Det är pappa som är tomten!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MillyM

Min son är 8 år gammal, och jag tror inte att han på allvar tror på tomten. På julafton ropade han när tomten kom att det var pappa, då sa jag till honom att de små (lillasyster och kusiner) kan väl få tro att det är tomten, så om han kunde sluta att säga så.
Det tyckte min svärmor var jättedumt, för nu var hans julafton förstörd!
Men ska en 8-åring verkligen luras att tro på tomten? Han är ju inte dum, han ser ju att det är en mask, pappas byxor och tröja under tomtedräkten.
Är jag en dålig mamma som talade om det för honom?
Hur länge har era barn trott på tomten?

MillyM
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Finns det ingen möjlighet att "hyra" in en tomte då?
Någon som känner barnen men som inte är med på julafton i övrigt.

Vi har en tjej på jobbet som har en son på 7 tror jag han är. Han har inte riktigt bestämt om han ska tro på tomten eller inte, så hon lurar honom lite.
Dels skrev dom brev till tomten via skolan och fick svar tillbaka från tomteposten.
Sedan dagarna innan julafton brukar dom ställa ut kaka och mjölk eller en godis och mjölk till tomten på altanen, sen när han har gått och lagt sig och sover så dricker föräldrarna upp mjölken och tar kakan/godiset.

För att sedan på julafton en "utomstående" tomte som dock är invigd i att sonen ställt ut mjölk och så.

Så att när tomten skulle gå på julafton tackaden han för mjölken och kakan/godiset.

Det tycks fungera på denna pojke men då får ju ingen lämna huset under julklappsutdelningen.

/Emma
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Det är väl bara att konstatera att han slutat tro på tomten. Men det kan ju vara kul att låtsas att tomten finns på julafton. Min femårige son blev jätteuppspelt när tomten kom. Dagen efter viskade han till mig (så inte lillasyster skulle höra): Morfar försökte lura oss det var ju han fast han hade mask och tomtekläder :smirk:

Hur var det när ni var små? Hos oss hade vi tomte låååångt efter att vi slutat tro på tomten. Det är en del i jultraditionen och fungerar som ett rollspel typ. Inte var julen förstörd för att man genomskådat tomten.
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Min son är åtta och det var ett par år sedan han kom på att tomten inte fanns.
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

MillyM skrev:
Min son är 8 år gammal, och jag tror inte att han på allvar tror på tomten. På julafton ropade han när tomten kom att det var pappa, då sa jag till honom att de små (lillasyster och kusiner) kan väl få tro att det är tomten, så om han kunde sluta att säga så.
Det tyckte min svärmor var jättedumt, för nu var hans julafton förstörd!
Men ska en 8-åring verkligen luras att tro på tomten? Han är ju inte dum, han ser ju att det är en mask, pappas byxor och tröja under tomtedräkten.
Är jag en dålig mamma som talade om det för honom?
Hur länge har era barn trott på tomten?

MillyM
Alltså jag förstår inte helt tror jag...:confused: . Din son ropade alltså själv att det var pappa och du "bekräftade" genom att säga att han skulle låta de små tro det?

Jag tycker inte alls du var dum på något sätt! Han hade ju själv redan listat ut det! Det vore mer fånigt om du fortsatte hävda att tomten finns när ditt barn faktiskt själv kommit på att det inte är så.

Så mitt svar blir: Skit i svärmor!:D
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Ja, han sa det själv och jag bekräftade det.
Senare när han öppnade tomtens julklapp hade han sagt något om att det inte var roligt, alltså tyckte svärmor att jag förstört hans jul. Men jag tror att han menade julklappen, för han har inte sagt något till mig om att han är besviken över att tomten inte finns på riktigt.
5-åriga lillasyster är också övertygad att det var pappa.

Svärmor överdriver detta med tomten, så fort hon kommer så säger hon att hon såg tomten på vägen. Hela tiden medans vi försöker få barnen att ta det lugnt och äta, "ser" hon honom utanför fönstret eller "hör" hans renar. Det är lite jobbigt kan man säga, hon lyssnar inte på någon annan heller.
Redan nu har vi sagt en annan tid till dem för att de inte ska förstöra Kalle Anka, men man kan ju inte be dem komma efter tomten (som kommer efter vi ätit).

Men man kan ju tyvärr inte välja sina svärföräldrar...

MillyM
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

MillyM skrev:
Men ska en 8-åring verkligen luras att tro på tomten?

Nej, det tycker inte jag. Jag tycker inte att man ska lura barn överhuvudtaget.

Visst är det kul med tomte, men om ungarna genomskådar vem det är tycker jag inte att man ska fortsätta med nya, falska bortförklaringar.

När jag var barn hjälpte jag mina föräldrar med att lura lillasyster med en massa knäppa förklaringar. Att tomten hade mask berodde t ex på att han var förfrusen om kinderna!:eek: Helt sjukt!
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Jag tycker man själv ska få komma på när tomten finns och inte. Min 8-åring slutade tro på tomten för tre år sedan. Min 5-åring tror ff på tomten men tyckte tomten var väldigt lik pappa :rofl:

Barnens jul är ju inte förstörd för att de vet vem som är tomte eller inte, de är ju mest intresserade av vad "tomten" har med sig :)
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

Jag tycker det är lite roligt att små barn tror på tomten men när de börjar komma upp i skolåldern tycker jag att man kan berätta det för dem (alt att tomten tar av sig mössan och masken så att de ser själva) så att de inte blir retade i skolan (mamma är lärare och har varit med om att elaka ungar har retat tomte-troende barn).

Min brorsdotter på 1,5 år insåg själv (utan att fatta det) att farfar var tomte, för mitt under julklappsutdelningen gick hon fram till honom och bad honom läsa en bok som hon fått för henne. Och förvirrad av alla julklappar hon fått fattade hon nog inte att hon frågade tomten, hon såg nog bara farfar just i det ögonblicket :D
 
Sv: Det är pappa som är tomten!

MillyM skrev:
Min son är 8 år gammal, och jag tror inte att han på allvar tror på tomten. På julafton ropade han när tomten kom att det var pappa, då sa jag till honom att de små (lillasyster och kusiner) kan väl få tro att det är tomten, så om han kunde sluta att säga så.
Det tyckte min svärmor var jättedumt, för nu var hans julafton förstörd!
Men ska en 8-åring verkligen luras att tro på tomten? Han är ju inte dum, han ser ju att det är en mask, pappas byxor och tröja under tomtedräkten.
Är jag en dålig mamma som talade om det för honom?
Hur länge har era barn trott på tomten?

MillyM

Jag tycker att det är betydligt värre att lura barnen, jag. Särskilt om han själv kom på hur det egentligen var - då hade du ju ljugit honom i ansiktet om du sagt att det inte var pappa. Och varför skulle julafton vara förstörd bara för att det var pappa som kom med julklapparna? Varken i min eller sambons familj har det nånsin funnits nån tomte, och vi har många lyckliga julminnen ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blev lite långt...hade nog lite behov av att ösa ur mig... Min mamma ska till Soc imorgon då fadern till min nioåriga bror begärt...
Svar
8
· Visningar
1 769
Senast: tipex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp