Det är för sent att ångra sig va?

Sandra78

Trådstartare
Går in i vecka 32 i morgon och trots att det är en hett efterlängtad bebis i min mage önskar jag just nu att det gick att ångra sig, eller att jag kunde pausa graviditeten några månader.
Jag har en 21-årig häst som jag trodde att jag hade löst allt för, men nu visar det sig att medryttaren kommer att flytta inom en månad. Och jag har fått bekräftat här att det är idioti att ställa av en gamling, så just nu funderar jag på om det inte vore vettigast att ta bort henne. Men det gör så ont att tvingas välja ett liv framför ett annat.
Är så ledsen för hästen och samtidigt mår jag jättedåligt över att jag nästan önskar att jag inte vore gravid. Tänk om något skulle hända med bebisen nu, då vore det ju för att jag önskat livet ur den.
Ursäkta min röriga text, skriver på mobilen och försöker låta bli att bryta ihop alldeles, behöver få skriva av mig...

Sv: Det är för sent att ångra sig va?

Förlåt att jag var ärlig i din förra tråd,men iaf.. :(
Jag kan ju inte ljuga för dig, bara för att du ska må bättre?

Men du, VARFÖR måste du ställa av pålle?
JAg kan liksom inte se något hinder?!?!
Att du är gravid är bara en dålig ursäkt!
Se på Malin, hon red ju mycket nära inpå och efter BF, så?
GE dig FAN på att du ska palla med allt, och KRÄv att din karl står vid din sida.

För att redan nu gör det förbannat ont att ta sig upp på hästen, trots pall. Min vänstra höft har bråkat i flera år och foglossning gör det inte bättre. Jag biter ihop och gör så gott jag kan, höften kan jag leva med men jag vet ju inte hur länge det går och hur snabbt jag kan börja rida igen.
Jag har aldrig begärt att någon ska ljuga för att jag ska känna mig bättre, jag vet att jag är en usel hästägare OCH en usel blivande mamma, dessutom med en värdelös kropp. Men det förändrar inte mina känslor över att behöva tänka på det här, ska jag behöva döda det käraste jag har bara för att min kropp vägrar samarbeta. Jag hade ju löst det, det var inte så att jag struntade i det utan jag har/hade en medryttare som är fantastiskt duktig men som fick jobb 60 mil bort.

Dessutom får jag sammandragningar mår jag tar i för mycket, och såvitt jag förstår så om de är smärtsamma så kan de även vara skadliga för barnet. Och som sagt så vill jag inte skada den heller.

Förstår att det blev kris men du kan inte försöka hitta någon ny medryttare/skötare? Betala någon?

Tycker absolut INTE du ska rida om det inte känns bra i kroppen. Det är inte värt några risker för barnet...

Läste din andra tråd och nog ska det vara möjligt att hitta en medryttare till december? Finns det ingen du kan fråga, stallkompisar (eller stallkompisars kompisar), sätt ut annonser överallt. Jag hade absolut inte avlivat en häst heller för det, blir den inte helt avställd utan ändå motionerad några gånger i veckan tror jag den kan må utmärkt.
Och ang att låna ut, lånar du ut den betalar väl fodervärden stallhyra där hästen står? Då blir det väl inga dubbla stallhyror för dig utan bara den nuvarande för att hålla kvar platsen? Lite rörigt att hoppa mellan två trådar nu...

Försök andas och lugna ner dig litegrann. Du är inte världens sämsta hästägare och inte världens sämsta blivande mamma. Du är en människa som hamnat i en lite jobbig sits nu men du försöker lösa det, och kommer troligtvis hitta en lösning, tror du inte? :)

Du är inte så insatt i vad en graviditet kan innebära antar jag?

TS:

Ställ av hästen och koppla av och njut av dessa sista veckor av graviditeten.

Jag har läst din andra tråd och min erfarenhet är tvärtemot de som är negativa.

Din häst klarar sig fint med tanke på den utevistelse den får kombinerat med tömkörning. Du ska se att du kan ta upp ridningen sedan när du känner att kroppen klarar av det.

Du är inte så insatt i vad en graviditet kan innebära antar jag?
JO faktiskt.
Och alla äro vi olika, TS har tydligen problem som vi nu får ta hänsyn till.
Kan TS kanske låna ut sin pålle till en ridskola i närheten?:confused:

Alla är vi olika, och ändå tycker du hon ska mäta sig med extremfall som malin b?
Det är knappast hälsosamt för en blivande (och sedan nybliven) mamma att pressa sig själv till bristningsgränsen, och kommer varken gynna henne, barnet eller hästen.

Ridskola hade jag aldrig ställt en 21 årig häst på, om det inte garanterades 1 timme om dagen (och inte 2 eller fler) med ryttare som är på en viss nivå, men det är jag det.

Jag svarade nyss i din andra tråd men vill ändå understryka att en äldre häst kan ABSOLUT klara att bli avställd en tid. Släng ut hästen i en stor hage med piggt sällskap och se till att tömköra när du kan (eller betala någon annan att göra det åt dig någon dag i veckan), och njut av lilla barnet som kommer!

Förlåt att jag var ärlig i din förra tråd,men iaf.. :(
Jag kan ju inte ljuga för dig, bara för att du ska må bättre?

Se på Malin, hon red ju mycket nära inpå och efter BF, så?
GE dig FAN på att du ska palla med allt, och KRÄv att din karl står vid din sida.

Det här var ganska taskigt - jag hade själv problem under min graviditet och fick liknande kommentarer, jag kunde inte rida efter v 10 och efter förlossningen tog det ca 3-4 månader innan det funkade.(Satt i rullstol sista 3 månaderna) Och även då ville jag faktiskt inte längre, för jag ville ta hand om min bebis. Om någon skall rida/ha häst eller inte när de är gravida/småbarnsföräldrar, det är bara de själva som kan svara på.

Det viktiga just nu är att du mår bra och att du kan se fram emot din bebis. Huruvida hästen kommer klara en vila eller inte, om hon kan komma tillbaka dit där hon är nu är faktiskt inte det primära. Det primära är att du försöker ordna en så bra tillvaro för er alla som du kan vilket du ju försöker.
Givetvis ska du inte ta bort din häst nu bara för att hon kanske inte kan komma tillbaka dit där hon är nu. Klarar hon inte det så tar du det då.

En graviditet och förlossning tar på kroppen och ska få ta på kroppen. Det är ju jättestort!
Du ska ge dej tid att boa både nu och när bebisen har kommit för ingen kommer må bra av att du försöker dej på något som är dödsdömt.
Vem kommer tacka dej om du tvingar dej att rida nu med allt vad det innebär?
Man kan inte jämföra sig med sådana som Malin, som har det som yrke och som kanske inte har några krämpor alls.

Min lärare i idrott sa till mej när jag var gravid att hon minsann hade hängt på stången och snurrat som höggravid med under meningen att jag minnsan borde vara med på idrotten som vanligt. Jag svarade att vad du utsatte din kropp och ditt barn för kan jag inte rå för, jag kan bara ta hand om mej själv, lyssna på min kropp och ta hand om mitt barn.

Vi är alla olika och ska få vara olika.

Har inte läst din andra tråd så vet inte om särskilda skäl föreligger, men ser annars inga större problem med att "pausa" en äldre häst under en tid så länge den får mycket utevistelse. Kan du dessutom kombinera med tömkörning, longering och kanske hitta någon som rider nån dag i veckan så ser jag inte som helst problem.

Nä, inte ska du ta bort hästen.

Andas lugn och fint och ställ av din häst med gott samvete. Mycket utevistelse, lite promenader, tomkörning och longering räcker gott och väl. Fokusera på dig och din bebis i magen, det är det viktigaste av allt. Din häst faller inte ihop och dör av att du inte rider och att ta bort din vän pga graviditeten är inte att tänka på!!!

Och Zizzys svar var bland det dummaste jag läst på Buke på länge...

Ta det lugnt och strunta i dumma rekommendationer från andra, trots allt är det du och din bebis som är viktigast

Jag är i nästan precis samma situation som du, gravid i v.32 med en gammal häst, 22 år. Jag slutade rida så fort vi fick reda på att det var tvillingar på väg, kändes inte som att det var värt risken de kommer ju gärna för tidigt ändå. Min dotter höll igång gamleman så länge hon hade sommarlov men när skolan började igen fick hon koncentrera sig på sin ponny istället. Visst är han lite tjock i benen på morgonen men annars är det inga problem. Försöker ha honom ute så mycket som möjligt och ser till att han får bra och mycket foder så är det inga problem. Lösdrift hade varit optimalt men är tyvärr inte möjligt just nu.

Ställ du av din häst med gott samvete och försök fixa någon som kan ta hand om den de där dagarna som man absolut inte kan och sen sätter du igång hästen lite lugnt och fint när du känner dig ok igen, alla kan liksom inte vara som Malin :crazy:

Kom på en grej, min gamle häst var avställ i princip hela sommaren förra året pga skada och det var inga som helst problem att sätta igång honom igen. Lycka till :)

finns det möjlighet att medryttaren tar med sig hästen till sin nya stad i ett par månader?

om inte kan du promenera? Jag gick långa promenader de sista veckorna med min häst, även longera gick bra, då blir inte hästen avstäld på samma vis.

sedan är det jätte vanligt att vilja pausa graviditeten när du är så lång gången oavsett och man har häst eller inte. och att känna att man kommer bli en värdelös förälder det är oxå jätte vanligt. men försök tänka posetivt, jag hatade att vara gravid, var arg besviken och ville många stunder inte ens ha barnet i min mage. men så fort hon var ute var hon mitt allt så härda ut det är värt det gånger tusen.

Jag tycker också att du kan slappna av lite. Ingen häst blir SÅ dålig av att bli avställd ett tag.
Desstom så behöver du med en liten period av att komma igång på. Mår hon dåligt när hon vilar annars? Benen eller blir hon tossig?
MEn är det så att du skaffat en medryttare för det ekonomiska planet så blir det ju ingen lättnad för dig... O mitt i vintern är det ju dyrt att hålla häst jämfört med ett bete...

Jämföra Malin B och någon annan som gravid.. Jag känner INGEN som har gått igenom sin graviditet så lätt och hållit sig så smidig. Tur för henne!
Sen tror jag att man har en annan press på sig när man lever på att prestera med hästarna... Det gör nog varken du eller jag.

Och Zizzys svar var bland det dummaste jag läst på Buke på länge...

Tack för att du skrev det så slapp jag skriva det...

TS:

Jag ställde av min gamling ett tag när han var 20, då fick han gå på lösdrift och fick i stort sett ingen annan aktivering. Han har ALDRIG gått så bra som när jag satte igång honom sen. Så det är inte bara "döden" för en gammal häst att inte bli riden ett tag, bara den har chans till att gå i hage och aktivera sig på så sätt.

Det är extra svårt nu när man får motgångar och har tusen extra hormoner i kroppen också, jag började störttjura på ica när delicatobollarna var slut, så jag hade precis som du brutit ihop om någon sagt till mig att jag lika gärna kunde avliva min älskade häst om jag var tvungen att ställa av den...

Sen så SKA du verkligen inte rida, som många andra har sagt, om du har ont utav det. Jag hade sånna foglossningar att jag inte tog mig ur sängen utan hjälp, så bara tanken på att du ska rida trots sånna smärtor gör att jag sitter och ryser. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du kan njuta av din graviditet.

Vet du, det behöver inte innebära att det blir problem för att du har hästen avställd en tid. Skulle du ha möjlighet att ställa henne på en bra lösdrift? Jag red inte efter 3-4 månader när jag var gravid med våra tvillingar utan ställde tävlingshästen på en kuperad lösdrift och tömkörde på volt 1-2 ggr per vecka.
När det var dags att sätta igång honom igen (3 mån efter förlossningen) så var det som att han aldrig hade vilat!

Om det inte skulle fungera med lösdrift, kan någon stallkompis ta med henne som handhäst på en lugnare tur någon gång per vecka? Kanske någon vill ha ridsällskap och få låna din häst? Kan du få någon att långskritta henne 2 ggr per vecka så håller hon sig säkert i trim, det handlar ju bara om att mjuka upp musklerna.

Lycka till och var försiktig med magen, det är ju så kort tid som man är gravid om man jämför med hela sitt "hästliv". Kram

Nu vet jag kanske inte så mycket om hästars fysik men jag känner runt 10 hästar i åldern mellan 16 och 22 som alltid går i hagen på bete 6 månader om året och kommer tillbaka med riktigt bra kondition. Stor hage iofs.

(jag älskar ridskolan men jag skulle nog inte låna ut en 21 årig häst som aldrig gått lektion tidigare dit.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka