Det är ett bra stall - men inte bäst

kolblakkur

Trådstartare
Jag har efter fyra år börjat fundera på att byta stallplats. Hästarna och jag trivs bra, men jag känner att det är vissa saker som skulle vara bättre för oss. En ridbana av bra mått (köranpassat), kanske tom ett ridhus man får köra i? Bättre fodringstider (i nuläget lunchfodrar jag själv annars blir det inte mat förrens kvällen :crazy:). Bättre körvägar vore toppen.

Samtidigt så tänker jag att det kunde varit så mycket värre. Speciellt fundersam blir man när man läser skräckhistorier på nätet :eek: Är det så att ingen stallplats är perfekt? Finns det ens perfekta stallplatser?

Jag trivs bra med stallägaren, minst sagt. Vi är nära vänner. Men samtidigt så sliter det på motivationen att harva runt på en för liten "ridbana", på samma korta grusvägar och dessutom ha en bra bit i pendling till stallet ifråga. Å andra sidan så skrämmer det mig att ha andra inackorderingar runt mig (jag har nästan alltid varit ensam inackorderad) och alla intriger som kan medfölja. Att inte kunna anlita samma veterinär som jag haft i fyra år är också ett stort orosmoment :( Vill gärna kunna behålla henne, men hennes upptagningsområde är cirka 4 mil bort.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Du kan ju alltid kika runt lite? :)

För mig är det absolut viktigaste att man trivs. Så länge jag trivs med övriga i stallet och inte har någonting som känns väldigt viktigt eller rentav avgörande vad gäller hästhållningen eller hanteringen att klaga på så hade jag personligen inte flyttat.

Har stått i ett stall jag verkligen vantrivdes i (så till den milda grad att jag tillslut grät varje gång jag skulle till hästen) och ett jag verkligen trivdes i. Det stall jag verkligen trivdes i hade absolut sina nackdelar men både jag och hästen mådde mycket bättre.

Jag har jobbat i flera större stall och min erfarenhet av dem är att ingenting är perfekt. Framför allt så är det så att när många människor med olika syn på hästar samlas är det stor risk för friktion. Därmed inte sagt att det inte finns större stallar som fungerar bra :).

Som sagt, det skadar ju inte att kika runt lite och kolla alternativen?
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag tror inte det finns några perfekta stallplatser. Inte ens jag har häst i ett perfekt stall ;)

Är det inte folket som har stallet som är konstiga så är det folket som hyr in sig som är konstiga. Är det inte brist på rid/körvägar så är det leriga hagar osv. Så nej, jag tror inte det finns perfekta stall :) Jag tror att man får kompromissa lite grann. Just nu är jag lite trött på leriga hagar, sånt är bara skit.

Jag hade häst i ett stall under tonåren där det fanns körslinga, stort stall, stora hagar, lång utevistelse och bara jag och en till (som hade travhästar) i stallet och jag trivdes super där. Där var det perfekt. Men ägaren är död sedan 10 år så antar han var sista vettiga stallägare! :D
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag tror aldrig man hittar det perfekta stallet, det finns alltid saker och ting man måste kompromissa med. Dock så slutar jag aldrig leta efter det perfekta stallet och kollar alltid på annonser efter något som passar in på mina krav.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Det ÄR svårt. Jag har just nu, beronde på lite olika omständigheter, hästarna på två ställen.
Det ena är 1,5 mil bort "åt fel håll" för min del. Åtta kilometer slingerväg. Hästen trivs toppen, stallägaren har blivit min vän och vi har en helt rak och öppen kommunikation som gör att det funkar kalasbra.

Men det är för långt och för dålig väg+ ingen ridbana på väääldigt långt avstånd. Jag harvar inte där jämt men det vore skönt att ha. Ridvägar finns det massa gamla skogsvägar som är otrafikerade. Hagarna klarar mycket vatten och hög belastning.

Hästen är inte rädd för sitt sällskap (hon är ofta rädd för andra hästar :( ) De går ute dygnet runt men finns ett superfräsch kallstall med kalasluft och stora boxar med halvväggar som vi faktiskt nyttjat nu när det varit som blötast. Tolv kvadrat till en c-ponny. Varm sadelkammare.

Andra stället ligger nästan i stan, så nära det går. En kvarts skritt till två ridhus och stor utebana, hindermaterial och flera tränare. Det ena ridhuset används inte av ridskolan så där är det aldrig fullt. OK, med ridvägar.

Hagmarkerna är mindre bra. Kompetent stallägare som erbjuder perfekt foder och tänker på funktion och säkerhet i allt. Thermobarer. Pengar finns så behövs något så fixas det bums.

Men sadelkammaren har varken ljus eller värme :eek: Finns inget ljus vid sadlingsplatsen. Finns en sjukbox men som är full med grejer så det är svårt att ställa in hästen på tork, men lånar hos grannen ibland.

Så inget av ställena är idealt.

Jag kommer flytta hästarna till samma ställe i vår (lång historia om varför alla dessa turer, men finns förklaring, ontressant i sammanhanget doc)k. Bara över vägen till ställe två. Där är markerna bättre samt att vi skall bygga en box till mina två som man kan ösa in dem i vid behov, men de kommer gå på lösdrift. Där kommer det bli varm sadelkammare med ljus :D Och vi är bara två ägare och fyra hästar. Tror och hoppas det kommer fungera bra :)
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag tror inte det perfekta stallet finns, men det som är perfekt för ens egna förutsättningar o mål just nu finns säkert, men det kan ju ändras?

Ofta tycker jag att ett stall kan kännas perfekt för det ändamål jag har, med en viss häst och med det folk/ägare som finns där,men saker ändras över tiden.
Man kanske byter häst, får andra mål med sin träning, har andra behov, det kanske flyttar in o ut folk som gör att man trivs bättre/sämre, stallägaren kanske också går igenom faser och saker förändras...

Det jag känner är att ibland behöver man byta miljö, eller man börjar störa sig på saker, eller nackdelarna börjar överväga fördelarna, då kan det vara dags för ett byte, även fast det nya inte alltid har "alla rätt".

Jag har precis bytt stall, från ett där jag trivts bra i flera år med flera hästar trots att det varit en hel del nackdelar (rörigt, eftersatt stallmiljö o dåliga faciliteter, många som flyttar in o ut, dåligt med information etc) till ett riktigt fräsch och välskött, men dyrt stall. Fördelarna som vägde över där var att det är färre boxar, färre som sköter hästarna, bra hagar o väldigt bra träningsmöjligheter (även ridvägarna är superbra). Jag tar gärna att det inte är perfekt men vissa saker måste funka, men framförallt känslan är viktig.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Går det att göra några förbättringar där du står nu? Det verkar ju ändå som att du trivs hyffsat bra där och om du är vän med stallägaren kanske denne kan tänka sig att genomföra några förslag?

Lunchen kanske går att lösa med småmaskiga hönät och/eller lunchgrind? Kanske lite halm som utfyllnad? Kan du bekosta ett lass sand/annat fyllnadsmaterial för att göra ridbanan större? Vägar kanske är svårt, går det att prata med markägare och be om lov att få köra i kanten på deras ängar eller liknande?
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Lunchen kanske går att lösa med småmaskiga hönät och/eller lunchgrind? Kanske lite halm som utfyllnad? Kan du bekosta ett lass sand/annat fyllnadsmaterial för att göra ridbanan större? Vägar kanske är svårt, går det att prata med markägare och be om lov att få köra i kanten på deras ängar eller liknande?

Lunchen måste fortfarande ges. Ger inte jag den så blir den inte given, även om den kommer i nät. Lunchen måste fortfarande läggas i en annan hage ifall lunchgrind ska kunna användas, och det blir jag som för göra det ändå. Då får jag göra det dagen innan och då är det inte kvar dagen efter för då äter viltet upp det, alternativt att det regnar/blåser bort.

Kan inte ge halm i foderstaten.

Sand och fyllnadsmaterial gör inte ridbanan större, det står byggnader i vägen och den kan inte bli bredare för då är man inne på någon annans mark.

Har haft möte angående rid-/körvägar, det är ingen mening eftersom stallet ligger mellan två hårt trafikerade vägar och en järnväg. Man kommer ingenvart.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag tänkte mer som så att ett nät skulle göra att frukost och lunch serveras samtidigt och räcker ända till middagen. Tråkigt med ridbanan. Då är det nog så att du får fundera på att flytta. Men jag tror som de andra, det perfekta stallet finns inte. Det gäller bara att välja det med minst antal nackdelar.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Tyvärr har inte mina ponnys fri tillgång och 2 kg hösilage (dvs frukost+lunch/per ponny) räcker inte mer än cirka 2,5 timme :(
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Nu har jag eventuellt hittat ett stall som verkar intressant, så förhoppningsvis så har jag snart kommit lite närmre perfektion ;)
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag har samma problem. Själva stallet är egentligen bra, det är stora, ljusa boxar och hagarna är helt okej, de blir lite för små om alla boxarna i stallet skulle vara fulla, men det är de sällan, så med ett mindre antal hästar är det helt okej. Det ligger relativt nära mitt hem, och på vägen in till stan, så det går att kombinera med en resa till skolan. Alla kvällsfodringar ingår. Stallägaren är trevlig, och för det mesta tillmötesgående.

På minussidan står dock att ridvägarna är riktigt usla, särskilt sommartid. På vintern är de bättre, men då blir å andra sidan ridbanan obrukbar eftersom den är så liten och dåligt skött att den under hela november-april ligger under vatten/is/snö, och jag känner att jag inte vill bekosta att renovera någon annans ridbana. Dessutom finns det ingen som kan lunchfodra på vardagar om jag inte gör det själv, och det går bara eftersom jag pluggar och sällan går i skolan hela dagar fem gånger i veckan. Nästa år börjar jag jobba, och då kommer jag dels inte kunna lunchfodra, och dels inte kunna rida i dagsljus annat än på helgerna. Ett annat minus är att jag förmodligen inte kommer bo kvar där jag gör när jag får ett jobb, jag bor hemma hos föräldrarna och kommer vilja flytta hemifrån, men som nyutexaminerad 23-åring kommer jag inte ha råd att köpa hus, utan det blir väl lägenhet i stan, och då blir resorna till stallet betydligt omständigare. Plus att jag alltid får vara själv i stallet här, och det är lite tråkigt att alltid rida ensam och alltid göra allting ensam. Det hade inte skadat med att kunna ha sällskap någon gång ibland åtminstone.

Men precis som du är inne på funderar jag på om det perfekta stallet verkligen finns (förmodligen inte). Om gräset verkligen är grönare på andra sidan, och om det skulle vara värt att chansa?
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Jag tänker såhär:
Varken du eller jag sitter i skiten. Vi behöver inte flytta hästarna förrens vi verkligen vill. Och det vill man först när man känner att det nya stället, DET har man mycket att vinna på om man trivs bra där.

Jag känner mest att jag fönstershoppar och det är absolut inte säkert att jag kommer flytta dem. Men ibland behöver man kanske glo runt lite för att inse hur bra man faktiskt har det?
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Håller med dig. Jag skulle vara jättenöjd om jag kunde hitta ett sommarbete någon annanstans (förslagsvis i närheten av föräldrarhemmet där ridvägarna är outstanding och jag skulle kunna gå/cykla för att ta mig dit istället för att köra bil i en timme/dag), och sen stå kvar i stallet jag står i nu över vintern. Det största minuset med mitt stall är att det inte finns någonstans att rida på sommaren.
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Hej!

Jag står i ett stall som passar både mej o hästen bra, litet (4hästar ink min, varav 2 är stallägarens dotters o den sista e stallägarens :p )
Fin utebana som går o hoppa, tämköra o rida på men inte körning, hyffsade mått, men vagnen sjunker ner så jävligt... Utekörvägarna är ganska bra, bra kvalite på silaget m.m. bra service =)

Förra sommaren stog ja på de perfekta stallet (enligt mej o ponnyn) ett hyffsat stort inackorderingsstall typ 25hästarsstall varav ställägaren hade 8hästar :p min ponny fick en box som va lite mer isolerad så de va inte så mkt spring vid hans box. Perfekta hagar, sällskap elr ha hästen själv e upp till ägaren, bra utetider (ca 8-16, vintern tas dom in ngt tidigare o sommaren ngt senare) hyffsat silage, ridhus me grymt bra underlag på ca 10min skritt me shettis, 2 ridbanor, 1 ca 20m från stallet den andra med ordentliga körmått ca 10 min skritt från stallet, bra utekörvägar, oändligt me ridvägar. trevligt folk i stallet, finns de ngt problem fixar ställägaren då fort, finns möjlighet att ha vagnen under tak, uppvärmd sadelkammare, uppvärmd fräch toa, skrittmaskin, uppvärmt kök me micro, kyl, frys m.m. torkrum som räcker till alla me 2täcken + MASSOR av plats till lindor m.m. Täckesförvaring för ca 15täcken eller liknande, stort skåp me förvaringsutrymme ovanför.

Tror ja kom ihåg allt, dock för dyrt för mej, ca 3500för ponny o ca 4000 för häst tror ja de va, ALLT går o köpa till för vettig peng =)

Finns i sthlm :p
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Prata med stallägaren så du kanske kan få möjlighet att komma tillbaka om det skulle vara skit med nya stallet? Jag gjorde en flytt en gång som förutom merjobb gav mig merkostnader. Jag höll på att krascha i väggen och när vintern med alla bekymmer närmade sig lyckades jag konstatera att vi hade alldeles för olika syn på hur hästhållningen ska se ut och vi flyttade tillbaka till gamla stallet :)
 
Sv: Det är ett bra stall - men inte bäst

Stallet jag står i nu är nog så nära perfekt man kan komma, enligt mig iaf ;). Både jag och hästen trivs hur bra som helst, i stalhyran (1000 kr) ingår halm, alla insläpp och utsläpp och alla fodringar. Det finns jättemånga ridvägar, hur fina som helst, 200 m bort finns ridanläggning med ridhus, gräsbana och två ridbanor. Det är superbra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp