Dessa foderstater!!

Lindon

Trådstartare
Sitter och räknar foderstater åt våra hästar. Lyckas ok med ponnyn, värre är det med kallblodet. Enligt hippocampus ska en 500kg häst utan arbete ha 52MJ om han är lättfödd i normalt hull. Men ett kik på SLU's tabeller visar mellan 53-58MJ. I Christina Planks bok hittar jag inget som passar in, närmaste är en fjordhäst på 450kg som ska ha 49MJ. Har ni några riktlinjer?det skiljer ju sig ganska rejält om man beräknar på 50 eller på 58!

Arbete då, lätt sådant. Är det då 25% tillökning? roat mej med att knappa in i hippocampus men det är så olika från vecka till vecka, enklare att bara sätta till underhållsbehovet.

Problemet är ju som säkert måånga har är att det blir för tok för mycket mat om man ger 1,5kg/ts. I mitt fall innehåller höet 7,7MJ/kg. Verkar vara ett normalt hö häromkring. Glad att sockerhalten var bara 12,6% då många har varit runt 20%. Vad göra då?hitta ett halm? svårt då det är svårt att få bra halm häromkring. Motionera som ett tok för att hästen ska få äta mycket? Han har gått på fri tillgång förr men det fungerar inte! Han bor i utebox, har boxdörren upp på natten - går alltså på lösdrift (dock sj - ponnyn sover inne i stängd box). Har inte täcke på.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Tabellerna är bara riktgivande, ögat måste användas också. Så börja med att utgå från tabellvärdet och så följer du noga med vartefter. Om hästen tappar hull och är hungrig => öka på fodret. Om hästen går upp i hull => minska på fodret.

Min 160 cm höga kallblodsvalack håller sitt hull väl galant på 52 MJ.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Min häst är konstant hungrig...så det går inte att följa:angel: 52MJ menar du i arbete? det blir väl för lite.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Det behöver inte alls bli för lite. Som sagt är tabellerna bara riktlinjer.
Min egen ponny ligger på runt 30-35 MJ mot tabellens rekommenderade ca 45 MJ. Så man får se till individen och använda det som funkar.
 
Sv: Dessa foderstater!!

I hans fall då skulle det innebära 6,7 kg hö. Låter ju extremt lite för en 500kg häst.
 
Sv: Dessa foderstater!!

I Christina Planks bok hittar jag inget som passar in, närmaste är en fjordhäst på 450kg som ska ha 49MJ. Har ni några riktlinjer?
På sidan 243 i boken finns tabellen för vuxna hästars behov. Där står det att en kallblodshäst som väger 500 kg ska ha 53 MJ/dag för att täcka sitt underhållsbehov.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Man får helt enkelt pussla lite. Jag byter ut 1-2 kg av höet mot halm och lucern, just för att det blir lite mer att tugga på. I vintras åt min kallblodshäst på ca 500 kg 6-7 kg hö, 1 drygt kilo halm plus några hekto lucern och linfrökaka för att få upp proteinintaget. Halm är mkt fiberrikt jämfört med energiinnehållet, så det får hon till natten för att hålla sig sysselsatt och lite mättare.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Jösses:o har ju inte läst hela boken och sett tabellerna bak! tittade bara på exemplen inne i boken...då skulle han ligga på ca 66MJ i arbete, vilket blir en 8,5kg. Blir att titta efter hull, vet inte om han är en tabellhäst heller eller inte.
 
Sv: Dessa foderstater!!

Hu? Jag har inte rekommenderat dig några siffror, utan bara hänvisat till rekommendationerna och gett ett exempel på att det inte alltid stämmer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp