut olika salvor mot rasp och mugg. En del fungerar på somliga hästar och andra på andra.

för att förhindra mugg eller rasp kan det vara lämpligt att klippa hovskägget? även fast det kanske inte är så "snyggt" på en nordsvensk.

Jag fick rådet att INTE klippa bort hovskägget på min häst när hon fick mugg. Hovskägget skyddar både mot fukt och lera, som orsakar mugg.

Hej. kolla upp så det inte är hovskäggsskabb, för det är inte roligt att ha att göra med (måste saneras väldigt noga överallt, både stall & hästar)
mvh/nihe

jo de va så ja alltid trott också, att hovskägget ska skydda, men endel säger ju att de e lättare att hålla rent om man klipper dem. Känner mig förrvirrad! Jag vill ju helst ha kvar hans hovskägg, jag gillar "naturligt" utseende, men självklart det som är bäst för hästen!

Jo jag funderade på skabb också men egentligen tycker man att det borde väll klia då och sprida sig?

Jag ska ju veterinärbesiktiga honom så ja hoppas de gör en analys.
Ska jag säga till ägaren att han ska ta upp det? Eller märker veterinären det? Det syns ju inte, om man inte lyfter lite på håret och det är lite torr "skorv".

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 855
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 016
Senast: Jojo
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka