Det är för dj**ligt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare poff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 439

poff

Trådstartare
Mitt ena sto kastade i natt, 3 mån kvar till fölning. Ett brunt litet stoföl e.Acacio.
Hon har haft problem med kolik under denna dräktighet och jag har faktiskt flera gånger tänkt att det är något som inte stämmer, och nu hände det. Men det känns verkligen fördj**vligt, usch så dåligt jag mår!
Jag har försökt få tag i min veterinär, men inte lyckats, kommer inte ihåg om det är ngt man skall göra med stoet? Har för mig att vi sprutade med ngt antiinflammatoriskt förra gången jag hade en kastning. Någon som vet?

Sv: Det är för dj**ligt!

Usch din stackare, lider med dig! :cry:
Vid vår ena kastning sköjdes stoet, hon hade även problem med efterbörden. De två andra gjordes inget med har jag för mig, de betäcktes om utan problem två brunster efter, det var också på vårkanten.

Först vill jag verkligen beklaga det som hänt :cry: . Mitt sto kastade 1 månad innan fölningen förra året så jag vet hur det känns.. Stackars er..

När det hände mitt sto sa veterinären bara att jag skulle hålla koll på henne (är risk för infektion men alla får inte det), hon skulle röra sig mkt och inte ha något kraftfoder. Det sista var ju för att mjölken ska sina (men det vet du nog redan..). Men som sagt min veterinär kom inte ut då hon ansåg att det inte behövdes om inte stoet mådde dåligt. Men som sagt hon sa att jag skulle hålla koll på juvret (juverinflammation) samt så hon inte fick någon infekton i "slidan".

Hoppas det löser sig för er och att stoet snabbt mår bra igen!

Sörjer med dig...

Usch det är den stora fasan i dräktighetstider, har själv ingen dräktig i år. Hoppas att ditt det går bra med ditt sto - en del går ju ner sig och verkar sörja så väldigt menar jag!!

usch vad trist:( . Jag kan inte svara på din fråga, men jag ville bara skicka en kram
U

Hon förstog att ungen var död, hon är gammal och klok (detta var hennes 9:e unge). Hon brukar vara extremt vaktig på sina ungar dom två första dygnen, men denna lät hon oss ta utan problem.

usch va hemskt. jag lider med dig o kan inte nog beklaga sorgen...

Fyy...jag vet precis hur det känns ,mitt sto fick ett dödfött fullgånget föl -04 och det var hennes tredje.
Hon var dock helt hysterisk när hon inte fick den att resa sig:cry: och bad mig att hjälpa:( .

Hon behandlades i samband med seminering och fick ett välskapt föl -05 som vaktades mkt noga:D .

Beklagar! En av våra kastade i samma mån förra året. Vet sköljde henne och satt ett antibiotikastift i livmodershalsen.

Hon blev dräktig utan problem, med fick infektion (naturlig betäckning) och vid 45 dygns UL hade hon resorberat.

Beklagar - ett av mina ston kastade sin för en dryg månad sedan....

Veterinären var och tog vävnadsprov och skickade in - men det var inte någon virus. Stoet isolerades och fick Hippotrim och även Fenylbutazon.

Stackars dig, lider verkligen med dig :(
Min kastade precis innan jul i månad 8 och jag kan lova dig att alla jobbiga känslor kommer fram igen när jag läser detta.:cry:

Min verkade ha fått ut all efterbörd i samband med kastningen, men jag longerade ändå ordenligt efteråt för att se att det inte kom ut mer. Sen fick hon gå ut i hagen som vanligt så att hon rörde på sig.
Min var också helt oberörd över det hela, och det gör ju ändå att det känns lite lite lättare.
Hon blev inte behandlad med något efteråt, däremot på fölbrunsten kom veterinären ut och tog ett bakterieprov. Det var negativt:) .

Ta hand om dig nu, och ge ditt sto lite extra morötter!

Kram Petra

*kl*

Har nu fått tag i min vet. Hon kommer i kväll och tar vävnadsprover. Stoet behöver inte behandlas om bara efterbörden gått som den ska, precis som ngn annan sade.

Tack alla för stöd!

Usch, vad trist. :cry: Skönt att stoet mår bra i alla fall.
Kan ju som sagt var vara bra att ta prov så att man vet om det är abortvisrus eller ej.

Absolut! Tydligen får man svar väldigt fort också. Sist när jag åkte med ungen till Ulltuna fick jag vänta i tre veckor på svaret.

Navelsträngen ser ordentligt vriden ut och hinnornas ådror ser ut som blåsor. Tyder detta på ngt?

Absolut! Tydligen får man svar väldigt fort också. Sist när jag åkte med ungen till Ulltuna fick jag vänta i tre veckor på svaret.

Navelsträngen ser ordentligt vriden ut och hinnornas ådror ser ut som blåsor. Tyder detta på ngt?

Det vågar jag inte uttala mig om. Har du fler dräktiga ston i stallet?

Stackars dig och stackars stoet.

Vårt lånesto kastade ett litet hingsföl den 1/2, hon skulle ha fölat i slutet av maj.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 773
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som... 2
Svar
29
· Visningar
7 143
Senast: andover
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka